• Anonym (K)
    Äldre 3 May 23:40
    1719 visningar
    17 svar
    17
    1719

    Andra inom lantbruket - är detta rimligt? Ständig jour i 4 månader.

    Vill gärna ha lite input från någon som själv är involverad i "bondesvängen". Min partner jobbar som anställd medarbetare på en gård, dvs han driver inte eget. Ändå kan han inte planera någonting maj-augusti, pga vårbruk och skörd etc. Han har såklart lediga dagar enligt schema, men planera något kan han inte göra - det Kan ju bli att han måste jobba.

    Jag ska flytta om ett litet tag, hade behövt hans hjälp vid flytten (vi bor långt ifrån). Jag hade kunnat planera det till hans lediga dagar men icke, han Kanske måste jobba. Jag fyller jämt i sommar. Går inte att planera fest med min partner - han kanske måste jobba. Min bror gifter sig i sommar, och vi behöver snart osa. Men samma visa - han kan varken säga bu eller bä, för han kanske måste jobba.

    Alltså ska det vara så här? Hade han varit egenföretagare med egen gård så absolut, då hade jag inte sagt någonting. Men nu är han anställd med en timlön på 115:-, och ändå har någon slags obetald och ständig jour under 4 månader.

    För mig känns detta helt galet och inte rimligt någonstans, men som sagt - gärna lite input från andra som har koll på lantbrukslivet!

  • Svar på tråden Andra inom lantbruket - är detta rimligt? Ständig jour i 4 månader.
  • Anonym (y)
    Äldre 4 May 08:24
    #1

    Det är begripligt, men inte så schysst av hans arbetsgivare. Dessutom har han ganska dålig lön tycker jag. Har de bara honom som anställd?

  • Äldre 4 May 16:18
    #2

    I mina ögon är det du som är orimlig och oförstående om lantbruk.

    Vårsådden och höstskörden är ju väldigt säsongsbetonat, vilket betyder intensivt arbete under kort tid. Man kan inte dra ut på arbetet, och vädret avgör när olika arbetsmonument ska ske. Det kräver flexibilitet av alla anställda, och kompenseras med friare arbetstider under lågsäsong.

  • Madmoi­selle
    Äldre 4 May 16:31
    #3
    En PantherTant skrev 2015-05-04 16:18:27 följande:

    I mina ögon är det du som är orimlig och oförstående om lantbruk.

    Vårsådden och höstskörden är ju väldigt säsongsbetonat, vilket betyder intensivt arbete under kort tid. Man kan inte dra ut på arbetet, och vädret avgör när olika arbetsmonument ska ske. Det kräver flexibilitet av alla anställda, och kompenseras med friare arbetstider under lågsäsong.


    Fast då ska han ju ha betalt för jouren också det verkar inte som han får det.
  • Äldre 4 May 16:39
    #4

    Jag har jobbat inom lantbruk i många år.

    Jag har ett par funderingar över det du skriver.
    -Har din kille väldigt lite erfarenhet eller är väldigt ung? För 115 kronor i timmen låter väldigt lågt.
    -Vad jobbar han med? (djur eller växtodling)

    På den sista frågan antar jag nästan att det är djur för säsongen brukar inte vara fyra månader sammanhängande annars. (Oftast ska sägas, växtodling med specialgrödor kan vara annorlunda)

    Det jag har upplevt med anställda i lantbruket är att det ofta inte "bara" är ett jobb för dem utan att de verkligen tycker om det de jobbar med. Jag älskade att jobba på lantbruk när jag gjorde det. Jag hade inte en enda dags semester under sommaren på flera år. Just för att det är en arbetsintensiv period. Jag jobbade med kor och för oss började den intensiva säsongen i april-maj och slutade runt september. Under den tiden accepterade jag att arbetsgivaren kunde behöva kalla in mig med kort varsel (ibland kunde jag få extra ledigt med kort varsel också). Dock var det aldrig några problem med mina arbetsgivare om jag behövde ha ledigt för något speciellt.

    Jag vet dock en hel del bönder som beter sig som små diktatorer och verkar tro att deras anställda är livegna. Och jag känner också en hel del killar som många gånger hellre skulle sitta och köra skit än att hjälpa någon att flytta...

    Trivs din kille med sitt jobb eller är han tvingad av en osjysst arbetsgivare?
    För om det är så att han gillar sitt jobb så kanske det är något du får ta. För de flesta inom lantbruk, även anställda, blir det en livsstil som man aldrig kan koppla bort på fritiden.

    Till sist, har du pratat med honom om det? Vad tänker han själv? I mina öron låter han nästan aningens bekväm, att han liksom inte VILL planera.

  • Anonym (K) Trådstartaren
    Äldre 4 May 21:28
    #5
    Anonym (y) skrev 2015-05-04 08:24:18 följande:

    Det är begripligt, men inte så schysst av hans arbetsgivare. Dessutom har han ganska dålig lön tycker jag. Har de bara honom som anställd?


    De är 2 anställda + chefer. 
    En PantherTant skrev 2015-05-04 16:18:27 följande:

    I mina ögon är det du som är orimlig och oförstående om lantbruk.

    Vårsådden och höstskörden är ju väldigt säsongsbetonat, vilket betyder intensivt arbete under kort tid. Man kan inte dra ut på arbetet, och vädret avgör när olika arbetsmonument ska ske. Det kräver flexibilitet av alla anställda, och kompenseras med friare arbetstider under lågsäsong.


    Yes och det är därför jag vänder mig utåt, just för att kolla om det är Jag som är orimligt. Självklart fattar jag att lantbruket är säsongsbetonat, men just att som anställd inte kunna planera något som helst under 4 månader liksom...friare arbetstider under lågsäsong existerar ju knappt heller. Men då har han iaf lediga dagar som han kan planera in grejer på.
    Madmoiselle skrev 2015-05-04 16:31:13 följande:
    Fast då ska han ju ha betalt för jouren också det verkar inte som han får det.
    Nej precis, inget extra trots outtalad jour.
    Afterlife skrev 2015-05-04 16:39:13 följande:

    Jag har jobbat inom lantbruk i många år.

    Jag har ett par funderingar över det du skriver.
    -Har din kille väldigt lite erfarenhet eller är väldigt ung? För 115 kronor i timmen låter väldigt lågt.
    -Vad jobbar han med? (djur eller växtodling)

    På den sista frågan antar jag nästan att det är djur för säsongen brukar inte vara fyra månader sammanhängande annars. (Oftast ska sägas, växtodling med specialgrödor kan vara annorlunda)

    Det jag har upplevt med anställda i lantbruket är att det ofta inte "bara" är ett jobb för dem utan att de verkligen tycker om det de jobbar med. Jag älskade att jobba på lantbruk när jag gjorde det. Jag hade inte en enda dags semester under sommaren på flera år. Just för att det är en arbetsintensiv period. Jag jobbade med kor och för oss började den intensiva säsongen i april-maj och slutade runt september. Under den tiden accepterade jag att arbetsgivaren kunde behöva kalla in mig med kort varsel (ibland kunde jag få extra ledigt med kort varsel också). Dock var det aldrig några problem med mina arbetsgivare om jag behövde ha ledigt för något speciellt.

    Jag vet dock en hel del bönder som beter sig som små diktatorer och verkar tro att deras anställda är livegna. Och jag känner också en hel del killar som många gånger hellre skulle sitta och köra skit än att hjälpa någon att flytta...

    Trivs din kille med sitt jobb eller är han tvingad av en osjysst arbetsgivare?
    För om det är så att han gillar sitt jobb så kanske det är något du får ta. För de flesta inom lantbruk, även anställda, blir det en livsstil som man aldrig kan koppla bort på fritiden.

    Till sist, har du pratat med honom om det? Vad tänker han själv? I mina öron låter han nästan aningens bekväm, att han liksom inte VILL planera.


    Han är 30 och har jobbat på samma gård i flera år, är dessutom född och uppväxt på gård så nej, bristande erfarenhet handlar det inte om. Gällande lönen så är den kass ja. Hans fel som aldrig kräver högre, men han känner ett stort ansvar för företaget eftersom han vart där så länge så får dåligt samvete om han skulle be om högre lön. Inte alltid bra att vara kompis med chefen. Men att lönen är låg bryr jag mig inte om egentligen, det har ju inte jag något med att göra så sett.

    Det gäller både djur och växtodling. Och nej det är verkligen inte bara ett jobb - det är en livsstil, och han älskar det. Han vill inte göra något annat, och jag tycker det är fantastiskt när människor hittar så rätt i yrket som han gjort. 

    Och att ta ut någon längre semester, det Vet jag att det aldrig kommer hända under sommarmånaderna. Semester tar han knappt ut ändå och just det ser jag inte som ett problem i sig. Men det är ju just det, att inte kunna boka in ens EN dag under högsäsongen, en dag som han enligt schema t.o.m. ska vara ledig. Och igen - hade han haft egen gård så hade jag inte sagt något om det...inte heller om han hade haft jourpeng. Men så ser det ju inte ut.

    Men sen vill han ju inte själv ta ledigt, det är inte arbetsgivarens fel, de är hyfsat reko. Även om de så klart utnyttjar att han är så snäll och alltid ställer upp, men vilken arbetsgivare skulle inte det. Så jo, jag har snackat med honom om det och det han säger är bara "så är det inom lantbruket". Take it or leave it, liksom. 

    Så som sagt - det jag är ute efter med den här tråden, är just att reka kring om det är jag eller han som är orimlig..

  • Anonym (bonde­)
    Äldre 5 May 05:26
    #6

    Jag o min man är mjölkbönder. Vi planerar självklart inte in saker de veckor vi vet är mkt att göra. Ex första skörden gräs vilken alltid är sista veckan i maj till första veckan i juni. Det är alltid då. Ska vi göra nåt speciellt så blir det runt midsommar. Självklart går det att planera innan om man varit med ett par år o vet vad som ska göras. Det är ju ingen direkt överraskning. Vi planerade vårt bröllop ett halvår innan med bestämt datum till innan tröskning i augusti. Sen är det en livsstil men för oss är det ju vårt företag o hela liv. En anställd är ju annat.

  • Anonym (bonde­)
    Äldre 5 May 05:37
    #7

    En dag tycker jag att han borde kunna boka in om det inte är precis en sån där intensiv vecka. Han vill kanske inte? Vi jobbar arslet av oss nästan hela tiden ändå men iaf jag ser mina inplanerade saker som något att längta till. Fast jag är ju nästintill i väggen hela tiden. Som anställd hade jag inte lagt ner min själ på det viset som jag gör idag med 70 h /v . Även om jag hade varit engagerad o arbetsam på jobbet så hade jag även haft ett liv utanför. Det är skillnad på att vara anställd o egen.

  • Äldre 5 May 07:07
    #8
    Madmoiselle skrev 2015-05-04 17:31:13 följande:
    Fast då ska han ju ha betalt för jouren också det verkar inte som han får det.
    Men det är ju ingen riktig jour han har, det är ju bara vad ts kallar det faktum att han vet att vädret påverkar när olika arbetsskeden ska utföras och att han gärna blir inkallad.
  • Anonym (Wildr­at)
    Äldre 5 May 07:29
    #9

    Min syster var anställd och mjölkade kor. Dåligt betalt och obetald jour och övertid. Hon gick med i facket och började diskutera sina villkor som visade sig vara fel. Bonden fick betala det han var skyldig retroaktivt. Flera år hade han betalat för lite så det blev ju en skaplig peng.

    Han borde verkligen gå med i facket om han inte redan är det och sen ta reda på vad som eg gäller. Han är ju som sagt anställd, inte livegen. Som anställd är han dessutom helt utbytbar. Hans arbetsgivare är garanterat inte lika lojal mot honom som han är mot arbetsgivaren.

  • Madmoi­selle
    Äldre 5 May 07:59
    #10
    En PantherTant skrev 2015-05-05 07:07:54 följande:

    Men det är ju ingen riktig jour han har, det är ju bara vad ts kallar det faktum att han vet att vädret påverkar när olika arbetsskeden ska utföras och att han gärna blir inkallad.


    Om det inte är jour har han rätt att säga nej till att jobba och då borde det onte vara något problem för honom att planera in sina lediga dagar. På ts låter det som att han inte får säga nej.
  • Äldre 5 May 08:09
    #11
    Madmoiselle skrev 2015-05-05 08:59:55 följande:
    Om det inte är jour har han rätt att säga nej till att jobba och då borde det onte vara något problem för honom att planera in sina lediga dagar. På ts låter det som att han inte får säga nej.
    Där tolkar vi nog olika. Jag tycker det på ts låter som han inte VILL planera in något på sina lediga dagar, utan hellre stå tillgänglig för eventuellt arbete, bondsone som han är så vet han ju nog på förhand när han kommer att vara ledig genom att titta på väderleken och vilket datum det är. Men inte månader på förhand som ts kräver. Det är en livsstil, vare sig man är anställd eller själv bonde, går inte att ha 9-4 kontorstänk här.

    Och på tal om facket, alla större gårdar följer nog kollektivavtalet, så mycket övervakning som det är numera så skulle det nog vara svårt strunta i det.
  • Äldre 5 May 10:08
    #12
    Anonym (bonde) skrev 2015-05-05 05:37:15 följande:

    En dag tycker jag att han borde kunna boka in om det inte är precis en sån där intensiv vecka. Han vill kanske inte? Vi jobbar arslet av oss nästan hela tiden ändå men iaf jag ser mina inplanerade saker som något att längta till. Fast jag är ju nästintill i väggen hela tiden. Som anställd hade jag inte lagt ner min själ på det viset som jag gör idag med 70 h /v . Även om jag hade varit engagerad o arbetsam på jobbet så hade jag även haft ett liv utanför. Det är skillnad på att vara anställd o egen.


    Du säger det är skillnad på att varaanställd och egen.
    Ja ärlig,an egen kan du ju ta dig tid att åka och fika hos nån en timme om du vill,man behöver ju som sagt inte jobba ihjäl sig,den tiden kan du ta igen sen,det tar ju bara en viss tid att vattna korna,plöja en åker osv....
    Har man gjort det några pr,och har en fungerande planering,så kan man ha ett liv med.

  • Anonym (K) Trådstartaren
    Äldre 5 May 20:54
    #13
    Anonym (bonde) skrev 2015-05-05 05:26:49 följande:

    /.../ Sen är det en livsstil men för oss är det ju vårt företag o hela liv. En anställd är ju annat.

    /.../ En dag tycker jag att han borde kunna boka in om det inte är precis en sån där intensiv vecka. Han vill kanske inte? Vi jobbar arslet av oss nästan hela tiden ändå men iaf jag ser mina inplanerade saker som något att längta till. Fast jag är ju nästintill i väggen hela tiden. Som anställd hade jag inte lagt ner min själ på det viset som jag gör idag med 70 h /v . Även om jag hade varit engagerad o arbetsam på jobbet så hade jag även haft ett liv utanför. Det är skillnad på att vara anställd o egen.


    Nej precis, för som sagt - hade han haft eget så hade jag haft en helt annan förståelse för det. Och nej, han vill inte - det är jag ganska övertygad om. "Det är så det är i lantbruket" menar han ju på, men det är ju det jag försöker få lite mer input kring. Om det verkligen är, och ska vara, så. Och inte utifrån arbetsrättsligt perspektiv, det har jag full koll på. Men han är en sån som gillar maskiner och djuren mer än människor, på jobbet mår han som bäst. Han mår bra när han får jobba fysiskt med nåt han är bra på, känna sig behövd och göra nytta. Men eftersom han är uppväxt på gård är han ju van vid hur en jobbar när en har eget - att sen bli anställd, han har nog aldrig lyckats eller ens försökt växla ner. Tar fortfarande lika stort ansvar. Och det är för att han själv vill det. 
  • Anonym (bondb­rud)
    Äldre 5 May 21:18
    #14

    Jag är gift med en mjölkbonde. De är två som äger gården tillsammans och de har också två anställda (på deltid).

    Jag gissar att din partner skyller på jobbet för att slippa göra det du vill planera. Om man verkligen vill kan man gå på bröllop mitt i vårbruket, det har vi gjort. Långsemester under sommarhalvåret kan man ju glömma, men en vecka kan man åka bort i månadsskiftet juni-juli. Så du bör nog ta ett snack om prioriteringar med din partner, vill ni samma saker?

  • Äldre 5 May 21:25
    #15
    Anonym (bondbrud) skrev 2015-05-05 21:18:25 följande:

    Jag är gift med en mjölkbonde. De är två som äger gården tillsammans och de har också två anställda (på deltid).

    Jag gissar att din partner skyller på jobbet för att slippa göra det du vill planera. Om man verkligen vill kan man gå på bröllop mitt i vårbruket, det har vi gjort. Långsemester under sommarhalvåret kan man ju glömma, men en vecka kan man åka bort i månadsskiftet juni-juli. Så du bör nog ta ett snack om prioriteringar med din partner, vill ni samma saker?


    Precis,verkar inte som folk har hört talas om bondepraktikan/bondealmanackan????

  • Anonym (K) Trådstartaren
    Äldre 5 May 21:28
    #16
    En PantherTant skrev 2015-05-05 07:07:54 följande:
    Men det är ju ingen riktig jour han har, det är ju bara vad ts kallar det faktum att han vet att vädret påverkar när olika arbetsskeden ska utföras och att han gärna blir inkallad.
    Madmoiselle skrev 2015-05-05 07:59:55 följande:
    Om det inte är jour har han rätt att säga nej till att jobba och då borde det onte vara något problem för honom att planera in sina lediga dagar. På ts låter det som att han inte får säga nej.
    En PantherTant skrev 2015-05-05 08:09:03 följande:
    Där tolkar vi nog olika. Jag tycker det på ts låter som han inte VILL planera in något på sina lediga dagar, utan hellre stå tillgänglig för eventuellt arbete, bondsone som han är så vet han ju nog på förhand när han kommer att vara ledig genom att titta på väderleken och vilket datum det är. Men inte månader på förhand som ts kräver. Det är en livsstil, vare sig man är anställd eller själv bonde, går inte att ha 9-4 kontorstänk här.

    Och på tal om facket, alla större gårdar följer nog kollektivavtalet, så mycket övervakning som det är numera så skulle det nog vara svårt strunta i det.

    Nej precis, PantherTant har rätt - det är ingen uttalad jour. Men det förväntas av arbetsgivaren att han ska kunna rycka in på kort varsel även under sina lediga dagar. Han får säga nej, men han vill ju själv Kunna rycka in. Säger han nej får dem det jobbigt, och det vill han inte. Därför vill han inte planera något dessa dagar - t.ex. hjälpa mig att flytta (och nej det är inte för att han inte vill hjälpa till med flytten i sig, han är otroligt hjälpsam och omtänksam i övrigt och vill alltid ställa upp). Men att säga nej till arbetsgivaren om de behöver honom, är tydligen värre än att säga nej till mig när Jag behöver honom. Och jag är inte den som är särskilt needy utan reder mig gott själv men ja.

    Men nej inget fack är inkopplat, det är han inte intresserad av öht. Han tycker bara jag är jobbig när jag snackar arbetsrättsliga frågor. Han hade det jättebra med sin livs- och arbetssituation innan jag kom in i bilden och började masa Flört Det är heller ingen stor gård i det avseendet, bara två anställda. 

    Men PantherTant - vad är din egen roll inom lantbruket, eller har varit? Bonde, anställd, annat? Jag uppskattar dina reflektioner, men har lite svårt att ta till mig vissa bitar. Särskilt som du verkar tycka att möjligheten till VISS planering (för en anställd, på sina enligt schema lediga dagar) är att jämställa med kontorstänk - jag själv har aldrig haft ett 9-5 jobb ens, så nej. Har full förståelse för att han ringer en kvart innan middagen är klar, för att meddela att han blir kvar 2h längre pga dittan eller datten. Att han många dagar inte vet vilken tid han slutar - kl 13 eller kl 16 eller 23. Att vi behöver ställa in vår efterlängtade mysdag/dejt/aktivitet/annat pga vårbruket/skörden/att-blandarvagnen-gick-sönder-så-han-måste-åka-och-laga etc. Det är inte såna smågrejer jag snackar om nu. Utan saker som hjälpa mig att flytta - firandet av när jag fyller jämnt - min brors bröllop. 


    Och titta på väderleken ja - men det mesta än så länge faller inom ett tidsspann på två veckor, första skörden beror på när de kommer igång med vårbruket - andra skörden när första skörden togs - etc. "Nån gång mellan då och då", beroende på vädret. Då tycker han mest att det är tough shit att jag råkar ha - för mig - viktiga saker som jag vill kunna planera med honom, under dessa perioder. Datum jag själv inte styr över. 


    Men iaf, du PantherTant håller med honom tar jag det som - att även som anställd ska en rätta sig efter dessa förhållanden, och vill en jobba inom lantbruket bör jobbet gå före allt annat under dessa perioder?

  • Anonym (K) Trådstartaren
    Äldre 5 May 21:32
    #17
    Anonym (bondbrud) skrev 2015-05-05 21:18:25 följande:

    Jag är gift med en mjölkbonde. De är två som äger gården tillsammans och de har också två anställda (på deltid).

    Jag gissar att din partner skyller på jobbet för att slippa göra det du vill planera. Om man verkligen vill kan man gå på bröllop mitt i vårbruket, det har vi gjort. Långsemester under sommarhalvåret kan man ju glömma, men en vecka kan man åka bort i månadsskiftet juni-juli. Så du bör nog ta ett snack om prioriteringar med din partner, vill ni samma saker?


    Nej det är ju precis det jag misstänker att vi inte vill. Han ursäktar sig med att "det är så det är inom lantbruket", medan det i själva verket handlar om att det är så Han vill ha det. Han vill prioritera jobbet framför allt annat under dessa perioder. Men det är ju precis det jag försöker reka i lite nu, hur andra inom branschen resonerar för att få lite mer kött på benen i mina diskussioner med honom. Eller om det är så att det är Jag som är orimlig och borde tänka annorlunda. Så tack för input!
Svar på tråden Andra inom lantbruket - är detta rimligt? Ständig jour i 4 månader.