• Anonym (Jävla mig)

    Snygg, smart o värdelös!

    Den här tråden har jag tänkte på länge. Vet egentligen inte vad jag är ute efter eller vilken frågeställning jag har. Så jag kör på att ventilera.
    Kanske kan jag få någon vettig input!

    Jag känner mig värdelös. Hopplös och som en börda i samhället o för skattebetalarna.
    Jag är 35, jag har tre barn 17, 12 och 7 år , jag uppfyller flera kriterier för white trash, Jag lider av ångest, oro och ängslan toppat med nedstämdhet.
    Men jag är också snygg, har flera utbildningar, högt eq, är vältalig, bra på att uttrycka mig i tal o skrift och överlag har jag bra koll på läget.
    Och så ser jag ungefär ut som 25 o inte som 35.
    Jag blir lätt en mittpunkt på fester etc då jag är en kul person. Män blir "imponerade /förälskade" i mitt söta yttre i kombination med att jag är både klok o rolig som de säger. Och att jag är 3 barnsmamma vilket iiiingen kan tro!!!
    Jag försöker typ övertyga om att jag inte är nåt att ha och att det där inte spelar någon roll för att jag ändå är totalt jävla värdelös. Hade jag inte varit mamma så hade jag lagt mig o dött för länge sen.

    De utbildningar jag har spelar ingen roll då jag ändå aldrig får jobb eftersom jag har mina psykiska problem. Arbetsförmedlingen vet om mina tillkortakommanden o har läkarintyg på att jag är själsligt sjuk men de struntar i mig känns det som. Och varför? Jo för att jag är så duktig. Jag ser inte ut som en som behöver stöd o hjälp. Jag har så mycket charm o är ju så bra på att tala för mig så det BLIR NOG INGA PROBLEM. Eh jo. Det är det som det blir. Om jag kommer på en intervju o river av den som ett proffs, vilket jag kan då jag sitter på poäng i rekrytering/arbetsrätt etc, så får jag ev jobbet. MEN - eftersom jag är så värdelös i verkligheten så går det ju åt skogen sen när jag inte kan prestera. Och då blir alla besvikna. Ska jag istället falliera , se ut som ett vrak o spela dum?

    Jag har ätit diverse psykmediciner i halva mitt liv o nu är jag på OK-nivå, jämfört med hur jag vet att jag kan må. Mer än OK blir det dock aldrig.
    Men enda gångerna jag känner att vården tar mig på allvar är de gånger jag kommit akut och varit så otroligt dålig. Sett ut som fan, skrikit av ångest, gråtit, klamrat mig fast på dem, svettats, skakat o bara velat dö.
    När jag kommit upp till ytan så möts jag åter av inställningen att jag är så duktig, har så mkt kapacitet och har ett så fördelaktigt yttre.
    Det är ju just det "ytliga" som försvårar för mig!

    Självklart vill man ju samtidigt vara bra och snygg. Vem vill inte det? 
    Men jag känner mig förbisedd o negligerad!

    Och i sammanhang med barnen då?! Jo, jag ser ju inte ut som en mamma heller!!!
    Om jag kommer till äldsta barnets skola så får hen höra vilken MILF jag är, och i början tittar personalen alltid konstigt o undrar vem jag är tills jag uttryckt att jag är hens MAMMA!!!
    Då vi var på möte där innan gymnasievalet trodde de att vi båda var blivande elever!!!
    Jag klär mig ungdomligt i kläder som fler av mina jämngamla har. 35 är ju ff inte gammalt men just i jämförelse med föräldrar till andra barn födda 98 blir jag ju "ung".
    Barnets fd pojk/flickväns pappa uttalade att "x mamma är ju välbevarad kan man säga", så jag kände mig skyldig o dålig.

    Mina båda äldsta barn har alltid varit mycket omkring och jag har länge stått i kontakt med både BUP och soc. Och de tycker att jag är så duktig. Som orkar o klarar allt.
    Men jag är sämst. Fick hotbrev om utförsäkring i förra veckan också. Sätter mig o panikskriver två ansökningar om jobb vilket tar ett dygn då jag måste skicka perfekta upplagor. Mår dåligt efteråt för tänk om jag blir kallad på intervju och de luras att tro att jag är normal?! Här har jag ju skickat ansökningar som vill mena på att jag är så jävla bra!!!

    Som livet är nu så är jag här hemma. Lever efter rutiner. Ser till att barnen har det bra. De som inte känner mig väl undrar nog varför jag inte jobbar. Tänker väl att jag är en utsugare. För jag ser ju frisk o fin ut på alla vis.

    Mitt äldsta barn satsar högt på att göra karriär. Hen vill som hen, trots allt ödmjukt uttalat; "inte har det som du , mamma".

    Snälla nån därute, förstå mig..eller nåt...

  • Svar på tråden Snygg, smart o värdelös!
  • Anonym (Mia)

    Åh jag förstår precis vad du menar! Jag lider med av ångest, ser helt okej ut, har lätt för skolan och nya kontakter, är ordningsam m.m. Men inom mig är jag ett vrak! Nu har jag inga barn ännu och studerar fortfarande, men risken för att jag kommer att vara i sin position framöver är ganska stor. Redan i dag när jag söker jobb är att bara vid tanken på att få komma på intervju får mig att svettas och tappa andan. 

    Grejen med oss är att vi MÅSTE hålla ordning och reda på utsidan för att kompensera det vi känner inom oss, så är det för mig iaf. Jag vet inte. Vi har väl ett högfunktionerande sätt som får oss att passa in i samhället även fast vi inte gör det. 

    Sedan så tror jag faktiskt att du klankar ner på dig själv mer än vad du borde. 

  • Fobiker

    Kan känna igen mig lite i det där med upplevd kompetens och "duktighet". På något sätt verkar jag ha förmågan att ge ett väldigt gott första intryck. Får ofta höra att jag verkar så ambitiös, ordentlig, intelligent, social, vältalig, vaken, kompetent, m.m., m.m. Ingen kan begripa hur jag kunnat ha sådana problem på arbetsmarknaden och i livet, för jag "har ju allt som en arbetsgivare efterfrågar", och jag "är ju en så bra kille"...

    Varje gång jag hör det blir jag såklart glad först, för vem vill inte höra positiva saker om sig själv? Men nästan med en gång börjar jag också känna mig som en bedragare av värsta sorten. Det känns verkligen som att jag lurat skjortan av dem. Själv känner jag mig bara som ett tomt skal. Skrapar man på ytan finns det ingenting där under.

    Det här intrycket som folk får av mig gör ofta att de får ganska höga förväntningar på mig, förväntningar som jag senare av olika skäl, mest p.g.a. ett uselt självförtroende, inte förmår att leva upp till. Det blir till ett dubbelt misslyckande för mig, eftersom jag inte bara gör mig själv besviken utan även de som trott på och stöttat mig.

    Jag vet inte riktigt hur man kommer tillrätta med detta, men jag jobbar med mig själv och när en förhoppning om att jag någon dag skall kunna kliva fram och visa för mig själv att jag duger till något.

  • Anonym (Jävla mig)

    Tack för er respons...

    Idag har jag varit på anställningsintervju...Ångest...
    Kändes som att den gick jättebra, men det var ju mitt ihopsamlade jag som levererade...Så nu känner jag mig som en bedragerska.
    Hur ska man svara på frågan hur man reagerar på eller hanterar stress/ ändringar i rutiner när man naturligtvis blir avpolletterad om man är ärlig?
    Ska man bara drabbas av extrem stresskänslighet när man väl fått arbetet? Och  ännu mer ångest därav?!
    Nej, man sitter där o ljuger så bra man kan för att man också har kravet på sig själv att göra en bra intervju. De får ju inte tycka att jag är dålig!
    Tänk om jag får det?! Ett arbete står typ högst på min önskelista men så kommer detta tvivel! 
    När jag kom hem sa jag till min granne att jag är utbränd...

  • Anonym (O)

    Förstår verkligen inte varför du inte kan jobba? Du kan ju uppenbarligen umgås med folk och gå på fester. Du låter som en uppblåst prinsessa på ärten.

  • Anonym (s)

    Du är inte värdelös. 
    Du har satt tre barn till världen, du ger glädje till andra människor, det här är inte småpotatis.
    Vi lever inte för att prestera, livet är en gåva att avnjutas.
    Du behöver inte vara bäst i klassen för att vara bra.
    Ditt värde sitter inte i ditt yrkesliv, det sitter i vem du är och hur du förhåller dig till andra.

    Ditt problem tror jag beror på att du nervärderar dig själv.
    Förstorar upp dina svagheter och ignorerar dina styrkor, klassiska symptom på depression. 
    Du kan ändra tankemönster, du är smartare än din hjärna.
    Det du tänker om dig själv, dom signalerna skickar din hjärna tillbaka och det påverkar ditt mående.
    Jag förstår att du är van kanske sen många år att tänka negativt om dig själv, så det kan ta lite tid att ändra mönstret men om du börjar säga snälla saker om dig själv, gärna framför en spegel varje dag. 
    Det kommer kännas urlöjligt till att börja med och du kommer antagligen inte tro på det, men det kommer sakta att börja påverka ditt mående och du kommer kunna börja tro på det.
    För precis på samma sätt som din hjärna skickar dina negativa tankar tillbaka till dig, så kommer den att skicka positiva tankar tillbaka.
    Just nu har du en dålig spiral, men du kan vända det. 
    Våga börja tro på det positiva som andra säger om dig, slå inte bort det utan våga åtminstone överväga om det kanske ligger något i det dom säger. 

    Tänk på hur idrottsmän gör, inte sitter dom före en match och säger till sig själva att dom suger och kommer förlora matchen. 
    Då skulle det inte bli några medaljer. 

  • Anonym (s)
    Anonym (O) skrev 2015-05-05 20:51:35 följande:

    Förstår verkligen inte varför du inte kan jobba? Du kan ju uppenbarligen umgås med folk och gå på fester. Du låter som en uppblåst prinsessa på ärten.


    Nej, det är uppenbart att du inte förstår.
    Du kanske borde lära dig mer innan du dömer människor på din egen okunskap.
  • Anonym (O)
    Anonym (s) skrev 2015-05-05 21:14:54 följande:
    Nej, det är uppenbart att du inte förstår.
    Du kanske borde lära dig mer innan du dömer människor på din egen okunskap.
    Lära mig mer? Herregud, jag kan mer om lidande och att kämpa i uppförsbacke än TS, av hennes inlägg att döma.
  • Anonym (s)
    Anonym (O) skrev 2015-05-06 08:12:44 följande:
    Lära mig mer? Herregud, jag kan mer om lidande och att kämpa i uppförsbacke än TS, av hennes inlägg att döma.
    I så fall borde du ha lite mer ödmjukhet inför andra människors lidande.
    Du har ingen aning om vad ts känner eller hur jobbigt hon har det.
    Ändå drar du dig inte för att döma henne.
    Hur hade du själv känt det om någon reducerat dina problem och svårigheter till att du är en uppblåst prinsessa?
  • Anonym (Jävla mig)
    Anonym (s) skrev 2015-05-05 21:13:49 följande:

    Du är inte värdelös. 
    Du har satt tre barn till världen, du ger glädje till andra människor, det här är inte småpotatis.
    Vi lever inte för att prestera, livet är en gåva att avnjutas.
    Du behöver inte vara bäst i klassen för att vara bra.
    Ditt värde sitter inte i ditt yrkesliv, det sitter i vem du är och hur du förhåller dig till andra.

    Ditt problem tror jag beror på att du nervärderar dig själv.
    Förstorar upp dina svagheter och ignorerar dina styrkor, klassiska symptom på depression. 
    Du kan ändra tankemönster, du är smartare än din hjärna.
    Det du tänker om dig själv, dom signalerna skickar din hjärna tillbaka och det påverkar ditt mående.
    Jag förstår att du är van kanske sen många år att tänka negativt om dig själv, så det kan ta lite tid att ändra mönstret men om du börjar säga snälla saker om dig själv, gärna framför en spegel varje dag. 
    Det kommer kännas urlöjligt till att börja med och du kommer antagligen inte tro på det, men det kommer sakta att börja påverka ditt mående och du kommer kunna börja tro på det.
    För precis på samma sätt som din hjärna skickar dina negativa tankar tillbaka till dig, så kommer den att skicka positiva tankar tillbaka.
    Just nu har du en dålig spiral, men du kan vända det. 
    Våga börja tro på det positiva som andra säger om dig, slå inte bort det utan våga åtminstone överväga om det kanske ligger något i det dom säger. 

    Tänk på hur idrottsmän gör, inte sitter dom före en match och säger till sig själva att dom suger och kommer förlora matchen. 
    Då skulle det inte bli några medaljer. 


    Tack så jättemycket för det du skriver. Verkligen! Kloka ord som jag uppskattar!
    Bara det att okända människor tar sig tid att läsa o skriva för min skull !
  • Anonym (Jävla mig)
    Anonym (O) skrev 2015-05-06 08:12:44 följande:
    Lära mig mer? Herregud, jag kan mer om lidande och att kämpa i uppförsbacke än TS, av hennes inlägg att döma.
    Hmm, nu har jag ju knappast outat HELA mitt liv.
    Du har ingen aning om hur det har sett ut för mig, vilka uppförsbackar o lidande jag har tagit mig uppför/igenom.
    Du som tydligen "kan" din sak - fundera på om mina bekymmer kan bero på just det faktum att mitt liv varit allt annat än lätt.
    Lätt att se flisan i den andras öga men inte bjälken i sitt egna.
  • Anonym (Jävla mig)
    Anonym (O) skrev 2015-05-05 20:51:35 följande:

    Förstår verkligen inte varför du inte kan jobba? Du kan ju uppenbarligen umgås med folk och gå på fester. Du låter som en uppblåst prinsessa på ärten.


    Jag KAN jobba. Jag är inte sjukskriven. Jag söker arbeten. Jag VILL jobba eftersom bristen på sysselsättning får mig att känna än mer värdelöshet.

    Ditt inlägg beskriver ju exakt hur mitt problem ser ut. "Hon verkar fullständigt normal - därför kan det inte vara något fel på henne"
  • loverboy37

    Hej! Trist att du mår dåligt. Har du pratat med någon psykolog om vad som orsakar din ångest och oro och varför du mår dåligt?

  • nomina

    Mitt sätt att se det är att om du ser dig själv i samma situation eller värre så kommer du hamna just där. Men om du väljer att se digsjälv på ditt riktigt sanna jag och att kunna uttrycka sina känslor, på ett eller annat sätt. Skrift, samtal, tal, musik, målningar, dans... vissa saker känns jätteläskiga ibland. Men man måste våga på det som känns läskigt för att kunna utvecklas. Oftast visar det sig att inget speciellt hände, alla hemska tänkbara scenarier man föreställt sig inträffade aldrig.

    Jag har grävt ner mig i många år, först sen ett år tillbaka började jag vakna. Det är helt underbart att leva och inse att mina begränsningar sätter jag själv. Frågan är när begeänsningarna blir trygghetszoner och man aldrig våga lämna zonen. Då kommer du inte se bortom de gränserna, jag vill kalla det begränsad utveckling. Och det är så onödigt att ångra något när man kunde kastat sig ut och chansat. Stor kram

  • Anonym (Old newbie)
    Anonym (O) skrev 2015-05-06 08:12:44 följande:

    Lära mig mer? Herregud, jag kan mer om lidande och att kämpa i uppförsbacke än TS, av hennes inlägg att döma.


    Och jag kan nog säga detsamma fast till dig.. men, jag är inte du och du är inte ts.

    Vad du anser vara lidande eller inte får stå för dig, enbart, människor mår dåligt av olika saker och upplever samma situationer olika.

    Ts låter som mig, som lider av "duktiga-flickan-syndromet " eller "osjälvständig personlighetsstörning".. Ett behov av att lyckas inför andra och alltid vara duktig.

    Är man inte det så är man inget värt.. all stress och press på en själv att vara lyckad skapar ångest, depression och oro... Man går in i väggen emotionellt sett..

    Men, vare sig du, eller någon annan har rätt att "se ner" på oss för att vi kanske inte haft det lika kämpigt .. vad du nu vet om det..
Svar på tråden Snygg, smart o värdelös!