• Linae86

    Gravidkläder?!

    Jag är i v 16, magen har blivit till en liten kula och jag har ingenting att ha på mig. Alla mina kläder i garderoben är för små. Byxorna sitter för tajt i midjan, topparna är för korta eller för tajta. Var hittar jag snygga kläder jag kan ha när jag är gravid? Jag vill helst inte köpa på mig en massa kläder som jag inte kommer kunna använda sen utan vill gärna köpa kläder jag kan ha sen när magen försvinner oxå. Vill heller inte slänga tusentals kronor på gravidkläder. Läste någonstans om någon som tipsade om gravidbyxor för 800 kr och tyckte det var billigt. Det tycker jag är alldeles för mycket. Gravidbyxor går för tillfället bort då jag hatar att ha byxor som sitter åt runt magen. Vill gärna kunna ha tajts och någon snygg topp tex som markerar magen, eller en hög kjol (alla jag testat hittills sitter för hårt om magen och om jag tar en storlek större så den sitter bra runt magen glipar den längst upp). Vill gärna ha bilder, inspiration, bloggar där jag kan få tips på kläder och vart man kan köpa dom. Tips mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Gravidkläder?!
  • Amerigo

    H&M Har billiga gravidkläder :)


    Jag är inne på samma spår som du, att det känns lite onödigt att handla på sig en massa kläder som bara kommer användas ett kort tag.

    Jag köper ett gäng långa linnen, de kan man ju använda när graviditeten är över också :) Ofta kombinerar jag detta med en "vanlig" t-shirt över, lite så att linnet under förlänger själva tröjan :)

    Här är en bild på mig i vecka 16, den förklarar nog lite mer hur jag menar: cdn1.cdnme.se/4113522/8-3/imag1538_552ab87b9606ee5f1074251a.jpg 

  • Fröken Smilla

    Du kan vika ner mudden om det känns för tajt. Jag har köpt några byxor men knappt några gravidtoppar, det känns mer onödigt tycker jag. Kör också med längre vanliga toppar. Men byxorna är underbara, jag klarade inte av mina vanliga jeans tidigt, typ redan vecka 10.

  • Belda

    Jag säger bara Tradera! Ett bra sätt att hitta billiga kläder som oftast är i fint skick (de används ju inte så länge). Jag köpte mycket där för en billig peng när jag väntade dottern. Och har du möjlighet att ta dig till Ullared så har de en hel del :)

  • Linae86

    Tack för era tips! Jag ska absolut köpa några längre linnen. Men jag skulle även vilja ha lite finare tunikor, jag vill kunna klä upp mig ibland :) Mammabyxor skippar jag helt än så länge, har 2 par tajts som ser ut som jeans så de kör jag på så länge det går.

  • Christabel81

    Det kan vara skönt med gravidjeans, att prova kostar inget. Vissa H&M-butiker har gravidkläder, och de kostar inte mycket. Du kan ju sälja dem sen om inte annat. 

    Jag köpte en tubkjol (inte gravidplagg) en storlek större än vanligt, i bomull som jag kunde använda hela graviditeten, bara att dra upp den så högt så att det känns bra. 

    Annars finns det hur mycket snygga tröjor som helst överallt som man kan köpa i en storlek större än vanligt. Klänningar är också perfekt, bara man tänker på att de blir kortare i fram när magen växer.

  • Ellonbellon

    Jag köpte gravidjeans på H&M, tyvärr har jag aldrig trivts i dem då de sitter åt långt ned, där min bebis har valt att spendera detmesta av sin tid, alltså väldigt obekvämt. Nu har jag en stor mage och tyvärr klämmer dom fortfarande åt för mycket och jag använder dem i princip aldrig.

    Däremot lever jag i gravidleggings. Dessa köpte jag också på H&M, kostar runt 200 spänn. Jag har också köpt gravidtoppar, tänkte som er innan men ju längre graviditeten gått, desto mer har jag känt att jag också vill känna mig fin och ja, något måste man ju ha på sig. Klänningar i en storlek större än jag har går bra, men då måste man tänka på var skärningen sitter, ofta är den i midjan på vanliga klänningar, och det ser inte alls fint ut (på mig). Däremot de som är skurna under brösten fungerar jättebra.

    Tyvärr är det ont om fina plagg till en gravid! Men H&M är ett ställe jag hittat fina gravidplagg på (och deras gravidtrosor är otroligt sköna i alla fall :)). Sen har jag köpt en del vanliga klänningar på typ Kapahl och Lindex.

  • mammalovis

    Smidiga kläder som gravid är det inte gott om här heller. Nu är det min tredje graviditet, så jag har ju lite sedan innan.

    Jag kör fortfarande på vanliga leggings, men viker ner dem under magen, likaså med kjolar. Gravidleggingsen har jag gjort likadant med då jag inte fixar något som klämmer över magen. Jag har kört på H&M´s billiga kjolar med några cm bred resår. Sedan har jag något längre över. Under har jag kört på långa gravidlinnen, då mina vanliga linnen sitter för tajt den här graviditeten redan, jag är i vecka 17. Så den här graviditeten är klädurvalet mindre då jag är bredare och kläderna blir för korta, tråkigt nog, så jag hade också behövt lite nytt..

    Sedan är ju klänningsurvalet miserabelt då så mycket är skuret i midjan, som inte längre finns hos mig. Klänningar som är avskurna under bysten och bredare längre ned är det som funkar bäst.

  • Ebo88

    Jag köper en del större tunikor och klänningar. Gravidbyxor köper jag på HM, men ofta går jag i tajts/leggings och köper en eller två större storlekar när det gäller klänningar osv. Jag tycker inte det finns så jättefina mammakläder överallt och sen gillar jag när det sitter löst och inte så tajt som gravidbyxor gör, men det har nog med att göra att jag är snittad sen tidigare och det känns obehagligt när det trycker på med resår. :)

Svar på tråden Gravidkläder?!