• Anonym (K)
    Äldre 3 May 23:40
    1719 visningar
    17 svar
    17
    1719

    Andra inom lantbruket - är detta rimligt? Ständig jour i 4 månader.

    Vill gärna ha lite input från någon som själv är involverad i "bondesvängen". Min partner jobbar som anställd medarbetare på en gård, dvs han driver inte eget. Ändå kan han inte planera någonting maj-augusti, pga vårbruk och skörd etc. Han har såklart lediga dagar enligt schema, men planera något kan han inte göra - det Kan ju bli att han måste jobba.

    Jag ska flytta om ett litet tag, hade behövt hans hjälp vid flytten (vi bor långt ifrån). Jag hade kunnat planera det till hans lediga dagar men icke, han Kanske måste jobba. Jag fyller jämt i sommar. Går inte att planera fest med min partner - han kanske måste jobba. Min bror gifter sig i sommar, och vi behöver snart osa. Men samma visa - han kan varken säga bu eller bä, för han kanske måste jobba.

    Alltså ska det vara så här? Hade han varit egenföretagare med egen gård så absolut, då hade jag inte sagt någonting. Men nu är han anställd med en timlön på 115:-, och ändå har någon slags obetald och ständig jour under 4 månader.

    För mig känns detta helt galet och inte rimligt någonstans, men som sagt - gärna lite input från andra som har koll på lantbrukslivet!

  • Svar på tråden Andra inom lantbruket - är detta rimligt? Ständig jour i 4 månader.
  • Anonym (y)
    Äldre 4 May 08:24
    #1

    Det är begripligt, men inte så schysst av hans arbetsgivare. Dessutom har han ganska dålig lön tycker jag. Har de bara honom som anställd?

  • Äldre 4 May 16:18
    #2

    I mina ögon är det du som är orimlig och oförstående om lantbruk.

    Vårsådden och höstskörden är ju väldigt säsongsbetonat, vilket betyder intensivt arbete under kort tid. Man kan inte dra ut på arbetet, och vädret avgör när olika arbetsmonument ska ske. Det kräver flexibilitet av alla anställda, och kompenseras med friare arbetstider under lågsäsong.

  • Madmoi­selle