• Äldre 3 May 19:47
    851 visningar
    4 svar
    4
    851

    ettåring utan rutiner.....

    Min minsta på dryga året saknar fortfarande allt vad dygnsrutiner heter.

    har väntat ut henne och tänkt att de ska falla på plats, men icket!

    Bör man ingripa och styra henne? Och hur gör jag det?

    Hon vaknar allt mellan 06 och 09.

    Ibland är hon trött kl 9.30 ibland kl 13.

    Sen sover hon allt mellan 1-3 h.

    Har väckte henne någon gång i nödfall vilket resulterar i trött gnällig flicka.

    Beroende på hur länge hon sover blir lunchen ibland jätteförsenad och då också givetvis middagen.

    På kvällen är hon ibland trött kl 19 ibland 21.

    Sover hon kort på förmiddagen behöver hon sova en gång till på em, och det blir då oftast så sent som kl 16 för hon är inte trött förrens då.

    Blir inte bra för någon!

    Hur har ni gjort?

  • Svar på tråden ettåring utan rutiner.....
  • Äldre 3 May 19:51
    #1

    Jag har gjort lite olika för varje barn, beroende på om vi har haft tider att passa eller inte. När jag har varit tvungen att väcka barnet i fråga på morgnarna, så har det snabbt blivit rutiner med både mat och nattning. Annars har det inte känts viktigt att börja med några fasta tider.

  • Äldre 3 May 20:06
    #2

    Så man kanske lika gärna ska låta de rulla på? Hon börjar förskola till hösten och då blir det ju skillnad givetvis.

    Hon är i stort sett väldigt dålig på att äta och därför har jag fått för mig att med bättre rutiner skulle hon äta bättre

  • Äldre 3 May 21:47
    #3

    Du kan ju testa att göra ett schema! Om du bestämmer sovtider och tänker på hennes totala sömnbehov på ett dygn samt får in maten med givna tider också så kommer hon lära sig tror jag. Alltså: ca 14 h sömn totalt per dygn. Natt 19-7. Mat var 3,5 h. Frukost 7, lunch 10.30, mellanmål 14, middag 17.30 och så eventuellt välling någon gång mellan 18 och 19. En eller två sovningar på dagen. Om 1: 11.30-13.30. Om 2: 10-10.20 och 12.30-14.00. Bara ett exempel. Ni har era behov och tider som passar för er.

    När du lär henne sova vid fasta tider på dagen kommer du att behöva väcka henne. Därför ska du tänka på att barn är lättast att väcka efter 5, 20, 45 min, 1.5, 2 och 3 h.

    Som jag har förstått det älskar barn rutiner (det är vi vuxna som inte alltid vill ha det så "inrutat"). Lycka till!

  • Äldre 3 May 21:52
    #4
    ssa123 skrev 2015-05-03 20:06:23 följande:
    Så man kanske lika gärna ska låta de rulla på? Hon börjar förskola till hösten och då blir det ju skillnad givetvis.
    Hon är i stort sett väldigt dålig på att äta och därför har jag fått för mig att med bättre rutiner skulle hon äta bättre
    Du kan införa matrutiner utan att börja tafsa på sömnen. Om hon äter med er (frukost, lunch, middag) och lägger till ett par mellanmål vid lämpliga tider, så blir det säkert bra. Men det är ju inte säkert att hon äter bättre bara för det ...
Svar på tråden ettåring utan rutiner.....