• Äldre 3 May 22:15
    2451 visningar
    15 svar
    15
    2451

    16 år och eventuellt gravid

    Hej!
    Vill bara börja med att säga att jag är helt ny här på familjeliv, har kommit hit många gånger via olika googlingar och nu var det dags att skaffa ett konto. Tänkte därför be om ursäkt ifall jag bryter mot några oskrivna regler, eller lägger tråden på helt fel ställe etc.

    I alla fall! Här kommer lite bakgrundsinformation om mig. Jag är en tjej på 16 år (fyller 17 i december), jag bor hemma med mina föräldrar, går första året på gymnasiet och jobbar extra i kassan i en matbutik. Sedan 10 månader tillbaka har jag varit tillsammans med en kille som är 19 år (3 år äldre än mig), han bor också hemma hos sina föräldrar, tog studenten för ett år sedan och jobbar för närvarande också i en matbutik.

    För lite drygt två veckor sedan (lördagen den 18/4) sprack kondomen, vilket vi desvärre märkte först efter samlaget. Dessutom var detta dagen för min beräknade ägglossning. Lyckades dock förtränga det och låta bli att oroa mig i onödan. För en vecka sedan märkte jag dock att jag vid olika tillfällen under dagen blev kraftigt illamående. Detta höll sedan i sig fram tills skrivandets dag. Märkte också att jag fick väldigt mycket flytningar (ledsen om det är lite för mycket information) och det känndes ibland som att jag kissat på mig, för det liksom rann till. Några dagar senare började jag känna mig jättetrött, varm och somnade mitt på dagen. Undrade då vad som var fel och började googla. Efter att ha läst många trådar här på familjeliv insåg jag att allt detta var symptom på graviditet. Dessutom har brösten blivit mer och mer ömma och har haft väldiga humörsvängningar.  Nu var paniken ett faktum.

    Dagen innan  jag får mens brukar jag vanligtvis få fruktansvärt ont i nederdelen utav ryggen, så ont att jag någon gång svimmat. Dock brukar smärtan gå över efter första dagen med mens. Min mens var beräknad i fredags (1 maj) och har inte kommit än (idag är det söndag 3 maj).  Har haft lite smått stickande kännslor i nederdelen av magen, och väldigt svag molnande värk i nederdelen av ryggen. Idag har det gjort lite mer ont nere i ryggen, men inte alls så ont som det brukar göra.  Det känns annorlunda.

    I morgon tänkte jag göra ett graviditetstest, velar dock mellan vilket jag ska köpa. Nu står det mellan apotekets egna och clearblue digital. Fördelen med clearblue är att svaret blir tydligt, inget "är det där verkligen ett streck" nackdelen är priset. Fördelarna med apotekets är delvis priset, men sedan tänker jag också att eftersom det ändå har gått 16 dagar efter ägglossningen i morgon så borde strecket bli hyffsat tydligt om det skulle vara positivt? Vilket tycker ni att jag ska sattsa på?

    Min nästa fråga är, om testet skulle visa sig vara positivt, vart vänder man sig då? Ungdomsmottagningen eller mvc?

    Tillsist undrar jag vad ni skulle ha gjort om ni var i min situation? Jag har alltid sagt att jag aldrig skulle kunna göra abort, och så känner jag fortfarande. Om det är ett litet liv i min mage så skulle det kännas omöjligt att avsluta utvecklingen. Under den senaste veckan har jag pendlat mellan total panik och i nästa sekund snudd på hoppas på att vara gravid och glädjt mig över möjligheten. Samtidigt är jag mycket väl medventen om konsekvenserna av att vara så ung och bli mamma. Har mycket mer att skriva om mina tankar, men känner att detta inlägget redan är alldeles för långt!

    Det skulle värma väldigt mycket om någon tog sig tid att läsa igenom och svara.

    MVH
    Lilla jag

  • Svar på tråden 16 år och eventuellt gravid
  • Äldre 3 May 22:23
    #1

    Åh, gulle dig! Klart tillvaron ställs på sniskan :) känner igen mig i dig, skulle aldrig kunna göra abort. Allting blir inte alltid som man tänkt sig. Är du villig att kämpa och gå igenom det som småbarnstiden kräver så ska du ju behålla det. Skolan kan du göra senare. Det är väl inte hela världen om du får gå om 1 år?

    Läste en bra kommentar häromdagen om jag gillade starkt; karriär kan du göra när du är 50. Det är svårare att skaffa barn då :)

    Kram

  • Anonym (känne­r igen mig)
    Äldre 3 May 22:32
    #2

    Hej ts!


     


    Du har absolut symtom på graviditet och tycker du ska ta ett graviditets test. Det här med vilket test du ska ta spelar egentligen inte så stor roll själv tog jag apotekets egna och då gjorde jag testet samma dag som mensen skulle dykt upp och det var två fina röda streck.  Jag sa också att jag aldrig skulle göra en abort men det slutade med att jag gjorde det ändå jag var 16 precis som du. När jag var 18 blev jag gravid igen mitt huvud skrek gör abort då det var helt fel tidpunkt men mitt hjärta sa behåll och jag följde mitt hjärta och det är det bästa valet jag någonsin gjort för jag fick en sån fin liten flicka nu är jag 19  Förstår att du har blandade känslor och det är helt okej. 

  • Äldre 3 May 22:32
    #3

    Köp Apotekets egna test! Mycket bättre än clearblue, cb är inte lika känsligt som Apotekets. Jag är ett år äldre än dig och gravid. du får gärna skriva i ett pm här din kik eller något så kan vi prata om du vill. Vart du vänder dig angående graviditet har att göra med om du ska behålla eller ej. Hoppas de blir bra, kram.

  • Äldre 3 May 22:39
    #4
    ostpaj skrev 2015-05-03 22:23:42 följande:

    Åh, gulle dig! Klart tillvaron ställs på sniskan :) känner igen mig i dig, skulle aldrig kunna göra abort. Allting blir inte alltid som man tänkt sig. Är du villig att kämpa och gå igenom det som småbarnstiden kräver så ska du ju behålla det. Skolan kan du göra senare. Det är väl inte hela världen om du får gå om 1 år?

    Läste en bra kommentar häromdagen om jag gillade starkt; karriär kan du göra när du är 50. Det är svårare att skaffa barn då :)

    Kram


    Tack så mycket för svaret! :D
    Jo precis tänker också lite så. Kommer i alla fall hinna gå klart ettan. Och skulle kunna ta studieuppehåll i ett år eller så och sedan börja i tvåan ett år senare.

    Tidigare idag var jag på kalas hos min kusin, hennes två tvillingar fyllde två år. Hjärtat smälte när dom kom fram och tog tag i varsin hand och sa "gå ut, du följa med"  Glad Då var det bara att hjälpa dom små på med skrona och ut och leka. Älskar att ta hand om småbarn. Samtidigt så inser jag att det blir helt annorlunda när det är ens eget barn och man har ansvar dygnet runt, inte får sova ordentligt på nätterna och måste kladda med kräk och bajs dagarna i ända.

    Samtdidigt känner jag mig redo för det. Om jag bestämmer mig för något så är jag envis som bara den. Dessutom har mina föräldrar alltid stöttat mig i allt jag gjort. Jag tänker inte utgå ifrån att dom kan ta hand om barnet när som helst eller att dom ska finansiera det. Men jag är nästan helt säker på att dom kommer finnas där för mig när det blir jobbigt.

  • Äldre 3 May 22:41
    #5
    Anonym (känner igen mig) skrev 2015-05-03 22:32:13 följande:

    Hej ts!


     


    Du har absolut symtom på graviditet och tycker du ska ta ett graviditets test. Det här med vilket test du ska ta spelar egentligen inte så stor roll själv tog jag apotekets egna och då gjorde jag testet samma dag som mensen skulle dykt upp och det var två fina röda streck.  Jag sa också att jag aldrig skulle göra en abort men det slutade med att jag gjorde det ändå jag var 16 precis som du. När jag var 18 blev jag gravid igen mitt huvud skrek gör abort då det var helt fel tidpunkt men mitt hjärta sa behåll och jag följde mitt hjärta och det är det bästa valet jag någonsin gjort för jag fick en sån fin liten flicka nu är jag 19  Förstår att du har blandade känslor och det är helt okej. 


    Tack! Känns skönt att jag inte är ensam :)
  • Äldre 3 May 22:43
    #6
    obalanserad skrev 2015-05-03 22:32:45 följande:

    Köp Apotekets egna test! Mycket bättre än clearblue, cb är inte lika känsligt som Apotekets. Jag är ett år äldre än dig och gravid. du får gärna skriva i ett pm här din kik eller något så kan vi prata om du vill. Vart du vänder dig angående graviditet har att göra med om du ska behålla eller ej. Hoppas de blir bra, kram.


    Tack för tipset! Testar med apotekets i morgon då.  
    Skulle gärna prata mer privat, skriver min kik i pm:)
    Grattís till graviditeten btw! :D
  • Äldre 3 May 22:53
    #7

    Å vad jag känner igen mig i dig!

    Först och främst, Grattis ifall det ligger ett litet frö i din mage!

    Jag var 17 år när jag var i din situation och min kille 3 år äldre. Jag gjorde graviditetstestet 2 dagar efter beräknad mens och kände med en gång att detta barn ska vi inte ta bort! ?

    Nu är jag 30 år och har tre barn. Jag och min kille är fortfarande ett par och har en fantastiskt liv! Vi bor i ett hus vi själva byggt och jobbar bägge två.

    Lycka till! ????

  • Äldre 3 May 22:55
    #8

    Och förresten...

    Jag vände mig till mvc direkt och det var kanon för där blev jag tagen som vilken mamma som helst. Det var jätteskönt!

  • Äldre 3 May 23:00
    #9
    kaelha skrev 2015-05-03 22:53:01 följande:

    Å vad jag känner igen mig i dig!

    Först och främst, Grattis ifall det ligger ett litet frö i din mage!

    Jag var 17 år när jag var i din situation och min kille 3 år äldre. Jag gjorde graviditetstestet 2 dagar efter beräknad mens och kände med en gång att detta barn ska vi inte ta bort! ?

    Nu är jag 30 år och har tre barn. Jag och min kille är fortfarande ett par och har en fantastiskt liv! Vi bor i ett hus vi själva byggt och jobbar bägge två.

    Lycka till! ????


    Tack för ditt svar! Känns mindre ångestfullt nu Glad Och grattis till barnen!
  • Anonym (känne­r igen mig)
    Äldre 4 May 13:17
    #10

    hur har det gått ts?

  • Äldre 4 May 14:53
    #11

    Förstår hur du känner dig, är 20 (fyller 21) och gravid och jag känner mig helt vilsen och vet inte vad jag ska göra. Vill verkligen inte ta bort barnet men min sambo är tveksam.. Hoppas att allt löser sig till det bästa för dig!

    Kram

  • Äldre 4 May 16:28
    #12
    Mikaelala skrev 2015-05-04 14:53:36 följande:

    Förstår hur du känner dig, är 20 (fyller 21) och gravid och jag känner mig helt vilsen och vet inte vad jag ska göra. Vill verkligen inte ta bort barnet men min sambo är tveksam.. Hoppas att allt löser sig till det bästa för dig!

    Kram


    Jag har skrivit ett pm till dig, tror de kom fram. Skriv ett till mig annars om du känner att du vill prata. Förlåt TS om jag stjäl tråden lite haha
  • Äldre 6 May 16:33
    #13

    Hej igen!

    Tack för alla svar :)

    Jag gjorde ett graviditetstest i måndags och det var negativt (bifogar bild) vilket var en lättnad. Dock har mensen fortfarande inte kommit och smärtorna i magen och ryggen har fortsatt. Börjar bli orolig över vad som kan vara fel :/ Någon som har nån idé?

  • Äldre 6 May 20:24
    #14
    lillajag98 skrev 2015-05-06 16:33:54 följande:

    Hej igen!

    Tack för alla svar :)

    Jag gjorde ett graviditetstest i måndags och det var negativt (bifogar bild) vilket var en lättnad. Dock har mensen fortfarande inte kommit och smärtorna i magen och ryggen har fortsatt. Börjar bli orolig över vad som kan vara fel :/ Någon som har nån idé?

    php9ldyda58219.jpg


    Jag hade sådär månaden innan jag blev gravid. Mens som var flera dagar sen och mensvärk och ont lite överallt långt innan mensen kom, men efter ca 1 vecka kom den med den värsta mensvärken jag varit med om. Kan det vara så att du går och spänner dig av oro för att du skulle va gravid? Kroppen kan spela en många spratt och speciellt vid stress eller när man mår dåligt.
  • Anonym (Emma)
    Äldre 15 May 18:58
    #15

    Hej ts! Jag är en tjej på 16 år, (har också en pojkvän som är 19 år), och vi fick reda på att jag är gravid för ca 2-3 veckor sedan. Jag tog ett test och det visade negativt/svagt positivt två dagar innan min mens skulle starta, jag tog ett till på mensens startdag (clearblue digital med veckoindikator) och det visade att jag var gravid i vecka 3. Idag är jag alltså gravid i vecka 6 och vi funderar fortfarande på hur vi ska göra, jag har alltid varit inne på abort men nu när jag väl har ett liv i magen som redan har ett hjärta som slår känns det väldigt svårt. Min pojkvän är mer inne på abort och vi kommer inte vidare i våra diskussioner. Jag går i 9:an och ska börja gymnasiet i höst. Vi har berättat för våra föräldrar och de tog det väldigt bra, hur går det för dig? :)

Svar på tråden 16 år och eventuellt gravid