• Jue

    Seg dator

    Har en MacBook Air sedan ca 1,5 år tillbaka. Nu de senaste veckorna har den blivit förjävlig. Kan dröja många minuter att byta från en flik i webbläsaren till en annan. "Hjulet" börjar snurra och ladda lite titt som tätt, mer än ofta dyker en ruta upp där det står att det hängt sig, så får jag trycka i om jag vill vänta eller stänga ner. Väldigt ofta tar det ibland upp över minuten för mina tangenttryckningar att visa sig på skärmen, dvs om jag skriver någonting hakar det sig och tar tid tills det står på skärmen. Allting är fördröjt och jag är förbannad. Är vad vid blixtsnabba datorer men eftersom det är en skoldator har jag inte mycket val än att behålla den. Har inte uppmärksammat att den varit seg i andra program på datorn, mest bara i Google Chrome. Blir i princip omöjlig att använda om jag har ett flertal flikar uppe. Fortfarande segt med endast en dock.

    Vet inte vad jag ska göra? Vad är det den är seg av, och kan man göra något åt det? Startskivan har inte mycket utrymme kvar, nej, men även om det bara är Chrome igång är det förjävligt. Får inga varningar om utrymmet än dock, men vet att den inte har mycket kvar. Kan segheten påverkas av hur många bokmärken man har? Eller cookies eller historik eller något sådant? 

    Är trött på att tiden det tar att byta från en flik till en annan tar längre tid än att gå till andra änden av huset, hämta paddan och söka, och få resultat. Är inte speciellt duktig när det kommer till applikationer, hehe, så behöver hjälp.

  • Svar på tråden Seg dator
  • Eivie

    Riktigt rookie-råd här men har du provat att installera om chrome? Kanske blivit något fel i en uppdatering. Är det samma problem om du ex använder safari eller firefox?

  • Jue
    Eivie skrev 2015-05-04 22:00:52 följande:

    Riktigt rookie-råd här men har du provat att installera om chrome? Kanske blivit något fel i en uppdatering. Är det samma problem om du ex använder safari eller firefox?


    Ingen i min umgängeskrets med samma slags dator har samma problem, så förstår inte hur det skulle hjälpa om jag installerade om bara. Och nej, har Safari också, och den är inte lika seg.
  • Jue
    Plinkington skrev 2015-05-04 23:54:53 följande:

    Du kan pröva följa anvisningarna i länken nedan:


    www.tomsguide.com/faq/id-2330386/restore-macbook-air-factory-settings.html


    Tänk dock på att all data du inte sparat på annan plats troligtvis kommer gå förlorad.


    Ja det verkar ju inte allt för lockande... Vill undvika att ta bort saker om det är möjligt.

    En annan sak som jag inte skrev tidigare är att när jag går mellan fönstrena (jag har det så när man drar tre fingrar åt något håll så byter det) så laggar det liite också, inte lika farligt men det går fortfarande inte smooth liksom...
  • Plinkington
    Jue skrev 2015-05-05 18:17:55 följande:
    Ja det verkar ju inte allt för lockande... Vill undvika att ta bort saker om det är möjligt.

    En annan sak som jag inte skrev tidigare är att när jag går mellan fönstrena (jag har det så när man drar tre fingrar åt något håll så byter det) så laggar det liite också, inte lika farligt men det går fortfarande inte smooth liksom...

    Allting är möjligt men utan ingående datorkunskaper är det nog svårt att lösa problemet själv.


    Skulle du lämna in datorn är det första de gör antagligen att installera om och ta bort all data. Vet inte hur mycket du har som du vill spara men kanske ett dropbox konto skulle räcka?

  • Demmpa
    Jue skrev 2015-05-05 18:14:32 följande:
    Ingen i min umgängeskrets med samma slags dator har samma problem, så förstår inte hur det skulle hjälpa om jag installerade om bara. Och nej, har Safari också, och den är inte lika seg.
    Eftersom det är chrome som är segt så prova med att installera om den senaste versionen, om det inte fungerar så prova med att först avinstallera för att sedan återinstallera programmet.

    Det kan nämligen vara en korrupt fil som bara tillhör chrome som gör att datorn blir seg.
  • _smart_

    Om du vill slippa installera om datorn, och har möjlighet att ta back-up på allt som behöver sparas, så rekommenderar jag att du först provar att skapa en ny användare. OM datorn känns piggare i den nya användarprofilen, kan du sen därifrån radera den gamla.

    Kan ligga nåt gammalt jox som inte längre lirar som det skall. Ett allmänt råd är även att aldrig fylla hårddisken med mycket mer än 50% av kapaciteten. Hur sann denna tumregel är på SSD som jag gissar att din Air har, vet jag inte, men det var klart applicerbart på den tiden datorerna hade en vanlig konventionell HD.

    Hur som helst bör du spara ner allt som är viktigt i datorn, på en extern hårddisk eller stort USB-minne, om du inte redan gjort det. Skulle något gå sönder, eller datorn behöver installeras om, kan du förlora alla bilder, dokument och annat om du har otur. Lycka till! :)

  • Jue
    Plinkington skrev 2015-05-07 20:19:53 följande:

    Allting är möjligt men utan ingående datorkunskaper är det nog svårt att lösa problemet själv.


    Datorkunskaper har jag en del när det gäller hårdvara, men när det kommer till just sådant här är jag lite rookie. :P

    Tack för alla svar. Av någon anledning fungerar det fint just nu, vet inte vad som hände däremellan, kanske kommer tillbaka... Men just nu funkar den utmärkt, så slipper antagligen rensa hela skiten. 
Svar på tråden Seg dator