• Anonym (Bruden)

    Det här med kuvertavgift vid bröllop. Jag undrar en sak.

    Hej!

    Nu har jag läst i diverse bröllopstrådar och börjar känna att våra planer kanske inte får bli som vi tänkt från början.

    Bakgrund: Jag och min blivande man har varit tillsammans sedan vi båda var 15 år. Nästa år fyller vi 25 år och har då varit tillsammans i tio år. Dessutom är vi båda precis klara med våra studier då. Vi hade tänkt att ha ett sommarbröllop nästa sommar, på vår "tioårsdag". Vi har räknat på att kunna ha råd med ett mindre bröllop, vi och våra respektive mammor kommer att fixa med mat, dukning, osv.

    Vi hade dock tänkt att ta en kuvertavgift på 100:- för varje gäst, för att kunna täcka upp halva kalaset. Även om vi har råd med hela, så skulle det kännas bra att inte bränna alla pengar, utan att ha kvar en slant att åka på en mindre bröllpsresa för.

    Men nu när jag läst på i dessa trådar, så inser jag hur fel många anser att kuvertavgift är. Och vi vill inte verka snåla.

    Men många skriver att det är okej att skriva "presenter undanbedes, men sätt gärna in ett valfritt belopp på vårt bröllopskonto". Så, kan vi göra så istället då? Är det mer okej? Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Det här med kuvertavgift vid bröllop. Jag undrar en sak.
  • Pentagram

    Det där beror på så många faktorer... Det väsentliga är nog vad just era potentiella gäster tänker om en kuvertavgift. Kommer de att se det som en absurditet, ett sätt att tjäna pengar på dem, förolämpande och skäl nog att dissa er bröllopsfest eller skulle de se det som något hyfsat rimligt (eller positioner däremellan)? 100 kr är ju inte mycket precis, men det beror ju på vad som erbjuds, också.

  • aleakim

    100 kronor är ju verkligen ingen stor summa, det tycker jag är helt okej att betala.

    Är när folk vill ha hutlösa summor som jag tycker det blir dumt.

    Ni verkar ju inte planera något megabröllop ni inte har råd med, det är nog det som stör många i andra fall.


    W och liten i magen :)
  • Anonym (pengar)

    Jag skulle mycket hellre sätta in en femhundring till bröllopsresa än en kuvertavgift och present. Så varför inte skriva att "Istället för presenter så är en gåva till vår bröllopsresa mycket välkommen". Typ?

  • Poledra
    Anonym (pengar) skrev 2015-05-04 15:03:30 följande:

    Jag skulle mycket hellre sätta in en femhundring till bröllopsresa än en kuvertavgift och present. Så varför inte skriva att "Istället för presenter så är en gåva till vår bröllopsresa mycket välkommen". Typ?


    Jag hade inte haft något emot att betala 100:- i kuvertavgift men jag tycker också att det är bättre att önska sig bidrag till bröllopsresan i present.
  • mzhyde

    Just 100 kr tycker jag är ok! Men att barn = gratis:)

    Sedan tkr jag också att man kan vara ärlig och säga att det täcker en del av festen för att ni ska kunna ha råd med en bröllopsresa.

    Att även ej sätta en viss penga gräns men att då be om kontant eller i ert fall rese chek på en viss resebyrå i present, kan lika väl täcka upp dendär 100 lappen :)?

    Jag tycker det är roligt att köpa presenter så hade gärna kunnat ge 100 kr som är en symbolsumma som kuvert avg. är avsedd som. Samt kunna skänka till resa!

    Sunt att fundera och kunna formulera fram på era inbjudningar så det tolkas som ni vill och det är avsett till! :)

    Grattis och lycka till!

  • Anonym (Bruden)

    Vi har inte gjort upp en exakt meny. Men vi hade tänkt att ha grillat, olika sallader och lite olika såser. Sedan är min kusin konditor och väldigt duktig på att göra tårtor. Så hon har erbjudit sig att göra tårtan (som vi givetvis betalar för, precis som vi betalar för allt som ska grillas, även om det inte är vi själva som tänkt att stå vid grillarna).

    Ja, och så kaffe, saft, läsk, vin och öl till maten, kanske kakor(?) till eventuella barn som kommer.

    Så, ja, inger megabröllop. Men heller inget fattigt (tycker jag iaf).

  • Pandamamma79

    Det enda jag inte förstår är varför man har ett bröllop man inte har råd med...

    Men, tycker inte heller att 100 kr är mycket pengar...men faktum kvarstår.

  • Anonym (Jåpen)

    Det tycker jag är mycket mer ok!
    Att ta 100kr i kuvertavgift är extremt snålt.
    Då sätter jag också hellre in 500kr (1000kr om det är släkt, nära vänner) till en bröllopsresa än att tvingas betala 100kr per skalle för att komma på fest.

    Tycker också som Pandamamma ovan att det är fel att ställa till med större fest än vad man har råd med. Antingen så rättar man sig efter den budget man har att röra sig med eller så väntar man tills man har råd!

  • Pentagram

    Jag kan förstå att en vill ha det lite bättre än en kanske har råd med när det gäller sådant som just en bröllopsfest. Det beror ju på vänskapskretsen om detta går hem eller ej, hur hög kuvertavgiften är och hur flådig festen är. Kan brudparet fixa en schysst fest med egna medel förefaller det kanske att ta i i överkant att ordna ett överdådigt spektakel och kräva kuvertavgift men om brudparet har det dåligt ställt och tar en kuvertavgift för att kunna anordna en fest på "skälig" nivå så har en nog mindre att invända.

  • Alexi

    Men man kan ju inte undanbe sig presenter men i samma andetag be om pengar till resa, vad är det för omöjligt dubbelt budskap?!?

Svar på tråden Det här med kuvertavgift vid bröllop. Jag undrar en sak.