• daddyDJ

    Arbetslös son hemmaboende

    Hej,
    Finns risk att min son blir arbetslös om han inte kommer in på högskolan i höst.
    Kan jag få ersättning för att ha honom (och eventuellt hans syster) hemmaboende om dom inte får jobb?
    Har det med mitt boende & lön att göra? - ovan vid sådana här saker!
     

  • Svar på tråden Arbetslös son hemmaboende
  • lövet2

    Nej. Han får skriva in sig på AF och så småningom får han en viss dagersättning. Då kan du lägga beslag på en del av de pengarna som hyra. Det är rätt dyrt att ha vuxna barn boende hemma, så i ditt ställe skulle jag uppmuntra honom att jaga jobb redan nu. Semestervikarier behövs överallt.

  • Gladhannapanna

    Du får ingen ersättning, däremot har han rätt till ekonomiskt bistånd från soc under förutsättning att han gjort vad han kan för att bli självförsörjande. Han får pengar till sitt uppehälle som är tänkta att betala mat mm så du får alltså pengar från honom, det är inte hans fickpengar!

    När det gäller hyresdel kan han få till det med om du fått minskat bostadsbidrag när han gick ur gymnasiet.

  • athanatos
    Gladhannapanna skrev 2015-05-03 17:46:28 följande:

    Du får ingen ersättning, däremot har han rätt till ekonomiskt bistånd från soc under förutsättning att han gjort vad han kan för att bli självförsörjande. Han får pengar till sitt uppehälle som är tänkta att betala mat mm så du får alltså pengar från honom, det är inte hans fickpengar!

    När det gäller hyresdel kan han få till det med om du fått minskat bostadsbidrag när han gick ur gymnasiet.


    Tvivlar på att han får pengar från soc om han bor hemma och har gjort det tidigare.
  • daddyDJ

    Okey, kan alltså inte räkna med något från Fk eller SoC.
    Visst uppmanar jag honom att söka sig jobb men det är ju inte alltid så lätt.

    Som jag fattar er:
    om han inte får jobb så får jag i praktiken fortsätta försörja honom (har ingen ersättning från det allmänna i dagsläget)

  • athanatos
    daddyDJ skrev 2015-05-03 17:55:39 följande:

    Okey, kan alltså inte räkna med något från Fk eller SoC.
    Visst uppmanar jag honom att söka sig jobb men det är ju inte alltid så lätt.

    Som jag fattar er:
    om han inte får jobb så får jag i praktiken fortsätta försörja honom (har ingen ersättning från det allmänna i dagsläget)


    Ja så är det, ni kanske kan krångla med soc och tjata med då måste han i princip ljuga om hur han har det.
    Och räkna inte med att han har jobb inom ett år, gör inga såna kalkyler för risken är stor att dom inte håller.
  • athanatos
    daddyDJ skrev 2015-05-03 18:12:14 följande:

    påverkar eller har min lön någon inverkan (som far)?


    Om han ska ha socialbidrag ja.
  • Kjell2
    daddyDJ skrev 2015-05-03 18:32:10 följande:

    ok,

    så om jag har god deklarerad inkomst har sonen svårt att få bidrag..


    Så länge han bor hemma.
  • Gladhannapanna
    athanatos skrev 2015-05-03 18:19:28 följande:
    Om han ska ha socialbidrag ja.
    Fel!!!!

    Som förälder är man endast försörjningsskyldig tills barnet fyller 18 alternativt går ur gymnasiet. Om han inte kan försörja sig själv har han rätt till bidrag från soc. Jag är socionom och vet att jag har rätt!
  • athanatos
    Gladhannapanna skrev 2015-05-03 19:50:12 följande:
    Fel!!!!

    Som förälder är man endast försörjningsskyldig tills barnet fyller 18 alternativt går ur gymnasiet. Om han inte kan försörja sig själv har han rätt till bidrag från soc. Jag är socionom och vet att jag har rätt!
    Du har säkert rätt men det ändrar inte att dom kommer få kämpa rejält för att få bidrag. Dom kommer få överklaga och dra det långt. Ungdomar som bor hos sina föräldrar och söker bidrag får alltid nej vid första försöket.
  • Gladhannapanna
    athanatos skrev 2015-05-03 19:57:13 följande:
    Du har säkert rätt men det ändrar inte att dom kommer få kämpa rejält för att få bidrag. Dom kommer få överklaga och dra det långt. Ungdomar som bor hos sina föräldrar och söker bidrag får alltid nej vid första försöket.
    Hur vet du det? Inte på de ställen jag jobbat i alla fall!
  • Aniiee
    athanatos skrev 2015-05-03 19:57:13 följande:
    Du har säkert rätt men det ändrar inte att dom kommer få kämpa rejält för att få bidrag. Dom kommer få överklaga och dra det långt. Ungdomar som bor hos sina föräldrar och söker bidrag får alltid nej vid första försöket.
    Beror nog på var man bor. Här är det väldigt vanligt att vara "mambo" helt enkelt för att det är assvårt att få boende och lika svårt att få jobb. Skriver man bara ett tydligt inneboendekontrakt där det tydligt framgår vad som ingår i hyran och summan är rimlig så får man bidrag. Ett kontrakt på 2000 kr all inclusive är orimligt, det får man inte med motivationen att då vill man bara ha bidrag och inte göra rätt för sig, men 3500 för hyra, el, och internet är rimligt, så det får man oftast utan knussel och så "levnadsstandarden" på det.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Madraykin

    Efter att ha bott utomlands ett par år blev jag inneboende hos mina föräldrar som 22-åring. Var arbetssökande utan rätt till a-kassa, och det var inga problem att få ekonomiskt bistånd av soc. Min ansökan grundade sig på konsumentverkets riktlinjer.

  • Kjell2

    Kan sonen få försörjningsstöd eller liknande, troligtvis ja men kan bli bökigt och villkorat.

    Kan pappan få bidrag, troligtvis nej.

  • kioskvältare
    athanatos skrev 2015-05-03 19:57:13 följande:
    Du har säkert rätt men det ändrar inte att dom kommer få kämpa rejält för att få bidrag. Dom kommer få överklaga och dra det långt. Ungdomar som bor hos sina föräldrar och söker bidrag får alltid nej vid första försöket.
    Nej, du har helt fel faktiskt. Man behöver varken kämpa eller ljuga eller överklaga för att få bistånd som kvarboende ungdom. Det gäller precis samma krav som för vem som helst som söker försörjningsstöd, nämligen att man ska ha gjort allt man kan för att bli självförsörjande.

    Föräldrarnas lön eller övrig ekonomi har ingen betydelse alls.

    /soc sekr
  • elmadumle

    Han går till af och skriver in sig, kontaktar soc för en tid hos en biståndshandläggare och går dit med det de vill se i pappersväg, han fyller i en ansökan om bistånd till sin försörjning. Och din inkomst eller bostad har inte ett dugg med hans ansökan att göra, det är ju inte du som söker bistånd.

Svar på tråden Arbetslös son hemmaboende