• Anonym (Jossan)

    gift mig, han avled, vad händer?

    Jag har (hade) en bekant/vän som var sambo i flera år med sin flickvän. Hon bedrog honom väldigt grovt och blev utkastad.
    Hon bestämde sig då för att få en bodelning, då denna karl var förmögen. Hon hänvisade till sambolagen och drog igång ett stort projekt.
    Så vi gifte oss för att skydda hans tillgångar.
    Nu har han alltså gått bort i en olycka.

    Vad händer nu då?

  • Svar på tråden gift mig, han avled, vad händer?
  • Anonym (-)

    Har han inga barn så ärver väl du allt om inget annat är skrivet.

  • Anonym (Mumin)

    En bodelning vid samboskap ska ske ansökas om inom 12 månader från separation. Man kan inte komma undan det genom att gifta sig. I bodelningen ingår bohag, dvs ev hus eller bostadsrätt som inköpts gör gemensamt bruk, möbler och annat i bostaden som är inköpt för gemensamt bruk. Inte fritidsbostad, inte bil, inte förmögenhet.

    Har hon sökt om bodelning inom 12 månader ska den först göras. Hon har dock ingen rätt till hans förmögenhet och hon ärver honom inte. Hon har rätt till värdet av halva bohaget dom inköptes för gemensamt bruk. Varken mer eller mindre.

  • Anonym (Tror)

    Jag kan inte säga säkert. Men jag tror...

    att om det är så att han gifte sig för att slippa bodela, så kommer det inte fungera. Är han (hans dödsbo) skyldig sin fd sambo saker, så kommer hon få saker. Man kan inte bara strunta i sambolagen för att man gifter sig med en annan.

    Om de t ex köpte sitt boende för gemensamt bruk så har hon rätt till hälften om inga papper skrevs. Hon har ju också givetvis rätt att få dela på allt som de köpte gemensamt om inga papper skrevs.

    Så antagligen kommer först bodelningen med hans fd sambo att redas ut, därefter ärver du om det inte är så att han hade barn. Du kanske inte heller ärver allt om han har ett testamente.

    Men jag är verkligen ingen expert, så kanske har jag fel.... men det vore ju konstigt om man kan krångla sig ur sambolagen så som han försökte göra.

  • Anonym (:))

    Som Mumin säger, du som efterlevande maka ärver honom såvida han inte har barn som inte är era gemensamma eller testamente som stadgar annan arvinge. Troligtvis ska det först göras en bodelning mellan honom och exflickvännen där det som han ägde dagen de gjorde slut (utgångspunkt dagen någon av de flyttade) ingår, alltså bostad och bohag för gemensamt bruk. Hur hon tänkte när hon hänvisade till sambolagen för att få hans pengar är ett mysterium :). Därefter görs bodelning mellan er såvida ni inte bara hade enskild egendom.

  • Snygg kotlett

    När det handlar om sånt här kontaktar man en jurist. Inte familjeliv.

    Kan rekomendera en bra familjerättsjurist om du vill. Pm isåfall


    Snygg svärmor föder snygg dotter
Svar på tråden gift mig, han avled, vad händer?