• Anonym (Kråkan)

    Kan inte sjunga. Alls. :(

    Jag har ett problem som börjar bli rejält kännbart nu. Jag har så himmelens dålig sångröst. Har inte sjungit offentligt (med kompisar osv) sedan jag var typ 12-13 och fick höra att jag inte kan sjunga. Är 24 idag. Gillar dock att sjunga när jag är ensam, i bilen och så. Men jag hör ju själv hur det låter, har också provat spela och lyssna, bedrövligt.

    Finna det något enkelt sätt att öva upp rösten så den blir "normaldålig" om ni fattar? Vågar inte ta upp det med någon, och särskilt ingen sångpedagog eller liknande. Vill lära mig sjunga så pass bra så jag kan sjunga framför min sambo och vänner. Vill också ha barn snart, och då bör jag naturligtvis sjunga för barnet.

    När jag sjunger låter det ungefär som när jag pratar, får liksom ingen melodi. Om jag försöker mig på högre toner försvinner rösten helt. Får också väldigt ont i käkarna om jag sjungit några minuter.

    Behöver hjälp, och vill inte ha hånande kommentarer.. :/

    Kram

  • Svar på tråden Kan inte sjunga. Alls. :(
  • Anonym (Youtube)

    Borde väl finns typ instruktionsvideos på youtube? Och även om du aldrig lär dig sjunga hyfsat så kommer dina framtida barn inte bry sig ett dugg om det, i deras ögon kommer du ha en fantastisk röst!

  • Fjäril kär

    Ta kontakt med en sångpedagog! Att kunna sjunga handlar om teknik. För att kunna sjunga måste du lära dig rätt teknik. Det handlar om hur du använder rösten, lungorna och andning /mage.

    Jag sjunger professionellt och rösten handlar om tekniken.

  • Aniiee

    Gå med i en "Alla-kan-sjunga"-kör. Ingen kan sjunga i sådana körer.... Flört


    Fjäril kär skrev 2015-05-04 12:49:22 följande:

    Ta kontakt med en sångpedagog! Att kunna sjunga handlar om teknik. För att kunna sjunga måste du lära dig rätt teknik. Det handlar om hur du använder rösten, lungorna och andning /mage.

    Jag sjunger professionellt och rösten handlar om tekniken.


    I beg to differ. Rösten handlar INTE om teknik. TEKNIKEN handlar om teknik. Med rätt teknik kan vem som helst få en ok sångröst, men ska man ha en BRA eller rent av FANTASTISK sångröst måste man allt ha en bra röst från början, även utan teknik.

    Vad var det min sånglärare sa.... "Alla kan gå från noll till sextio, men ska man nå hundra så måste man börja på 25."
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • MammAmma
    Aniiee skrev 2015-05-04 13:12:30 följande:

    Gå med i en "Alla-kan-sjunga"-kör. Ingen kan sjunga i sådana körer.... 

    I beg to differ. Rösten handlar INTE om teknik. TEKNIKEN handlar om teknik. Med rätt teknik kan vem som helst få en ok sångröst, men ska man ha en BRA eller rent av FANTASTISK sångröst måste man allt ha en bra röst från början, även utan teknik.

    Vad var det min sånglärare sa.... "Alla kan gå från noll till sextio, men ska man nå hundra så måste man börja på 25."


  • Anonym (Biblioteksbesökare)

    På biblioteket kan man låna cdn om hur man tränar upp sångrösten och hur man använder diafragman, enkla effektiva övningar.

  • Aniiee
    MammAmma skrev 2015-05-04 13:15:33 följande:

    Bah, tummen upp skulle det vara ju -_-


    Solig
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Fjäril kär
    Aniiee skrev 2015-05-04 13:12:30 följande:

    Gå med i en "Alla-kan-sjunga"-kör. Ingen kan sjunga i sådana körer.... 

    I beg to differ. Rösten handlar INTE om teknik. TEKNIKEN handlar om teknik. Med rätt teknik kan vem som helst få en ok sångröst, men ska man ha en BRA eller rent av FANTASTISK sångröst måste man allt ha en bra röst från början, även utan teknik.

    Vad var det min sånglärare sa.... "Alla kan gå från noll till sextio, men ska man nå hundra så måste man börja på 25."


    Jag menar bara att för att kunna ta någon som helst ton måste man veta hur man gör och varför. Att ha lärt sig tekniken behöver man göra även om man ska sjunga vaggvisa för husbehov.

    Ts ska ju inte direkt söka till idol..
  • Duckan

    Har ingen hjälp ts men kan trösta dig med att du inte är ensam. Jag har absolut ingen sångröst. Jag prat-sjunger precis som du beskriver det. Min man är snäll nog att låta mig skråla bäst jag vill till musik i tid och otid, men jag undviker att sjunga högt bland stora massan.

    Sånglektioner kanske kan vara nåt för dig?

  • Vokalissan

    Gå till sångpedagog. Hur illa du än upplever dig kommer hen ha varit med om värre! Teknik är ett verktyg med vilket man kan nå framgång när det av nån anledning inte finns naturligt. Alla kan inte bli Beyoncé men alla kan bli bättre versioner av sig själva! Finns inget att skämmas för!

    Lycka till!

    /Sångerska oxh sångpedagog.

  • Gladhannapanna

    Jag sjunger hyfsat till husbehov, har varit med i olika körer mm. När jag träffade min man kunde han inte sjunga alls, men sedan vi fick barn och han sjungit samma godnattsång varje kväll i 8,5 år så sjunger han faktiskt hyfsat även om han fortfarande har svårt att hålla melodin ibland. Jag tror att det bästa är att sjunga så mkt som möjligt helt enkelt!

  • Aniiee
    Fjäril kär skrev 2015-05-04 13:47:09 följande:
    Jag menar bara att för att kunna ta någon som helst ton måste man veta hur man gör och varför. Att ha lärt sig tekniken behöver man göra även om man ska sjunga vaggvisa för husbehov.

    Ts ska ju inte direkt söka till idol..
    Och jag menar att du har fel. Det finns massor med folk som kan sjunga som inte har någon som helst teknik.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Vokalissan
    Aniiee skrev 2015-05-04 14:08:32 följande:

    Och jag menar att du har fel. Det finns massor med folk som kan sjunga som inte har någon som helst teknik.


    Fast om de "kan" sjunga har de ju teknik, även om de är omedvetna om vad de gör. Och sedan beror det ju också på vad vi lägger in i begreppet "kan sjunga". Intonerar rätt och sjunger rytmiskt rätt eller sjunger Der Hölle rache utan problem?
  • Aniiee
    Vokalissan skrev 2015-05-04 15:54:47 följande:
    Fast om de "kan" sjunga har de ju teknik, även om de är omedvetna om vad de gör. Och sedan beror det ju också på vad vi lägger in i begreppet "kan sjunga". Intonerar rätt och sjunger rytmiskt rätt eller sjunger Der Hölle rache utan problem?
    Jo, absolut. Jag lägger kanske "mindre" i uttrycket "kan sjunga" än en del andra. För mig är att kunna hålla ton och följa en melodi att kunna sjunga, även om andningen till exempel inte träffar rätt alltid och det blir lite hackigt. Att kunna sjunga BRA är att lägga till tekniken så det blir "rätt" med andning osv.

    Det är mina definitioner, och visst, de är väldigt givmilda =)
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anonym (Tjej)

    Köp ett singstar till playstation Drömmer Du kommer inte att bli bra men när du övat och får okej poäng där så har du lärt dig grunderna i att hålla ton och tempo, då är du "normaldålig". Jag var också usel som du men nu skulle jag säga att jag är snäppet över medel pga singstar, och kul är det också! Tidigare var det så att jag skämdes för hur jag själv lät, hörde ju att det lät uselt. Nu så säger folk att "men du sjunger väl inte dåligt" efter att de har hört, så det är ju bra Solig

Svar på tråden Kan inte sjunga. Alls. :(