• Äldre 3 May 16:30
    3362 visningar
    7 svar
    7
    3362

    hur tar man reda på om ett testamente fortfarande är giltigt?

    För många år sen skrev en person ett testamentente där jag var förmånstagare. Jag har en kopia på testamentet. Personen finns inte kvar i mitt liv och jag antar att jag inte är aktuell att ärva längre. Hur tar jag reda på om testamentet har ersatts av ett annat, eller blivit ogiltigt på annat vis? Jag kan alltså inte fråga personen själv.

  • Svar på tråden hur tar man reda på om ett testamente fortfarande är giltigt?
  • Äldre 3 May 16:34
    #1

    Det kan du egentligen inte eftersom testamente inte registreras. Du får helt enkelt se om du kontaktas när personen gått bort.

  • Äldre 3 May 19:30
    #2

    Du begär ut bouppteckningen efter den avlidne hos Skatteverket. Om det fanns ett testamente överhuvudtaget så finns det med i bouppteckningen.

  • Äldre 3 May 22:19
    #3

    Aha. Men personen lever fortfarande. Jag skulle bara vilja veta om hen har skrivit ett nytt testamente. Annars gäller det gamla automatiskt då?

  • Äldre 3 May 22:25
    #4
    Sarita skrev 2015-05-03 22:19:02 följande:
    Aha. Men personen lever fortfarande. Jag skulle bara vilja veta om hen har skrivit ett nytt testamente. Annars gäller det gamla automatiskt då?
    Sorry, jag missuppfattade dig totalt. Det gamla gäller tills hen skriver ett nytt, men tyvärr går det inte att kontrollera eftersom testamenten inte registreras någonstans längre. Skulle hen avlida och testamentet lämnas till den som representerar dödsboet så kommer du att kallas till bouppteckningen.
  • Äldre 3 May 22:35
    #5

    I princip gäller testamente tills det ersätts av ett annat (förutsatt att det följt reglerna, dvs är bevittnat av två personer där ingen är förmånstagaren).

    Knepigt kan det bli om det kan diskuteras i vilken roll personen skulle ärva. Står det "till min sambo/svägerska/styvdotter NN"lär det bedömas att avsikten var att testamentera till NN just i egenskap av sambo/svägerska/styvdotter och att det inte gäller om den relationen inte finns kvar. Står det däremot bara "till NN" kan det bli knepigare för man och barn att hävda att den avlidna frun inte fortfarande avsåg att hennes ex för tjugo år sedan skulle ärva henne.

    I ditt fall kan personen ha rivit originalet eller det kan ha förkommit.  Även om vederbörande inte skulle ha skrivit ett nytt giltigt testaente (i vilket fall "ditt" testamente är ogiltigt) kan det bli svårt för dig att hävda att det var testators vilja att du skulle ärva om originalet inte återfinns, särskilt som ni som du beskriver inte har någon aktuell personlig relation.

  • Äldre 4 May 07:50
    #6
    Sarita skrev 2015-05-03 22:19:02 följande:

    Aha. Men personen lever fortfarande. Jag skulle bara vilja veta om hen har skrivit ett nytt testamente. Annars gäller det gamla automatiskt då?


    Du kan inte få reda på det. Det gamla testamentet kan även ha förstörts eller blivit ogilltigt på annat sätt.
  • Äldre 11 May 09:45
    #7

    Det enda sättet att med säkerhet veta, är att fråga personen själv. Varför kan du inte göra det?

Svar på tråden hur tar man reda på om ett testamente fortfarande är giltigt?