• Äldre 4 May 17:38
    1918 visningar
    9 svar
    9
    1918

    Omsorg innan förskoleklass

    Min fråga gäller min dotter som ska börja i förskoleklass (6-års verksamhet) till höstterminen. Hennes nuvarande förskola/dagis har stängt fyra veckor och då kommer hon vara ledig. Sen när de öppnar är det två veckor innan skolan börjar. Jag har frågat på nuvarande förskola/dagis hur man gör och de säger att då är hon inskriven på fritids?!


    Så hon ska alltså sluta dagis, och börja på fritids på en för henne okänd plats okända lärare istället för att få chansen att gå kvar på sitt älskade dagis i två veckor. 

    Vet någon vad som gäller? Jag ska kontakta kommunen och fråga, men tänkte höra om någon annan vet. 

  • Svar på tråden Omsorg innan förskoleklass
  • Äldre 4 May 17:46
    #1

    Ska hon inte gå på fritids sen? Tror att många kommuner har den gränsen.


    Le-det kan smitta!
  • alexs mamma
    Äldre 4 May 17:56
    #2

    Det är brukligt att man gör så. Ska hon gå på fritids under hösten kommer hon att få någon typ av inskolning troligtvis i grupp tillsammans med de andra barnen som börjat f-klass till hösten. Hon kommer säkert även erbjudas någon typ av inskolning till fritids de två veckorna innan skolan börjar tillsammans med dig eller pappan. Så var förberedd på det.

  • Äldre 4 May 19:08
    #3

    Ok tack för info. hon kommer gå i en skola där hon inte känner någon så inskolning är ju ett måste. Vi har inte fått ngn information alls från skolan, men det kommer väl 

  • Äldre 4 May 19:10
    #4

    Rätten till förskola brukar nog upphöra sista juli. Hos oss i höstas hade de inskolning på fritids typ 11-12 augusti, sen började skolan den 20/8 men de kunde ju då gå på fritids till dess.

  • En blå giraff
    Äldre 4 May 21:40
    #5

    Så var det här också. Alltså övergång från förskola till fritids men väldigt lite inskolning. Endast enstaka besök på fritids med förskolegruppen under våren. Vi pusslade med semester/föräldradagar/mormor så sonen inte behövde börja fritids på sommaren innan förskoleklassen började. Så TS det är nog ingen ovanlig situation. Men jobbig för en 6-åring som varken känner personal eller de andra barnen på fritids. Har ni inga föräldradagar kvar att ta ut de där 2 veckorna TS?

  • Äldre 5 May 12:38
    #6

    Tack igen för input. Jo jag har föräldradagar att ta ut, men börjar ny tjänst i sommar. Känns sådär att börja med ledighet. Eftersom den förskolan hon går på nu inte har något att göra med skolan(förskoleklassen) att göra så kommer de heller inte bli några besök. 
    Jag får se hur vi ska lösa detta, dagis är ju dessutom stängt fyra veckor.... 

  • Äldre 5 May 15:47
    #7

    Vårt barn skulle gå på en annan skola än de andra barnen på hans förskola, eftersom vi flyttat och lät honom gå kvar sista halvåret på den förskola han gått på hela tiden. Så, jag kontaktade skolan och fritids för att vi skulle få komma på besök och när papper om fritids kom hem bokade vi in en veckas inskolning.


    Just NO.
  • Äldre 5 May 16:19
    #8

    Det är nog rätt vanligt att det är så ts. Här är det likadant.

  • Äldre 5 May 16:41
    #9

    Om inte förskolan går på besök kan ju ni gå på besök själva, en förälder och dottern.

    Är inte pappan med i bilden? Annars kan väl han ta ut fp?

Svar på tråden Omsorg innan förskoleklass