• Anonym (Adhdtjej)

    Kan man få ersättning för adhd-diagnosi vuxen ålder?

    Jag vet att jag har adhd, jag har bara inte gjort någon utredning. Dock så har lärare pratat med mig om det, men min mamma ville inte veta av det för att jag inte skulle bli "stämplad". Om jag gör en utredning idag (fyller 26 i år) kan jag få ut ersättning för alla problem jag har genomlidit i skola och på arbeten? Jag har ingen försäkring idag.. Men kan jag inte skaffa mig en adhdförsäkring nu? Jag har ju ingen diagnos än.

    Väldigt tacksam för svar ifall någon har gått igenom samma sak som jag funderar över . :)

  • Svar på tråden Kan man få ersättning för adhd-diagnosi vuxen ålder?
  • Anonym (…)

    då du inte gjort någon utredning än så javiss.

    teckna en försäkring och sen gör du en utredning

    givetvis måste du först teckna försäkring annars får du ingen ersättning

  • Anonym (N)

    Som en sa skaffa försäkring och sen utred dig men nämn inte att du gör det "endast" för ersättningen. Har för mig dom kan neka en då..

  • Anonym (M)

    Grundregeln för de flesta försäkringar är att man inte får ersättning för sjukdomar och diagnoser där de första symptomen visat sig innan man tecknat försäkringen. Om du haft en barnförsäkring tidigare hade du kunnat få ersättning från den, men inte om du tecknar en först nu. Det är inte ens säkert att det finns försäkringar för vuxna som täcker ADHD, det är ju sällan något som man plötsligt får i vuxen ålder - självklart kan man få diagnosen först då, men problemen har ju funnits sedan barndomen för de allra flesta.

  • Anonym (Adhdtjej)

    Fast att de första symtomen kom redan som ung det visste ju inte jag. Inte förns läraren sa det till mig. Men jag har ju aldrig läst på om det eftersom att min mamma sa att jag absolut inte hade det, därför har jag ju aldrig tänkt att jag har det. Sen är det ju faktiskt flest som fattar det i äldre dagar när dom börjar leta efter felet på en själv. Det behöver kanske inte vara en adhd försäkring, men en vanlig försäkring borde ju räcka eller? Det här är ju jättekrångligt, för det blir ju lite suspekt om jag skulle ringa till försäkringsbolag och fråga om såna här försäkringar, då fattar dom ju vad jag är ute efter. Och tyvärr måste man ju lura försäkringsbolag lite nuförtiden, annars är det vice versa.

  • Anonym (nope)

    Nej, det kan du inte.

    Jag jobbar med försäkringar och du kommer inte få ersättning från något bolag i den situation du beskriver.

  • Anonym (Adhdtjej)

    Vill du förklara varför? Vart arbetar du? Vad är det som gäller då?

  • Anonym (nope)
    Anonym (Adhdtjej) skrev 2015-05-03 21:17:52 följande:

    Vill du förklara varför? Vart arbetar du? Vad är det som gäller då?


    Läs inlägg 4 så ser du varför.

    Symptom som du har innan du tecknar försäkringen, får du inte ersättning för. ADHD är en sån funktionsnedsättning som du har haft symptom för sedan du var barn. Alltså ingen ersättning som vuxen i en ny försäkring.
  • Anonym (Lisa)

    Då har jag en fråga, jag har haft Trygg-Hansas barn försäkring sedan jag föddes, nu är jag 25 och den har övergått till vuxenförsäkring. Fick nyligen diagnos asperger och adhd. Asperger är så begränsad för mig att Jag troligtvis aldrig kommer kunna jobba heltid. Vill försöka men min läkare och psykolog tror inte jag kommer orka det. Finns det någon anledning att anmäla detta till försäkringsbolaget? Får man ersättning för neuropsykiatriska funktsonhinder?

  • Anonym (nope)
    Anonym (Lisa) skrev 2015-05-03 21:31:06 följande:

    Då har jag en fråga, jag har haft Trygg-Hansas barn försäkring sedan jag föddes, nu är jag 25 och den har övergått till vuxenförsäkring. Fick nyligen diagnos asperger och adhd. Asperger är så begränsad för mig att Jag troligtvis aldrig kommer kunna jobba heltid. Vill försöka men min läkare och psykolog tror inte jag kommer orka det. Finns det någon anledning att anmäla detta till försäkringsbolaget? Får man ersättning för neuropsykiatriska funktsonhinder?


    Har du plusförsäkringen kan du få ersättning. Har du den vanliga försäkringen får du ingen ersättning.

    Ring dom imorgon och kolla!
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (nope) skrev 2015-05-03 21:33:07 följande:

    Har du plusförsäkringen kan du få ersättning. Har du den vanliga försäkringen får du ingen ersättning.

    Ring dom imorgon och kolla!


    Okej! Tack för ditt svar! Ringer imorgon.
  • Anonym (Adhdtjej)

    Men om barnförsäkringar övergår till vuxenförsäkring då? Räknas det fortfarande som en ny försäkring? Känns nästan som en dum fråga.

  • Anonym (nope)
    Anonym (Adhdtjej) skrev 2015-05-03 21:50:41 följande:

    Men om barnförsäkringar övergår till vuxenförsäkring då? Räknas det fortfarande som en ny försäkring? Känns nästan som en dum fråga.


    Nej, då är det ingen ny försäkring.
  • Anonym (Adhdtjej)

    Å skulle jag ha rätt till ersättning? Täcker den försäkringen adhd diagnos?

  • Anonym (nope)
    Anonym (Adhdtjej) skrev 2015-05-04 13:31:01 följande:

    Å skulle jag ha rätt till ersättning? Täcker den försäkringen adhd diagnos?


    Jag har redan svarat på den frågan. Har du plusförsäkringen så täcker det ADHD-diagnos.... har du den "vanliga" så får du ingen ersättning.
Svar på tråden Kan man få ersättning för adhd-diagnosi vuxen ålder?