• Anonym (Hanna)

    Kan jag be honom låta bli dricka när barnen är med?

    Jag är tillsammans med en jättefin kille, han älskar mig och mina barn mycket, och vi är sambo. Mina barn är 6 och 9 år gammla och bor med oss varannan vecka. Min sambo (barnens låtsas pappa) har tidigare varit lite av en festprisse och druckit varje fredag och lördag innan vi var ihop, rejäla mängder (utslängd från krogen ibland). Ibland mitt i veckan också om han var ledig dagen efter. Själv så kan det gå månader mellan jag dricker något och gör jag det så är det oftast väldigt lite, salongsberusad.


    Sedan vi flyttade ihop så är han inte intresserad av att gå på krogen längre. Men han säger varje vecka när fredagen kommer "Idag är det ju fredag så idag måste man ju ha något" också åker han och handlar vin och starkcider. Om jag gnäller så säger han att alla dricker på helgen.


    Jag har funderat över det här litegrann, sonen som är 6 år lägger sig innan han dricker något, men dottern brukar få vara med och vara uppe lite längre och vi tittar på let´s dance, melodifestivalen eller något sånt allihop tillsammans, han pimplar vin och jag och dottern dricker läsk och äter chips, och för dottern är det väldigt viktigt att få den här egen tiden med mig när lillebror lagt sig, så jag vill inte ta ifrån henne det och lägga henne tidigare så att hon inte ska se/känna av när sambon dricker.


    Jag har inställningen att det inte är bra för barn att vara med när vuxna dricker, att det kan bli lite otryggt när den vuxna plötsligt förändrar beteende och blir "flamsig" och lite flummig. Har jag fel? Jag är inte uppvuxen med att mina föräldrar har druckit när jag och mina syskon varit med.


    Skulle det vara fel av mig om jag sa till min sambo att den helgen som barnen är hos oss så om han ska dricka då så får han göra det efter dottern lagt sig? Hur gör ni?

  • Svar på tråden Kan jag be honom låta bli dricka när barnen är med?
  • Tow2Mater

    Har inte dina barn ens sett dig dricka ett glas vin kan de ju se det som att du gommer nåt for dem. Låter ju ganska oärligt tycker jag, om du nu faktist dricker ibland. Normal alkoholkonsumtion i form av ett par glas bor inte gora någon flummig och flamsig, men om du nu blir det efter ett par glas ska du väl inte dricka med barnen. Dricker din sambo ofta blir han knappast forändrad efter en sån mindre mängd, och det är helt ok att inta tillsammans med barnen. Full kan han ju som sagt bli efter de lagt sig, om han nu vill.

  • Anonym (Hanna)

    Kanske var otydlig, det är inte jag som blir flummig och flamsig, utan sambon blir det varje helg, han dricker inte bara något glas utan så han blir märkbart berusad. Jag dricker aldrig när vi har barnen, kanske ett glas champagne på nyårsafton eller en lättöl nån gång, men dom har aldrig sett mig berusad någonsin.

  • Anonym (...)

    Tycker inte det är fel av dig att säga det. Hade inte heller velat umgås med någon som är  berusad varje helg och speciellt inte velat att mitt barn skulle behöva göra det. Skulle tycka det va drygt med en flummig sambo varje helg.

  • Papito

    Jag tycker som du ts.

    En öl eller två är ingen fara, inte heller ett glas vin men jag vill inte att eventuell partner dricker sig berusad när barnen är hemma, framförallt inte varje helg.

  • Rosa Fluff

    Jag är uppvuxen med missbruk. I min värld finns det inte att man dricker hemma varje helg och definitivt inte för att "det är ju fredag och nu tar jag helg" Du kan absolut be honom att inte dricka när ni har barnen. Sen är det upp till honom om han är villig att avstå.

    Själv har jag valt bort en del killar just för att jag inte vill tvingas se alkohol varje helg.

  • Anonym (W)

    Detta var inget ni pratade om innan ni blev sambos? Det är ju en rätt viktig ståndpunkt.

  • Tow2Mater
    Anonym (Hanna) skrev 2015-05-04 18:19:06 följande:

    Skulle det vara fel av mig om jag sa till min sambo att den helgen som barnen är hos oss så om han ska dricka då så får han göra det efter dottern lagt sig? Hur gör ni?


    När lägger sig dottern?
  • Pastella

    Jag tycker absolut att det är ett rimligt krav, att dricka alkohol varje helg är i min värld helt galet mycket..

  • Anonym (Hanna)

    Dottern lägger sig när det vi ser på tv är slut runt 22-23 tiden

Svar på tråden Kan jag be honom låta bli dricka när barnen är med?