• Anonym (Ouch!­)
    Äldre 4 May 09:52
    12968 visningar
    10 svar
    10
    12968

    Jag brände mig just INUTI halsen!

    Jag glömde bort att mitt te var nygjort. Så jag tar en stor klunk och får panik då det bränner så in i bomben i munnen. Istället för att spotta ut, så sväljer jag. Kanske inte det smartaste draget. Smärtan inuti matstrupen, alltså, fy f*n! Det bränner fortfarande, så här en kvart efter.

    Frågor: är det farligt?

    Någon annan som bränt sig inuti halsen och i hela matstrupen?

  • Svar på tråden Jag brände mig just INUTI halsen!
  • Äldre 4 May 09:55
    #1

    Testa att drick lite kallt vatten, så ska du se att det går över snart.

  • Anonym (Ouch!­) Trådstartaren
    Äldre 4 May 09:57
    #2
    Nerfherder skrev 2015-05-04 09:55:33 följande:

    Testa att drick lite kallt vatten, så ska du se att det går över snart.


    Tack, jag gjorde det, men det bränner lite fortfarande iaf. :/ Det går väl över. Men kan man få typ brännskador på insidan av kroppen, bara genom att dricka 95-100 gradigt vatten?
  • Anonym (u)
    Äldre 4 May 10:00
    #3

    Vaniljglass borde lindra fint. 
    Dottern fick en glasskärva i svalget av ett svagt glas som sprack,  när hon var på en pub.
    Innan fl går i taket kanske jag ska säga att hon är 25 år och vuxen.
    För henne var det väldigt lindrande med glass. 

  • Anonym (u)
    Äldre 4 May 10:02
    #4
    Anonym (Ouch!) skrev 2015-05-04 09:57:35 följande:
    Tack, jag gjorde det, men det bränner lite fortfarande iaf. :/ Det går väl över. Men kan man få typ brännskador på insidan av kroppen, bara genom att dricka 95-100 gradigt vatten?
    Jag tror inte det är nån fara, men om du är osäker ring 1177 och hör med dom.
    Det är ju dom som är proffsen. 
  • Anonym (Fia)
    Äldre 4 May 10:13
    #5

    Antagligen är det en lättare skållskada som inte kommer leda till några besvär förutom några dagars smärta, men det jag kan tänka mig eventuellt skulle kunna hända - fast jag tror att risken är extremt liten - är att det blir en inflammatorisk reaktion i svalget vilket kan göra det svårare att andas. Skulle detta hända måste du naturligtvis åka in till akuten, men så länge du mår bra i övrigt så skulle jag tro att du kan avvakta och ta alvedon mot smärtan (det finns ju även halstabletter som har lite bedövande effekt). Men ring gärna 1177 och kolla med dem också, de är ju experter på att avgöra när man ska söka vård och inte.

  • Äldre 4 May 20:56
    #6

    Su borde kolla upp d om det inte gått över, när jag var yngre så var d en kille som åt alldeles för varm potatismos och gjorde som dig, svalde i stället för att spotta ut, vad jag kan minnas så brännskadades hans magmun och den e rätt bra att ha i bra skick kan jag tala om. Kommer tyvärr heller inte ihåg hur lång vård han fick utstå och hur pass det fungerar idagens läge. Håller tummarna för att det går över och inte är ngt allvarligt!

  • Anonym (Ouch!­) Trådstartaren
    Äldre 4 May 22:43
    #7

    Tack till alla ni som bryr er! Det var visst inte värre än att det räckte med Alvedon. Smärtan försvann och kom inte tillbaka.

    Börjar dock fundera på om mina reflexer är som de ska!? Vem sväljer istället för att spotta liksom!? Klantigt är bara förnamnet.

  • Äldre 5 May 18:28
    #8

    Skönt o höra att det inte var ngn fara:)

  • Anonym (Ouch!­) Trådstartaren
    Äldre 5 May 18:33
    #9
    MissHelene skrev 2015-05-05 18:28:31 följande:

    Skönt o höra att det inte var ngn fara:)


    Tack!
  • Äldre 5 May 18:57
    #10
    Anonym (Ouch!) skrev 2015-05-04 22:43:58 följande:

    Tack till alla ni som bryr er! Det var visst inte värre än att det räckte med Alvedon. Smärtan försvann och kom inte tillbaka.

    Börjar dock fundera på om mina reflexer är som de ska!? Vem sväljer istället för att spotta liksom!? Klantigt är bara förnamnet.


    Nä, inte alls klantigt, utan faktiskt fullt normala reflexer. Biologiskt och evolutionärt är vi gjorda för att svälja saker vi får i munnen och spottar i princip bara (reflexmässigt) om vi får något riktigt beskt/giftigt i munnen. "Bara" varmt sväljer vi reflexmässigt, även om det är kokhett, och de flesta måste luta sig framåt/luta ner huvudet för att INTE svälja/motstå reflexen när vi får något i munnen som vi instinktivt vet inte bör vara där (som, jättevarm mat/dryck).

    Men bra att det gick bra för dig!
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
Svar på tråden Jag brände mig just INUTI halsen!