• Johannaaa94

    Vad gör man?

    Fick idag (efter ett tags misstänksamhet) bekräftat att jag är gravid. Efter mina beräkningar är jag i ca v.6. Problemet i sig, är att både jag och min sambo är som två frågetecken. Är vi redo? Har vi råd? Klarar vi av att ta han om ett barn? Vi vet alltså inte om vi ska behålla barnet. Jag skulle däremot gissa på att detta är ganska vanligt att man blir väldigt rädd. Men är det någon som varit i vår sits? Hur gör man och vad tänker man? Jag har pluggat färdigt till sommaren, min sambo pluggar fortfarande och kommer göra några år till.. Vi är 21 och 22 år.

  • Svar på tråden Vad gör man?
  • Fjäril kär

    rent praktiskt lär man sig med gravditetens gång hur livet som förälder kan bli och man lär sig vartefter barnet växer. Rollen som praktisk förälder växer man in i . Det är något alla föräldrar nojar över men det löser sig alltid. Även om det är barn nr 3-4-5 man väntar... 

    Däremot är det viktigt att ha råd att försörja sitt barn. Ett barn kostar pengar och det kostar oftast mer än man tror. Visst man måste verkligen inte köpa nytt och dyrt bara för att man får barn men man måste ha råd med det mest basala i vardagen. Ni måste ha råd med blöjor, ersättning, en varm filt, era egna räkningar och de extrakostnader ni kanske får i samband med att ni kanske måste ha större bil, får dyrare bensinkostnad eller liknande.

    Det är ju i första hand också att leva på halva din inkomst under tiden du är föräldraledig som kan vara det knepigaste med tanke på ovan nämda. 

    En barnvagn kan vara gratis och ni kan låna kläder och säng av vänner o bekanta men ni måste fortfarande ha råd med era löpande utgifter. 

    Sätt er ner och räkna på hur er ekonomi ser ut och vad ni tror er kunna få ut i föräldrapenning och vilka kostnader ni måste ha o vilka kostnader som tillkommer och vilka kostnader som ni kan avstå helt. 

  • Johannaaa94

    Ja vi kommer troligtvis att få ut ca 18-19000kr/månaden, + att det finns ca 90 000kr i sparpengar.. Men eftersom vi inte vet vad det kostar med barn så undrar vi ju ändå om det räcker..

  • Fjäril kär
    Johannaaa94 skrev 2015-05-03 18:30:36 följande:

    Ja vi kommer troligtvis att få ut ca 18-19000kr/månaden, + att det finns ca 90 000kr i sparpengar.. Men eftersom vi inte vet vad det kostar med barn så undrar vi ju ändå om det räcker..


    då räcker det mer än väl! 

    Som sagt raggar ni prylar från vänner o bekanta och köper begagnat osv så kan ni komma undan typ gratis för det en bebis behöver. 

    Om amningen fungerar så kostar ju inte mat något så länge du ammar och då räcker barnbidraget gott och väl till blöjor , tvättlappar och annat förbrukningsmaterial. 

    det som egentligen är dyrast är ju själva inkomstbortfallet när en förälder är föräldraledig. 
    Men eftersom ni har pengar sparat och även har en god månatlig inkomst så har ni mer än väl så det täcker. 

    Barnets kostnad per månad är ju något som egentligen ni bestämmer själva, det kan kosta er flera tusen per månad eller bara ett par hundralappar. Det beror alldeles på hur ni räknar och vad ni prioriterar. 
  • Fjäril kär

    tips från mig är att ni medan ni båda har fulla inkomster just nu att redan under graviditetens gång köpa det ni tycker att ert barn behöver. Köp kläder och barnvagn och fixa barnrummet osv.  

    Så kan du istället koncentrera dig på att tänka på utgifterna där och då som behövs i vardagen när bebis är född och ni slipper tänka på dyrare inköp. 

    ni har ju också tid på er att nu i god tid före planera er ekonomi när du är hemma. 

  • Johannaaa94

    Tack snälla för bra svar!

    Min sambo har praktik då han också får lön, vilket iallafall drygar ut någon tusenlapp!:)

    Känner mig en aning lugnare gällande ekonomin nu.. Hittade också en bra artikel om ungefär hur mycket kostnaden blir / månad!

  • fluu

    Det är vanligt och normalt att man blir rädd oavsett om graviditeten var planerad eller ej. Det du främst bör fundera på är om du klarar hela kalaset på egen hand. Klarar du om att ta hand om ett barn helt själv, klarar du av att försörja dig och ett barn själv osv. Fundera också på hur er relation är, är du beredd att dela barnet med någon även om ni gjort slut?  Även om du är beredd på att ta vad du får. Man vet aldrig vad för "slags" barn man får. Barnet kan vara handikappat, barnet kan ha kolik från helvetet och skrika i ett halvår, barnet kan ha sömnstörningar(been there...), ni kan få tvillingar osv.
    Slutligen så fundera på om det är något i ditt liv som du vill göra som inte kan kombineras med barn(ta då med i beräkningen att du ska kunna göra detta utan en partner som kan ha barnet).


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

    Jo, en grej till. Känn efter ordentligt om det är så att du vill ha barnet eller om du "bara" vill slippa att göra abort.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Vad gör man?