• Darimna

    Finns det NÅGON som nappar på "Ligga?" ?

    Detta eviga mysterium med män som "raggar" på tjejer på nätet eller i verkligheten genom att helt enkelt fråga dem rakt ut om de vill ha sex. 


    För mig är det så ofattbart att jag inte ens kan sätta ord för det. 

    Samtidigt tänker jag att någon gång måste de ju få napp, annars skulle de väl inte fortsätta år ut och år in? Eller är det en kul grej som massor av kille gör ibland för att driva lite utan att mena allvar? 


    Frågan är alltså: Händer det att tjejen svarar "Javisst, kul!" och VAD händer om hon gör det? Går de hem till honom och knullar och sen skiljs åt som vänner eller vad är målet liksom? 

    Jag pratar alltså om när män man inte känner ställer den frågan, så att ingen blandar ihop det med att ha en kk eller så. 


     


    Jag har försökt att bara inte bry mig, inte svara, slå bort det som trams, men jag kan inte låta bli att känna mig kränkt och förbannad varje gång jag får den frågan. Och det får man ju OFTA om man bara är tjej på sociala medier. 

  • Svar på tråden Finns det NÅGON som nappar på "Ligga?" ?
  • FIame

    Du har lagt tråden i Jämställdhet/Genus?

    Är det inte märkligt att män sköter allt raggande?
    Hur får vi kvinnor att oftare ragga på män?

  • Darimna
    FIame skrev 2015-05-04 08:13:08 följande:

    Du har lagt tråden i Jämställdhet/Genus?

    Är det inte märkligt att män sköter allt raggande?
    Hur får vi kvinnor att oftare ragga på män?


    Ja precis, tyckte den passade bäst här. Var skulle den annars ligga menar du? 


    Du ställer en helt annan fråga som är helt OT från min trådstart, du kanske skulle ta den i en egen tråd eller? 

  • Anonym (Ja)

    För att svara på din fråga så ja, det händer faktiskt att kvinnor också är kåta och bara vill ligga och mer eller mindre tackar ja bara av att man frågar.

    Inte för att det är en rekommenderad raggningsmetod att skriva "ligga" till tjejer på dejtingsidor, om någon nu gör det, men visst har det hänt att det inte chattats särskilt mycket innan man hamnat i sänghalmen...

  • FIame
    Darimna skrev 2015-05-04 08:15:57 följande:

    Ja precis, tyckte den passade bäst här. Var skulle den annars ligga menar du? 


    Du ställer en helt annan fråga som är helt OT från min trådstart, du kanske skulle ta den i en egen tråd eller? 


    Nej ditt TS-inlägg har ju ingen som helst vinkling mot jämställdhet och genus, hur vi ska göra för att balansera upp "problemet".
  • Darimna
    FIame skrev 2015-05-04 08:30:54 följande:
    Nej ditt TS-inlägg har ju ingen som helst vinkling mot jämställdhet och genus, hur vi ska göra för att balansera upp "problemet".
    Tycker du på allvar att vi ska sätta som mål att fler kvinnor ska börja bete sig lika svinigt??
  • Darimna
    Anonym (Ja) skrev 2015-05-04 08:19:07 följande:

    För att svara på din fråga så ja, det händer faktiskt att kvinnor också är kåta och bara vill ligga och mer eller mindre tackar ja bara av att man frågar.

    Inte för att det är en rekommenderad raggningsmetod att skriva "ligga" till tjejer på dejtingsidor, om någon nu gör det, men visst har det hänt att det inte chattats särskilt mycket innan man hamnat i sänghalmen...


    Absolut! Det är klart det kan hända att man föranleder ett ligg med bara en kort chattkonversation. Men att inleda en kontakt med den frågan direkt är verkligen respektlöst.

    Och jättejobbigt för den stora majoritet som faktiskt INTE är det minsta sugen på att kasta sig i säng med en total främling som man inte vet någonting om överhuvudtaget...
  • Darimna
    FIame skrev 2015-05-04 08:30:54 följande:
    Nej ditt TS-inlägg har ju ingen som helst vinkling mot jämställdhet och genus, hur vi ska göra för att balansera upp "problemet".

    Jag tycker att detta i allra högsta grad är en jämställdhets/genusfråga eftersom det är ett fenomen som uteslutande handlar om att män tar kontakt med kvinnor på ett fruktansvärt nedvärderande sätt.

    Jag ifrågasätter var denna respektlöshet kommer ifrån och hur det kan komma sig att den här kvinnosynen och det här beteendet finns kvar i ett annars ganska jämställt samhälle.


    Du svarade inte på min fråga, vilket annat forum tycker du skulle passa bättre?


    Jag ville ju ta diskussionen i just ett jämställdhetsperspektiv. Jag valde det här forumet för att kunna peka på ett beteende som i mina ögon segregerar kvinnor från män och motverkar jämställdhet.  

  • Anonym (m.)

    När jag går ut på krogen så är jag ändå väl medveten om att killarna som kommer fram till mig har bara en sak i sikte. Så mig gör det ingenting att de frågar "ligga?" rakt ut istället för att de ska stå och försöka småprata innan. Då har jag chansen att avisa dem direkt eller helt enkelt gå hem och ligga med dem ^^

    Förövrigt händer det inte speciellt ofta att någon frågar sådär.

  • Anonym (Jorå..)

    Jag är en sån där kille som bara ställer korta frågor, bl.a. på klubb6.se där jag bara frågar om hon vill knulla eller träffas och jag får ofta napp. Det där är så olika vilken tjej man snackar med. En del svarar inte alls, andra svarar Tack men nej tack, andra blir mer nyfikna..

    Som någon tidigare sa i tråden - kvinnor kan också vara kåta och bara vilja ha ett snabbt ligg.

  • Anonym (Ja)
    Darimna skrev 2015-05-04 08:47:01 följande:

    Jag ifrågasätter var denna respektlöshet kommer ifrån och hur det kan komma sig att den här kvinnosynen och det här beteendet finns kvar i ett annars ganska jämställt samhälle.


    Vad är dålig kvinnosyn med det? Skulle man inte kunna vända på det och se det som att det är en bra kvinnosyn att man är ärlig och uppriktig med sina intentioner?

    Istället för att låtsas som att man vill något seriöst och försöker locka och lura kvinnan till något hon inte vill, så är man rakt på och ärlig istället.
  • Anonym (Devil)
    FIame skrev 2015-05-04 08:13:08 följande:

    Du har lagt tråden i Jämställdhet/Genus?

    Är det inte märkligt att män sköter allt raggande?
    Hur får vi kvinnor att oftare ragga på män?


    När kvinnor inte riskerar att bli våldtagna av män de raggar på och när de inte får slampstämpel på sig för att de har sex med två olika män med ett halvår emellan. Då kanske?
  • Utflykt i verkligheten
    Anonym (Devil) skrev 2015-05-04 10:53:02 följande:
    När kvinnor inte riskerar att bli våldtagna av män de raggar på och när de inte får slampstämpel på sig för att de har sex med två olika män med ett halvår emellan. Då kanske?
  • Radiobil
    Darimna skrev 2015-05-04 08:38:33 följande:
    Tycker du på allvar att vi ska sätta som mål att fler kvinnor ska börja bete sig lika svinigt??
    Om svinigt innebär att en okänd kvinna skickar mail där det står "ligga" så ja.
  • Darimna
    Anonym (Ja) skrev 2015-05-04 10:03:15 följande:
    Istället för att låtsas som att man vill något seriöst och försöker locka och lura kvinnan till något hon inte vill, så är man rakt på och ärlig istället.

    HUR kan det bli så att vissa tror att jag menar att det skulle vara ett bättre beteende att locka och lura kvinnan med falska löften om mer?? 


    Det är ju såklart ännu värre. 

    Det som skulle vara ett rimligt alternativ är att presentera sig först, förklara på ett respektfullt sätt att han är sugen på ett simpelt ligg och sedan fråga om kvinnan möjligen också är det. Efter någon sekunds paus där kvinnan får möjlighet att avvisa innan han ens hunnit fråga. 


    Detta är helt okej beteende i sammanhang där man kan förvänta sig att folk har liknande saker i tankarna. Typ krogen eller dejtingsajter. Tar man kontakt med någon på neutral mark bör man enligt mitt tycke ägna åtminstone några minuter åt att känna in läget och vara lite mer diskret för att inte den andra parten ska känna sig obekväm. 


    Alternativt säga något i stil med "Hej, jag är _ _ _ och jag letar efter någon att ligga med ikväll" 


    Då beskriver man sin egen situation och är tydlig med sina intentioner, utan att inkräkta på den andras integritet genom att ställa en opassande fråga. 

  • Anonym (Kille)

    Varför svarar vissa kvinnor med JA på frågan om att bara vilja ligga då? 

    Jag tror det är för att kvinnorna också faktiskt inte vill ha något lull lull utan faktiskt bara vill ligga och inget mer. 

  • Solidaritet
    FIame skrev 2015-05-04 08:13:08 följande:

    Du har lagt tråden i Jämställdhet/Genus?

    Hur får vi kvinnor att oftare ragga på män?


    Genom att sluta skambelägga den kvinnliga sexualiteten, kanske. 
    Men problemet är att det ligger i det manliga intresset att göra det, eftersom en sexuellt frigjord kvinna sannolikt redan befruktats av en annan man. 

    Moment 22.
  • Anonym (Jag...)

    Ja, jag kunde nappa på det när jag var ung, full och singel och ute och festade/gick på krogen.Ibland var det killarna som raggade upp mig, ibland var det jag som raggade upp dem.
    Nu i efterhand kan jag ångra några av dem och tycka att det kanske var lite dumt.

Svar på tråden Finns det NÅGON som nappar på "Ligga?" ?