• Äldre 4 May 16:31
    1333 visningar
    5 svar
    5
    1333

    Namn till en flicka!

    Hej! jag ska snart få tvilling syskon, en tjej och en kille blir det.
    Jag kommer göra en omröstning med killnamn ni kan rösta på. Men nu kan ni rösta på tjejnamn som min familj vill ha till flickan :)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Namn till en flicka!
  • Äldre 4 May 16:33
    #1

    Sonja och Flora tycker jag bäst om. Andrea som trea.


  • Äldre 4 May 17:03
    #2

    Önja - Krångel. Både på andra språk, stavningsmässigt och att det kommer misstas för Sonja. Låter inte fint heller.

    Sonja - Gillar skarpt! Vackert och mysigt, men inte det minsta vekt. Seriöst på vuxen och sött på barn. Funkar på många språk. Enkelt. Kan vara smeknamnsfritt. Topp!

    Ofelia - Vackert, men känns som för mycket av en "karaktär" för mig. Något svårburet och väl teatraliskt. Lite väl sött också.

    Olympia - Ståtligt värre, men alldeles för svårburet(och passar inte med pojknamnen i din andra tråd). Lär bli tråkiga smeknamn.

    Ronja - Vill gilla eftersom jag älskar Ronja Rövardotter, men det går bara inte. Det låter fult på min dialekt, det är något barnsligt, det är inte speciellt gångbart.

    Flora - Gillar! Tänker brittisk tweed-dam=nice! Vackert, mjukt och sött, men inte mesigt ändå. Blommigt och fint. Gångart på alla sätt.

    Andrea - Ett bra namn på alla vis, det tilltalar bara inte mig.

    1. Sonja
    2. Flora
    3. Andrea
    4. Ofelia
    5. Ronja
    6. Olympia
    7. Önja


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 5 May 17:34
    #3

    1. Flora

    2. Ofelia

    3. Andrea

    Inte så förtjust i de andra.

  • Äldre 5 May 18:36
    #4

    Ja, de flesta namnen har ju bekanta föreslagit. Alla var ju inte i min smak heller!

  • Äldre 6 May 15:20
    #5

    Önja-konstigt, funkar ej utomlands, gulligt, feminint, gillar inte så särskilt mycket.

    Sonja-vackert, gulligt, feminint, ståtligt, allmänt bra namn men av någon konstig anledning ett namn jag har svårt för.

    Ofelia- vackert, ståtligt men åndå sött, känns rätt vuxet, feminint och ja, tycker inte så mycket om själva namnet. Väldigt vackert men ändå tråkigt på något sätt.

    Olympia- Jäkligt ståtligt, svårt att leva upp till som tidigare nämnts, vackert, sött, feminint, känns nästan lite som en grekisk Gud, fråga inte varför.

    Ronja- åh, Ronja, gillar det. Inte sådär jätte gilla men gillar det. Det är vackert, redigt, feminint, ordentligt och rätt fantastiskt i allmänhet.

    Flora- tänker på florsocker eller på någon växt, vilket i oför sig är rätt bra, eller? Helt ok, vackert, redigt, ordentligt, feminint men någonstans känner jag att det inte skulle passa på en liten tjej med två flätor och en glugg, en tjej som precis lärt sig simma, en som kommer hem med massa läxor och får betyg, en tjej som tar studenten, en tjej som gifter sig, jobbar och får barn. Nja, vet inte.

    Andrea- redigt, passar på både barn och vuxna, feminint, ordentligt, opassande ibland när man ska skriva "Andreas gröna bil" som i Majas eller Åsas. Blir liksom som pojknamnet Andreas.

    1. Ronja

    2. Andrea

    3. Ofelia

    4. Flora

    5. Sonja

    6. Olympia

    7. Önja

Svar på tråden Namn till en flicka!