• Pyspunkan

    Florida * Behöver tips på bra rundtur

    Hej!

    Äntligen har vi bestämt oss, nästa resa blir Florida Skrattande

    Vi tänkte ta flygstol och åka runt på egen hand. Det är första gången vi åker dit och vi behöver alla tips vi kan få! Vi gillar att sola och bada, men också att upptäcka. Har inte världens största budget så tar gärna emot tips på hur man reser runt billigt utan att det blir tråkigt. Har två barn, 8,9 år med. 

    Ni andra som rest själva, vilken trip har ni tagit?
    Vad skulle ni göra om?
    Vad ångrar ni att ni gjorde/inte gjorde?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Florida * Behöver tips på bra rundtur
  • En PantherTant

    Orlando är ett måste för barnfamiljer! Disney, legoland, dinosaurus world mm

    Miami är också värt ett besök

    Key West rekommenderas också, ifall ni gillar lite mera vuxet och mysigt

  • daimstrut

    Rekommenderar västkusten! Clearwater beach, Fort Myers beach, Sanibel. Legoland Florida i Winterhaven om kidsen gillar karuseller och lego. Måste sova nu men kan skriva mer imorrn

  • Pyspunkan

    Tack för svar! Vi funderar på Orlando, Clear Water och Miami. Har hört att man kan köpa åkpass på vissa ställen som är lite dyra men som gör att man kan gå före i kön, vet ni något om det? Finns såna dealer på alla parker/nöjesfält?

    Vilket bolag har ni rest med?

  • JPT

    Vi började med några dagar utanför Miami och gjorde dagsutflykter (Key West, Everglades m.m.). I efterhand var det lite väl långt kanske att åka till Key west över dagen så jag skulle nog ta en övernattning där om jag var ni.

    Därefter åkte vi längs med västkusten och bodde i Clearwater Beach vilket jag absolut rekommenderar. Fantastiska stränder på västkusten! Därefter tog vi oss över till ostkusten och bodde i Cocoa Beach, vilket var helt okej men inte alls lika bra som Clearwater. Från Cocoa Beach åkte vi till Kennedy Space Center vilket var riktigt intressant även om jag inte är särskilt intresserad i vanliga fall. Avslutningsvis var vi några dagar i Miami. Allt som allt var vi borta i två veckor vilket var ganska lagom.

    Jag var inte överdrivet förtjust i Miami och i efterhand borde vi lagt fler nätter på västkusten. Jag älskar nöjesparker och hade jag haft en sambo som även han tyckte det hade jag givetvis velat stanna till lite i Orlando också. 

    Vad ni än gör får ni säkert en fantastisk semester! :)

  • daimstrut

    Vi reste med Norwegian från Oslo. Billiga biljetter och fina flyg. Var en del problem med flygplanen i början då de var nya men vi hade inga problem med förseningar eller så. Fördel att de flyger direkt! Tror det går direkt från Stockholm också.

    Vi hyrde hus via homeaway.com. Bil beställde vi via autoeurope. Funkade mycket bra! Privata hus/lägenheter/lägenhetskomplex verkar ofta vara billigare och bättre än hotell.

    Våra barn var så små att vi bara var på Legoland och Dinosaur World. Naples Zoo var också värt ett besök.

    Sanibel Island och Pine Island hade några fina vandringsturer och på Sanibel kan man plocka mycket fina snäckor, gillar säkert barnen!

    Clearwater och Fort Myers hade skön semesterkänsla med strandpromenad, uteserveringar osv. Annars är ju USA rätt trist med villaområde på villaområde och så shoppingcenter lite utspritt.

    Apropå shopping så finns det outlets. Premium outlets har flera. Vi besökte miromar utanför Fort Myers. Sawgrass Mills utanför Ft lauderdale är den största i Florida.

  • Pyspunkan
    JPT skrev 2015-05-05 18:52:17 följande:

    Vi började med några dagar utanför Miami och gjorde dagsutflykter (Key West, Everglades m.m.). I efterhand var det lite väl långt kanske att åka till Key west över dagen så jag skulle nog ta en övernattning där om jag var ni.

    Därefter åkte vi längs med västkusten och bodde i Clearwater Beach vilket jag absolut rekommenderar. Fantastiska stränder på västkusten! Därefter tog vi oss över till ostkusten och bodde i Cocoa Beach, vilket var helt okej men inte alls lika bra som Clearwater. Från Cocoa Beach åkte vi till Kennedy Space Center vilket var riktigt intressant även om jag inte är särskilt intresserad i vanliga fall. Avslutningsvis var vi några dagar i Miami. Allt som allt var vi borta i två veckor vilket var ganska lagom.

    Jag var inte överdrivet förtjust i Miami och i efterhand borde vi lagt fler nätter på västkusten. Jag älskar nöjesparker och hade jag haft en sambo som även han tyckte det hade jag givetvis velat stanna till lite i Orlando också. 

    Vad ni än gör får ni säkert en fantastisk semester! :)


    Jag är sugen på Key West men mannen är osäker, han verkar tycka att det inte är värt att åka dit? Jag blev otroligt lockad av "karibien känsla" som jag läste någonstans. Clearwater har vi också på önskelistan. Någon speciellt ställe du rekommenderar där att bo på etc?
    daimstrut skrev 2015-05-05 20:36:32 följande:

    Vi reste med Norwegian från Oslo. Billiga biljetter och fina flyg. Var en del problem med flygplanen i början då de var nya men vi hade inga problem med förseningar eller så. Fördel att de flyger direkt! Tror det går direkt från Stockholm också.

    Vi hyrde hus via homeaway.com. Bil beställde vi via autoeurope. Funkade mycket bra! Privata hus/lägenheter/lägenhetskomplex verkar ofta vara billigare och bättre än hotell.

    Våra barn var så små att vi bara var på Legoland och Dinosaur World. Naples Zoo var också värt ett besök.

    Sanibel Island och Pine Island hade några fina vandringsturer och på Sanibel kan man plocka mycket fina snäckor, gillar säkert barnen!

    Clearwater och Fort Myers hade skön semesterkänsla med strandpromenad, uteserveringar osv. Annars är ju USA rätt trist med villaområde på villaområde och så shoppingcenter lite utspritt.

    Apropå shopping så finns det outlets. Premium outlets har flera. Vi besökte miromar utanför Fort Myers. Sawgrass Mills utanför Ft lauderdale är den största i Florida.


    Kanonbra tips på lägenhet och biluthyrning! Har förstått att det är billigare att hyra hemifrån. Ska kolla autoeurope. Och tack för outlet-tips! Vill gärna shoppa- men inte för dyrt. Ska kolla Sanibel Island och Pine Island också- de ställena har jag inte hört talas om men vi gillar att vandra och vara i natur så det kanske passar bra
  • daimstrut

    Det är små öar och inga längre vandringsleder alltså, men i alla fall Sanibel rekommenderar jag om ni ska till den delen av Florida. Finns ett naturreservat på ön också där man kan köra en slinga och stanna och se på djur. Och fantastiska stränder utan massa solstolar och kommersiellt krafs

    På grannön Captiva som man kör över till via en liten brokan ni se på riktigt flådiga hus och äta på en cool kitschig restaurang, Bubble Room, full av gamla leksaker - ett helt speciellt ställe!

  • daimstrut

    Om man inte vill köra hela vägen till Key West så går det båtar från Fort Myers, tar en fyra timmar eller nåt sånt. Men biljetterna var dyra. Key West Express tror jag det var.

  • Pyspunkan
    daimstrut skrev 2015-05-06 07:41:54 följande:

    Det är små öar och inga längre vandringsleder alltså, men i alla fall Sanibel rekommenderar jag om ni ska till den delen av Florida. Finns ett naturreservat på ön också där man kan köra en slinga och stanna och se på djur. Och fantastiska stränder utan massa solstolar och kommersiellt krafs

    På grannön Captiva som man kör över till via en liten brokan ni se på riktigt flådiga hus och äta på en cool kitschig restaurang, Bubble Room, full av gamla leksaker - ett helt speciellt ställe!


    Tusen tack! 

    Du. Det där med att hyra hus som du tipsade om, är det mycket billigare än hotell och motell? 
  • daimstrut

    Det beror säkert på säsong och vart i Florida det gäller. Men känns inte som det är dyrare än hotell iaf och så får man ju mer för pengarna. Skönt att ha lite space som familj!

    Vi bodde på ett schysst budgetmotell i Clearwater, dock bara en natt, men grymt bra läge ett stenkast från beachen och bra storlek (mer som en liten lgh), pool, gratis parkering och trevlig personal. Stay n Pla motell.

    Se till att boka GPS till bilen eller köpa en därborta! Det är helt nödvändigt!

  • Pyspunkan
    daimstrut skrev 2015-05-08 08:21:29 följande:

    Det beror säkert på säsong och vart i Florida det gäller. Men känns inte som det är dyrare än hotell iaf och så får man ju mer för pengarna. Skönt att ha lite space som familj!

    Vi bodde på ett schysst budgetmotell i Clearwater, dock bara en natt, men grymt bra läge ett stenkast från beachen och bra storlek (mer som en liten lgh), pool, gratis parkering och trevlig personal. Stay n Pla motell.

    Se till att boka GPS till bilen eller köpa en därborta! Det är helt nödvändigt!


    Tack för tips, ska kolla upp motellet! Vi vill ju helst inte lägga ner alltför mycket pengar på boende, men samtidigt är det ju skönt om det är relativt nära stranden, har gratis parkering och kanske pool... Fixade ni motell och sånt innan resan eller på plats?
  • daimstrut

    Vi hyrde som sagt ett hus en längre period och så gjorde vi lite utflykter därifrån. Då bokade vi motell och så på plats. Vi var där i lågsäsong. Om ni ska dit i högsäsong är det nog klokt att boka innan.

Svar på tråden Florida * Behöver tips på bra rundtur