• Geipherz

    "Jag och maken..." - överklassuttryck?

    Har det sista noterat någonting genomgående i språkbruket här på FL och andra sociala medier, nämligen att intellektuella och/eller folk med högre utbildning/mycket pengar/stort anseende ofta refererar till sin man som "make/n", oavsett vilken ålder de befinner sig i. Detta medan "min man" förekommer bland alla samhällsklasser - högt till lågt. "Gubben och jag" = inga anmärkningsvärt höga studieskulder/stora brister i sin övriga språkanvändning... Förstår ni vad jag menar och framför allt, håller ni med?

  • Svar på tråden "Jag och maken..." - överklassuttryck?
  • elle9

    Jaa, nu när du säger det så. Jag brukar säga hans namn "xxx" och jag, ibland använder jag "maken" men aldrig något annat. Vi är inte överklass, men väl akademiker med god ekonomi.

  • Themis

    Kanske finns en sådan trend men jag tycker ändå det är rätt blandat. Och även skillnad mellan vad folk kallar sin partner på skoj/bland vänner eller i formella sammanhang/hos myndigheter.

    För mig är "gubbe" och "gumma" verkligen bara gamla personer, ibland på gränsen till nedsättande (Ex. "Suck, en kepsgubbe på vägen igen.." "Åh, den nye chefen är en sån total surgubbe!") och inget jag skulle kalla en partner alls, någonsin.


    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Seven Costanza

    Inte noterat att många skulle använda uttrycket maken, de flesta säger väl antingen man elle sambo beroende på civilstånd? Jag håller dock med om att gubben/gumman/regeringen verkar vara vanligast hos arbetarklass (kanske mest på landet?) Anser personligen att det är skrattretande när någon på 20-30 år refererar till sin respektive som "gubben".

  • Cornellia

    Det är väl inget konstigt att språket förändras med utbildning och beroende på i vilka kretsar en rör sig?

  • Gladhannapanna

    Jag säger inte "maken" men skriver det ganska ofta här. Skulle aldrig kalla honom "gubben"! Säger nog oftast hans namn eller "min man"

    Är akademiker om det nu är relevant.

  • Cornellia

    Kan för övrigt säga att jag oftast använder "maken" istället för man. 
    Har nog aldrig hänt att jag sagt "gubben" om honom. Är varken akademiker eller särskilt rik. 

  • Geipherz

    Kul att ni svarar i tråden. Gubbens, mannens och makens kvinnliga motsvarigheter är naturligtvis kärringen, frun och hustrun.

    Instämmer med att för mig har "gubbe" en nedsättande klang på en man i övre 60-årsåldern.

  • lövet2

    Jag använder "maken" i skrift men aldrig när jag pratar. Då har jag använt namnet eller "min man". Annars i de kretsar där jag rör mig, så använder nog många ett dialektalt uttryck, som inte faller sig naturligt för mig (eftersom jag inte är infödd).

    Är inte överklass, inte akademiker men kan möjligen räkna mig som intellektuell.

  • Åsa

    Intressant. Mitt intryck har nog varit tvärtom, att den bestämda formen (oavsett om det är gubben, frugan, killen, sambon) signalerar arbetare medan "min man" som sagt är mer neutralt. "Maken" skulle jag - förutsatt att den som säger det är under sjuttiofem - snarare koppla till någon som väljer ordet "make" för att man tycker det låter lite tjusigare/mer formellt samtidigt som man använder en bestämd form från arbetarklassen. Skulle alltså snarare - om jag nu funderar på saken - associera till klassresenär eller välbärgad arbetare/lägre medelklass som vill signalera att man inte är kreti och pleti än till akademiker.

    Skall dock sägas att ordbruket i "riktig" överklass (räknat i anor och umgänge i kungafamiljens kretsar snarare än hög utbildning eller förmögenhet) har jag ingen större pejl på.

Svar på tråden "Jag och maken..." - överklassuttryck?