• Linae86

    hur förändrades din kropp efter graviditet?

    Jag är 28 år, väntar mitt första barn. Igår låg jag och lyssnade på lite olika poddar om att få barn, varav den ena handlade om kroppen. Hur kroppen förändras under en graviditet, men framför allt efter förlossningen. Jag har tränat mycket innan jag blev gravid och haft en ganska slimmad kropp och haft tanken att man borde kunna komma tillbaka efter en graviditet med bra kost och träning och en massa vilja. Men när jag lyssnade på podden igår var det väldigt mycket fokus på att man får en helt ny kropp efter att ha blivit mamma, att allt börjar hänga, rumpan blir sladdrig, brösten blir som tepåsar och magen som en degklump osv. Jag vill gärna höra era erfarenheter om hur kroppen förändrats efter graviditeten och har ni lyckats komma tillbaka genom träning tex? Jag behöver ingen predikan om att dagens samhälle är för utseendefixerat osv. Jag vill må bra i min egen kropp och mår jag bra av att se bra ut så är det upp till mig :)

  • Svar på tråden hur förändrades din kropp efter graviditet?
  • Fjäril kär

    Tja..den uttöjda huden och bristningar går inte att göra så mycket åt.

    Själv är jag tillbaka på ursprungliga vikten sedan innan jag fick barn men kroppen för min del är inte alls som innan. Bredare höfter, de fylligare brösten stannade kvar och vikten är omfördelad i kroppen. Jag kan inte alls ha mina gamla kläder fast jag väger något kilo mindre än innan. Och bristningar och uttöjjd hud..

    Och jag löptränar.

  • Fian88

    Kroppen brukar ju omfördelas eller vad man ska säga. Själv har jag blivit något bredare över höfter och midja och det tror jag kommer stanna kvar (är tillbaka på ursprungsvikten ska tilläggas, 68kg). Magen är lite degigare än innan men så tränar jag inte just nu heller. Men jag tror det är bäst att ställa in sig på att kroppen kommer se annorlunda ut, så blir man inte lika besviken kanske när träningen inte går som man tänkt. Men vissa ser ju likadana ut efter graviditet, som med allt annat så är det väldigt individuellt.

  • Minxy

    Det där är så himla olika från kvinna till kvinna.

    Jag fick första barnet när jag var 25, andra när jag var 27. Där emellan hann jag inte jobba så mycket med kroppen, men ca 2 år efter andra barnet var jag tillbaka till ursprunglig vikt (eller något under) och blev dessutom mer tränad och fit än före mina graviditeter. Helt platt mage, klart att brösten är hängigare men det finns ju bh

    Jag gick iofs inte upp så mycket (8 kg med första och 7 kg med andra), fick inga bristningar, samlade inget vatten osv. Jag tror att alla kroppar "klarar av" en graviditet olika bra. Klart det sliter på kroppen, att tro något annat är bara naivt.

    Sen så tillkommer ju saker som inte direkt påverkar utseendet men som ändå har stor inverkan på hur man mår. Jag fick t.ex framfall (väldigt vanligt) vilket gjorde att jag kände mig helt off och väldigt oattraktiv även om kroppen ordnade upp sig.

  • Donizetti

    Jag som är en "gammal " fembarnsmamma, 57 år, kan ju berätta hur det blev efter några år efter avslutat barnafödande. Moder natur belönar sannerligen sina döttrar som valde att föda barn. Brösten snyggare än någonsin. Kroppen blir som man förtjänar, äter man vettigt och vardagstränar lite, promenader på nån timme varje dag kan räcka, man behöver inte späka sig på gym, så återhämtar sig kroppen och nu tänker jag trotsa Jantelagen och säga nånting man inte får säga: jag brukar kolla mig i spegeln helnaken och säga till mig själv att fy fan vilken pudding du är

  • ummsumaya

    Har fött tre barn. Efter att tredje var född satte jag igång med konditions träning och styrketräning. Min kropp är mindre nu i alla mått och tajtare än någonsin innan. MEN jag har lös hud, bristningar (dock har dem ju ljusnat) och en nedredel ser ju definitivt inte likadan ut. Brösten är hängiga trots att jag är 24 men sen har jag ju gått ner över 35kg också vilket har stor påverkan på brösten likaså.

    Mycket hänger på din inställning till hur du själv vill se ut. Lägger du mycket tid och engagemang på att bli så som du vill se ut, så kommer du nå det, men vissa saker går ej attt undvikas, men det får man acceptera då du faktisk burit och fött ett barn


    "The human thinks he is superior, but forget that he was once a drop of semen"
  • ummsumaya
    ummsumaya skrev 2015-05-04 09:43:55 följande:

    Har fött tre barn. Efter att tredje var född satte jag igång med konditions träning och styrketräning. Min kropp är mindre nu i alla mått och tajtare än någonsin innan. MEN jag har lös hud, bristningar (dock har dem ju ljusnat) och en nedredel ser ju definitivt inte likadan ut. Brösten är hängiga trots att jag är 24 men sen har jag ju gått ner över 35kg också vilket har stor påverkan på brösten likaså.

    Mycket hänger på din inställning till hur du själv vill se ut. Lägger du mycket tid och engagemang på att bli så som du vill se ut, så kommer du nå det, men vissa saker går ej attt undvikas, men det får man acceptera då du faktisk burit och fött ett barn


    Ska tillägga såklart att det finns dem som har det både bättre ELLER värre än vad jag hade. Men jag vägde 95efter att min dotter föddes och jag är nu på under 65. Så vad jag vill säga är att det GÅR att bli den man kan vara trots allt man blir "utsatt" för under en graviditet
    "The human thinks he is superior, but forget that he was once a drop of semen"
  • Linae86
    Donizetti skrev 2015-05-04 09:41:47 följande:

    Jag som är en "gammal " fembarnsmamma, 57 år, kan ju berätta hur det blev efter några år efter avslutat barnafödande. Moder natur belönar sannerligen sina döttrar som valde att föda barn. Brösten snyggare än någonsin. Kroppen blir som man förtjänar, äter man vettigt och vardagstränar lite, promenader på nån timme varje dag kan räcka, man behöver inte späka sig på gym, så återhämtar sig kroppen och nu tänker jag trotsa Jantelagen och säga nånting man inte får säga: jag brukar kolla mig i spegeln helnaken och säga till mig själv att fy fan vilken pudding du är


    Åh vilket härligt inlägg! :D Heja dig! Hoppas att moder natur belönar mig oxå ;)
  • Voodoodoll

    Gick upp 20 kg min första graviditet. Såg ut exakt som innan efter 2 veckor (167 cm, 49 kg). Tänker inte på vad jag äter, tränar inte. Efter graviditet 2 (KS för 6 v sedan) har magen några cm kvar innan jag ser ut som förut. Fick en bristning över naveln.

  • Linae86

    Tack för alla era svar! Jag ser ju att det är lite olika från kvinna till kvinna. Men nu fick jag upp hoppet lite iaf på att det inte är helt kört för mig, haha :) Klart kroppen förändras, det förstår jag ju. Men på vissa låter det som att det är helt kört, att man bara får acceptera att kroppen förfaller. Jag har styrketränat 4-5 dagar/vecka innan och tänker att om jag fortsätter med det efter bäbis har kommit borde jag kunna känna mig någorlunda nöjd med mig själv iaf :) Jag är smal sen innan, väger ca 50-52 kg. Förhoppningen är väl att inte gå upp allt för mycket under denna graviditet så det inte blir lika mycket att jobba bort sen. Vill gärna få tillbaka mina muskler och styrka.
    Bristningar bryr jag mig inte allt för mycket om faktiskt, förhoppningsvis håller de sig över magen och där kan man dölja det om man vill. Hoppas däremot att jag klarar mig från bristningar på lår och bröst. Men får jag det så är det väl så, de bleknar väl med åren, och lite får man väl ta när man burit barn! :)
    Blev bara lite rädd för att höra att allt bara börjar hänga och slänga och det är något man får räkna med. Jag tror, och hoppas, att det är som någon ovan sa att det är vad man själv gör det till, och att med bra träning och kost så går det! :)

  • Minxy

    Så tror jag också att det är

    Jag minns att jag blev väldigt förvånad över att jag fick helt platt rumpa. Den andra gången var jag mer beredd på det och detsamma nu tredje gången. Det är bara att komma igång och börja med träningen, men låt kroppen läka ihop i sin egen takt innan du börjar med för tunga vikter. Det är väldigt viktigt.

Svar på tråden hur förändrades din kropp efter graviditet?