• Devania

    HJÄLP! Ätit bittermandel!!

    Är gravid i vecka 22 och åt två mandelkubbar (ganska stora) idag när jag blev bjuden på fika. Först efteråt började jag fundera på att där ovanpå ju är hackad bittermandel som är gift!! Kan man äta detta i bakverk som varit i ugn? 

    Kommer inte kunna sova inatt :(

  • Svar på tråden HJÄLP! Ätit bittermandel!!
  • Donizetti

    Nej, det är inte bittermandel ovanpå mandelkubbar.Det är aningens droppar bittermandelolja i degen, det är pärlsocker ovanpå mandelkubbar. Sov lugnt.

  • cosinus

    Lugn och fin, man råkar verkligen inte få i sig några mängder bittermandel av misstag.

    Har vid ett tillfälle råkat få 2 bittermandlar i en sötmandelpåse och tro mig! Finns ingen som kan missa det än mindre låta bli att spotta och fräsa. Hackad bittermandel ovanpå ett bakverk hade gjort det fullkomligt oätligt.

  • Hannah76

    [quote=75252507][quote-nick]Devania skrev 2015-05-04 19:34:40 följande:[/quote-nick]

    Fick tag i receptet som de var bakade av, och där står "5-10 bittermandlar" !!!! 

    [/

    Ja? Det är fortfarande inte farligt.

  • Devania

    Det står på flera ställen att gravida ska undvika bittermandel pga risk för fosterskador, om man börjar läsa runt lite... :(

  • Nyfikna72

    Slappna av.......ska du undvika allt som är farligt för ett foster får du snart barrikadera dig i ett slutet rum nånstans långt nere i berget. Precis allt är farligt snart.

    Hade du ätit påsvis med bittermandel så okej, då kan man nog må lite taskigt men nå enstaka kubb? Näe det fungerar inte riktigt så.

  • LaLola
    Devania skrev 2015-05-04 19:42:40 följande:

    Det står på flera ställen att gravida ska undvika bittermandel pga risk för fosterskador, om man börjar läsa runt lite... :(


    Alla ev 10 mandlar låg ju inte på dina kubb enbart.....
    Det bästa är att förlita sig på kostråden från Livsmedelsverket.
  • Devania

    Jag vet, men det kanske räcker med LITE för att göra skada? Usch, jag vet att jag är nojig... Men vad kan man. Jag bara är sån.

  • Donizetti
    Devania skrev 2015-05-04 19:42:40 följande:

    Det står på flera ställen att gravida ska undvika bittermandel pga risk för fosterskador, om man börjar läsa runt lite... :(


    Varje bittermandel innehåller 1 mg blåsyra. För att det ska vara farlig dos blåsyra krävs 50 mg, dvs 50 bittermandlar. Du har förhoppningsvis inte suttit och knaprat i dig 50 bittermandlar.
  • LaLola
    Devania skrev 2015-05-04 19:52:10 följande:

    Jag vet, men det kanske räcker med LITE för att göra skada? Usch, jag vet att jag är nojig... Men vad kan man. Jag bara är sån.


    Du rör dig dagligen i avgaser o andra luftföroreningar..skulle tippa på att det påverkar mer på sikt än några hackade bittermandlar...jag menar, hur många tror du låg på dina kubb egentligen? Om max 5 st användes tex....
  • lövet2

    Bittermandel är giftigt att äta som det är, ja. Men giftet försvinner när det hettas upp i ugnen. Mandelkubbar är helt ofarliga att äta.

  • Donizetti

    Det här inlägget gjorde mig så vansinnigt sugen på mandelkubbar så jag var tvungen att åka och köpa. Jag måste lida av death wish

  • Devania

    50 mandlar skadar en vuxen, ja. Men nu tänker jag ju på fosterskador, det krävs också väldigt lite alkohol i värsta fall för att göra skada....

    Men TACK till er alla som försöker lugna mig, det hjälper verkligen att få höra! Mår så dåligt... SKa man behöva analysera allt man äter i fortsättningen...?

  • _elin_

    Ring din Bm imorrn eller 1177 om du fortfarande känner dej orolig, så kan de säkert lugna dej =) Brukar ju hjälpa att höra från nån som är expert =)

Svar på tråden HJÄLP! Ätit bittermandel!!