• soldro­ppen
    Äldre 4 May 15:02
    1011 visningar
    23 svar
    23
    1011

    Hur kan barn och ungdomsledare hjälpa barn till missbrukande föräldrar?

    Hej!
    Undrar om det är någon som kan och vill hjälpa mig. Jag studerar på folkhögskola och ska göra ett fördjupningsarbete om barn till alkoholister.


    En av mina frågor är hur barn och ungdomsledare som finns i olika aktiviteter t.ex. i kyrkor, idrottsföreningar m.m. kan hjälpa barn som lever med föräldrar som dricker för mycket.


    Vore intressant om någon som har haft det så här under sin uppväxt ville berätta hur ni hade önskat att vuxna ledare hade gjort för att underlätta era liv.
    Eller om ni har egna erfarenheter om sådant som ledare gjorde som fick en positiv betydelse för er.
    Också om sådant som ledare bör undvika att göra eller säga.


    Hoppas det är någon som har något att bidra till så att jag och mina klasskompisar kan bli bättre ledare för de barn som vi möter i våra grupper.

  • Svar på tråden Hur kan barn och ungdomsledare hjälpa barn till missbrukande föräldrar?
  • Anonym (trist­)
    Äldre 4 May 15:07
    #1

    Jag hade önskat att skola hade larmat! Nån fritidsgrupp gick jag inte i när jag gick i skolan. Skolan bör kontakta föräldrarna. Sker inte någon bättring så får man hålla ett öga på ungen och försöka tolka ev. signaler. Och kontakta socialförvaltningen. Det är på tok för många barn som far illa! Min familj var perfekt utåt, men pappa krökade hårt. Lyckades dock sköta sitt jobb. Men - pengar till kläder fanns inte. Att vara hemma gick inte för min del. Att ta hem kompisar var omöjligt.

    När föräldrar aldrig dyker upp på föräldramöten, någonsin, så är det en stoooor varningssignal.

  • Äldre 4 May 15:14
    #2