• stearinljus

    Hjälp med att skicka från Tradera!

    Hej alla kära familjelivare!

    Nu behöver jag er hjälp. Jag har försökt läsa mig till i tidigare trådar och även googlat, men har fortfarande lite frågor som jag hoppas att ni kanske kan hjälpa mig med :)

    1. När ni ska skicka saker ni sålt via Tradera - hur går ni tillväga?

    2. Jag har förstått att ett man kan skicka i ett kuvert från Posten om det inte är skrymmande och där maxmåtten är L:60cm B:25cm Tjocklek:3cm. Kan någon intyga detta?

    3. Om man skickar i ett kuvert och håller sig under dessa mått, är det endast vikten som avgör portot i så fall?

    4. Jag läser att många slår in i en plastpåse och sätter på en adresslapp. Hur får ni dessa kuvert att vara platta och inte "rulla ihop sig" (och under 3cm?). 

    5. Och ni som skickar i plastpåsar, räknas det som paket, eller räknas det som att man skickar det i ett "kuvert" även fast det i själva verket är en plastpåse?

    Är helt novis, så undanbeder dumma kommentarer. Man kan inte veta något innan man lärt sig :)

    Tackar för all hjälp och hoppas att alla har en fantastisk måndagskväll!

  • Svar på tråden Hjälp med att skicka från Tradera!
  • Erizajo

    Skickat i påse många gånger, sätter på porto enl brev tabellen. Aldrig några problem. Det där med att ej rulla ihop sig beror väl på vad du ska skicka?

  • replica

    Jag har bara sålt lite bebiskläder via Tradera.. Men då har jag alltid packat in dem i plastpåsar (sådana gråa avfallspåsar), vägt dem och sedan satt på rätt antal frimärken Tungan ute Räknar de som ett vanligt brev.. Så länge de går in i brevlådan så ska det inte vara något problem tänker jag Solig


    "Practise makes perfect"
  • Annelie 76

    Det mesta du undrar står på postens hemsida, läs där. Vill du skicka med nån annan så stor det på respektive hemsida hur man gör.

  • stearinljus
    Annelie 76 skrev 2015-05-05 08:18:20 följande:

    Det mesta du undrar står på postens hemsida, läs där. Vill du skicka med nån annan så stor det på respektive hemsida hur man gör.


    Hej hej Annelie 76!

    Som jag skrev så har jag redan googlat runt och även varit inne på alla möjliga olika sidor, däribland Postens. Jag har inte hittat svar på de frågorna jag skrev ovan - därför tänkte jag att jag skulle vända mig hit :)

    Din kommentar hade varit mycket mer hjälpsam om du till exempel hade kunnat länka till vart på Postens hemsida jag hade kunnat hitta svar på frågorna. Nu kändes den mer dumförklarande (som jag dessutom bad om att inte få i starten) och föga hjälpsam.

    Lite konstruktiv feedback till dig, bara.
    Hoppas du har en fantastisk sommar! :)

  • Lambda

    Jag paketerar don efter behov. Varsamt kläs in ordentligt och annat som inte kan gå sönder slår man bara in med sånt som finns hemma. På med massa tejp.

    Brukar paketera och går ned till ICA och ber dom väga för att se vad frakten kostar. Men det kan man göra hemma oxå om man har en våg. Portotabell kan du få av dom också.

Svar på tråden Hjälp med att skicka från Tradera!