• Anonym (Frustrerad)

    Sambos, på låtsas - hur ska vi ta oss ur det?

    Hej,
    Vet inte riktigt vilken kategori detta ämne tillhör så jag lägger den här.

    Jag har varit "sambo" med min pojkvän i över ett år - jag bor där, jobbar i stan och allt men är fortfarande folkbokförd hos min mamma, som bor 10 mil norrut. Varför? Jo, för min pojkvän har socialbidrag. Jag vet att detta är fel, det behövs inte påpekas.

    Anledningen till att min pojkvän har Socialbidrag är för att han har gått ett program via AF för att han har ADHD. Därav att han får extra stöd från Socialen också.
    Jag jobbar just nu halvtid och kommer senare under året starta eget företag - men det blir svårt att etablera sig i staden när jag inte kommer kunna ha företaget skrivet där jag faktiskt har min säng.

    Just nu betalar jag 3000 kr i hyra "till min pojkvän" varje månad (jag överför pengarna till ett av mina andra konton bara) och det är precis att vi tar oss igenom varje månad.

    Men jag vet inte vad jag ska göra? Jag börjar bli trött på detta, och pojkvännen har planer på att studera vilket skulle innebära, vem vet, några år till såhär. Det går inte - men jag ser inte en bra lösning på det. Jag har hört att om jag arbetar kan jag bli tvungen att försörja honom, men hur ska jag kunna det när jag försöker spara så gott det går för att starta eget sen.

    Inte heller kan jag söka jobb ordentligt då jag måste förklara varför jag kan jobba i stan.

    Åhh, snälla - ge mig svar på hur vi kan lösa detta? För jag börjar bli rätt less på det och min "sambo" ser inte riktigt problemet.

  • Svar på tråden Sambos, på låtsas - hur ska vi ta oss ur det?
  • Eivie

    Finns det ingen möjlighet för dig att skaffa en egen lägenhet i stan då? Eller vad exakt är problemet? Att din pojkvän inte jobbar? Du får nog svårt att påverka vad han gör utan se till dig själv och din egen situation först och främst.

  • Studera

    Om jag inte minns helt fel så kommer inte din pojkvän ha rätt till försörjningsstöd om han studerar. Då är det CSN som gäller, vilket innebär att ert problem skulle vara läst.

  • Tow2Mater
    Anonym (Frustrerad) skrev 2015-05-04 15:54:20 följande:

    Inte heller kan jag söka jobb ordentligt då jag måste förklara varför jag kan jobba i stan.


    Du säger bara att du skaffar boende i stan då du får jobb i stan. Det funkar ju så for de flesta.
  • Anonym (Snyltare!)

    För det första är det olagligt att vara skriven på en adress och bo på en annan!!

    Varför ska skattebetalare betala för att ni ska kunna bo ihop på "låtsas"? Fy för sånna snyltare som ni är!

  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Snyltare!) skrev 2015-05-04 19:20:55 följande:

    För det första är det olagligt att vara skriven på en adress och bo på en annan!!

    Varför ska skattebetalare betala för att ni ska kunna bo ihop på "låtsas"? Fy för sånna snyltare som ni är!


    Jag vet att det är fel, och jag känner lite skuld men min "sambo" förstår inte det hela - att det är ett problem.


    Tow2Mater skrev 2015-05-04 18:56:57 följande:
    Du säger bara att du skaffar boende i stan då du får jobb i stan. Det funkar ju så for de flesta.

    Jag har ju redan jobb i stan, sen ett år tillbaka - vilket snart är slut för min del. Därför är det svårt att förklara varför.


    Eivie skrev 2015-05-04 16:26:06 följande:

    Finns det ingen möjlighet för dig att skaffa en egen lägenhet i stan då? Eller vad exakt är problemet? Att din pojkvän inte jobbar? Du får nog svårt att påverka vad han gör utan se till dig själv och din egen situation först och främst.


    Tyvärr vill jag inte eller kan inte skaffa egen lägenhet - det har jag inte ekonomi till. Samt att eftersom jag har varit "sambo" i över ett år så vill jag inte vara särbo.


    Studera skrev 2015-05-04 16:33:38 följande:

    Om jag inte minns helt fel så kommer inte din pojkvän ha rätt till försörjningsstöd om han studerar. Då är det CSN som gäller, vilket innebär att ert problem skulle vara läst.


    Jag tror att han ingår i de specialfall där han kommer få stöd utöver CSN så därför löser sig inte problemet trots eventuella studier.


    Jag antar att om jag är inneboende hos honom så kanske det skulle funka ?

  • Anonym (U)

    Kunde inte bry mig mindre om att ni luras. Även ni blir vuxna en dag.

    Vad jag inte förstår är hur ni knappt går runt? Din karl har allt betalt och du lägger till 3000. Ni kanske ska se över hur ni lever. Vad ni gör som kostar pengar, vad ni köper som kostar pengar. Börja tänka ekonomiskt och dra in på det onödiga.

    Det där med att du vill kunna skriva ditt företag där du bor funkar inte så länge ni ska bo tillsammans och han ha bidrag. Enda lösningen är antingen att fixa jobb för er båda och slippa gå på bidrag. Eller så får du flytta till eget. Och nej du har inte råd med eget men då får du fixa ett jobb som gör att du har råd och även spara. Lägga starta eget planerna längre fram i framtiden.

  • Tow2Mater
    Anonym (Frustrerad) skrev 2015-05-05 09:01:30 följande:
    Tow2Mater skrev 2015-05-04 18:56:57 följande:
    Du säger bara att du skaffar boende i stan då du får jobb i stan. Det funkar ju så for de flesta.

    Jag har ju redan jobb i stan, sen ett år tillbaka - vilket snart är slut för min del. Därför är det svårt att förklara varför.


    Du säger då bara att du hade tillfälligt boende, men inte har det längre. Och får du jobb, skaffar du nytt boende. Hur kan det vara så svårforklarat?
Svar på tråden Sambos, på låtsas - hur ska vi ta oss ur det?