• AliciaOrban

    Snälla hjälp mig o min kisse!

    Hej! Jag är väldigt nervös då min honkatt som är 1 år drygt ska få kattungar,
    Jag har två katter som är innekatter en hane och en hona så jag vet såklart vem pappan är. Detta är hennes första kull, så vet inte hur det kommer gå och så. 
    Jag har flera frågor där bland annat att min han katt är verkligen taskig mot henne fortfarande och försöker para sig fortfarande, är det normalt? Ibland när hon går förbi så kan han bara hoppa på henne för att bita o sen när jag säger till så springer han iväg som att han vet att det är fel ? Ibland så skriker hon verkligen! Ska de va så ? :/ 
    Sen min andra fråga är om hon ''håller inne'' för att han är efter henne hela tiden? 
    Jag vet att det är dags snart då hennes temp har gått ner till 37grader, plus att ungarna har lagt sig i ''ställning'' eller så men det har varit så i minst två dar nu. Har läst att de kan ''hålla'' inne för att de känner sig stressade. 

    jag behöver verkligen råd o tips, för när jag låser in hanen så går hon o ropar efter honom men när han släpps in så springer hon o gömmer sig, tycker detta är ett konstigt bettende.. kanske bara är jag Tungan ute Vill hon verkligen att han ska vara där när hon föder? För han är ganska elak och vet inte hur han skulle ta om det helt plötsligt började komma bebisar ur henne eller så. När hon vill vara med honom så orkar han inte med henne och när han vill vara med henne (vara elak) så vill inte hon! Förstår inte :S 

    OBS ! Detta har blivit nu när hon har blivit dräktig !! 

    Snälla HJÄLP MIG!!

  • Svar på tråden Snälla hjälp mig o min kisse!
  • Madmoiselle

    Är han kastrerad nu? Om inte så se till att fixa det omgående. Hon kan bli dräktig igen samma dag som ungarna föds. Du behöver vara med vid förlossningen så jag hoppas att du tagit semester. Om något går fel måste ni åka in för ett akut kejsarsnitt (ja, det händer ibland) eftersom det blir rätt dyrt hoppas jag att du har en försäkring.

    Ungarna ska vägas varje dag i början för att se till att de går upp i vikt som de ska. De ska vaccineras i två omgångar, vid åtta veckor och igen vid tolv veckor samt avmaskas. Det kommer gå på ca 600-700 per kattunge så jag hoppas att du har sparat pengar till det.

    Jag hoppas också att du har hittat hem till alla ingar och inte tar första bästa på Blocket.

    Så till din egentliga fråga, du kan inte ha hanen där när hon föder eller då kattungarna är små eftersom hon kommer bli väldigt överbeskyddande mot sina små. Lämna honom till en kattvakt och hämta honom igen efter tre månader.

    Då ungarna är redo att flytta, kastrera honan direkt. Det finns 250 000 hemlösa katter i Sverige och huskattsaveln är ett väldigt stort problem.

  • AliciaOrban

    Nej han är inte kastrerad då jag vill ha kull på honom för han är renrasig Norsk skogskatt, Jag är erfaren så i säg. 
    Jag har fixat med veterinärens nummer och sånt och har bil tillgänglig. Hon är dock inte försäkrad men pengar just nu är inget större problem. Och ja jag är hemma så det är inte heller ett problem. Vaccination när de va så små visste jag dock inte! Så tacksam att du skrev det! Hem är inga problem då hon kommer få max 3 ungar och en ska jag behålla själv, 2 är tingade. 

    Men angående han katten man kan inte skaffa en ''nätdörr'' som min vännina har till sina katter när de föder och tills ungarna blir större? 

    Kastrering är redan bokad till honan så det är inga problem! Men har nog inte tillgång till kattvakt i tre månader, Det måste ju gå att lösa på ett annat sätt när man har en väldigt stor lägenhet? 

  • Birmafröken
    AliciaOrban skrev 2015-05-04 16:52:56 följande:

    Nej han är inte kastrerad då jag vill ha kull på honom för han är renrasig Norsk skogskatt, 


    Är han en registrerad raskatt (alltså med stamtavla) heter rasen Norsk skogkatt (utan s mellan skog och katt eftersom rasen har fått behålla sitt norska namn). En registrerad Norsk skogkatt ska endast användas i registrerad avel (om katten öht ska avändas i avel).

    Det försvenskade norsk skogSkatt brukar betyda långhårig huskatt.
  • Birmafröken
    AliciaOrban skrev 2015-05-04 20:42:30 följande:

    Va sjutton har det med saken att göra? 
    Inte det jag frågar efter! 


    Nähä, men eftersom du skrev " jag vill ha kull på honom för han är renrasig Norsk skogskatt", så kunde jag inte låta bli att reda ut begreppen.

    Du vill ha en kull på honom för att han är en långhårig huskatt och inget annat.
  • AliciaOrban

    har du inget bättre att skriva så skriv för fan inte alls, jag skiter fullständigt i om det är huskatt eller inte men kull ska jag ha och de va inte de jag frågade efter eller hur? 
    Att låta bli kanske du ska lära dig att inte göra :) 

    Det står klart o tydligt i texten vad jag efterfrågar :) 

  • Birmafröken
    AliciaOrban skrev 2015-05-04 21:55:46 följande:

    har du inget bättre att skriva så skriv för fan inte alls, jag skiter fullständigt i om det är huskatt eller inte men kull ska jag ha och de va inte de jag frågade efter eller hur? 
    Att låta bli kanske du ska lära dig att inte göra :) 

    Det står klart o tydligt i texten vad jag efterfrågar :) 


    Oj, vilken trevlig uppfödare du verkar vara då! Styrker bara mina "fördomar" mot huskattuppfödare och Backyard Breeders ännu mer.
  • AliciaOrban

    Har aldrig påstått mig vara uppfödare? 
    Men när någon kommer och hoppar på något som inte är relevant så blir jag förbannad . 

  • Guldbarb

    Hanen och honan ska vara särade på tills honan är kastrerad, risken är annars en omparning i värsta fall innan ungarna slutat dia vilket kan leda till att honan överger ungarna. Det är även risk att honan kommer känna sig stressad av hanen även om han hålls instängd, likaså kan han bli stressad av henne eftersom honor kan börja löpa snabbt efter att ungarna är födda. Även om de hålls åtskilda är risken att honan flyttar runt ungarna mycket och i värsta fall överger dom. Honan är säkerligen stressad av hanens beteende eftersom han fortfarande försöker para henne och de skulle ha blivit särade på för länge sen.

  • AliciaOrban

    Tack så mycket! 
    Men känner mig så elak att ha honom hos någon annan i TRE månader :o 


    Finns det inget annat jag kan göra verkligen? :( 

Svar på tråden Snälla hjälp mig o min kisse!