• tilde72

    Gåva som ska delas ut efter bortgång

    Farmor har låtit göra om ett fint smycke som är värt en hel del.
    Detta ska sedan våran dotter få som minne av henne vill hon.
    Nu vill jag höra om det är så att vi ska skriva något om det så att det inte uppstår bråk senare då flera barn och barnbarn finns?

  • Svar på tråden Gåva som ska delas ut efter bortgång
  • Kjell2
    tilde72 skrev 2015-05-04 22:30:23 följande:
    Farmor har låtit göra om ett fint smycke som är värt en hel del.

    Detta ska sedan våran dotter få som minne av henne vill hon.

    Nu vill jag höra om det är så att vi ska skriva något om det så att det inte uppstår bråk senare då flera barn och barnbarn finns?



    Farmor bör skriva ett testamente. Eller skänka smycket nu.
  • Anonym (L)

    Skriv testamente där er dotter är legatarie. (Som får en specifik sak). Om smycket är värt mer än farmors kvarlåtenskap kan din man och hans ev. syskon dock klandra testamentet för att få ut sin laglott. 

  • tilde72
    Anonym (L) skrev 2015-05-04 22:34:52 följande:

    Skriv testamente där er dotter är legatarie. (Som får en specifik sak). Om smycket är värt mer än farmors kvarlåtenskap kan din man och hans ev. syskon dock klandra testamentet för att få ut sin laglott. 


    Kan jag hjälpa henne med att skriva ihop testamente ang smycket eller måste det vara från en advokat/jurist?
  • Anonym (L)

    Finns inga lagkrav på att testamente ska upprättas av advokat/jurist så det finns inga hinder att du gör det. Fördelen med advokat är att det kan kännas säkrare men i detta fall är det ju inte så komplicerat. :)


    tilde72 skrev 2015-05-04 22:46:22 följande:

    Kan jag hjälpa henne med att skriva ihop testamente ang smycket eller måste det vara från en advokat/jurist?


  • Ensam hemma

    Om jag var farmor skulle jag antingen ge smycket redan nu, eller i annat fall skriva ett testamente. Det är inget problem att skriva ett testamente själv, men var väldigt, väldigt noga med att följa alla formkrav.

    Om farmor har ett bankfack så är det ett bra ställe att förvara det på. Min bank har upphört med denna service så mitt testamente förvaras idag av en Juristbyrå.

  • En PantherTant
    tilde72 skrev 2015-05-04 23:46:22 följande:
    Kan jag hjälpa henne med att skriva ihop testamente ang smycket eller måste det vara från en advokat/jurist?
    Om du är bevandrad i juridik (eller använder något modelltestamente) kan du skriva det själv. Tänk på att två utomstående skall bevittna testamentet.
  • tilde72
    Ensam hemma skrev 2015-05-04 23:35:13 följande:

    Om jag var farmor skulle jag antingen ge smycket redan nu, eller i annat fall skriva ett testamente. Det är inget problem att skriva ett testamente själv, men var väldigt, väldigt noga med att följa alla formkrav.

    Om farmor har ett bankfack så är det ett bra ställe att förvara det på. Min bank har upphört med denna service så mitt testamente förvaras idag av en Juristbyrå.


    Ska till att höra med farmor hur hon vill göra.
    Farmor har inget bankfack men vi har ett så frågan är om vi kan förvara det där?
    Hon har ett inbördes testamente som hon har hemma nu och vill att vi ska förvara i vårat bankfack. Jag måste kolla upp om det verkligen går att göra...? Någon som vet?
  • Anonym (-)

    Det bästa vore om hon ger er smycket nu, så att ni kan ge det till er dotter efter bortgången.

    Är smycket värt väldigt mycket, så pass att det blir en ojämn fördelning, så spelar det ingen roll hur många papper som finns skrivna.

  • Kjell2

    Vill farmor vara 100% säker på var smycket hamnar bör hon lämna över det redan nu. Gärna med ett gåvobrev.

  • tilde72
    Anonym (-) skrev 2015-05-05 09:39:18 följande:

    Det bästa vore om hon ger er smycket nu, så att ni kan ge det till er dotter efter bortgången.

    Är smycket värt väldigt mycket, så pass att det blir en ojämn fördelning, så spelar det ingen roll hur många papper som finns skrivna.


    Det är just det jag går och tänker.
    Farmor har ju flera barnbarn och när det så blir dags så kommer det att bli ett liv utan dess like när barn och barnbarn får reda på att våran dotter fått smycket av farmor. (Det är redan småtjafs bland syskonen och svägerskorna ofta och kan bara tänka då hur det blir). 
    Då ska det ske någon slags uppdelning så de andra barnbarnen ska få lika mycket av värde som våran dotter...
  • Anonym (-)
    tilde72 skrev 2015-05-05 09:51:50 följande:

    Det är just det jag går och tänker.

    Farmor har ju flera barnbarn och när det så blir dags så kommer det att bli ett liv utan dess like när barn och barnbarn får reda på att våran dotter fått smycket av farmor. (Det är redan småtjafs bland syskonen och svägerskorna ofta och kan bara tänka då hur det blir). 

    Då ska det ske någon slags uppdelning så de andra barnbarnen ska få lika mycket av värde som våran dotter...


    För att barnbarn ska ärva överhuvudtaget, så krävs testamente. Det är enligt lag endast barn som ärver (samt ev make eller maka).
  • Ramborg

    Om det redan nu är tjafs rekommenderar jag verkligen att farmor upprättar ett testamente hos jurist.


    42.
  • Ensam hemma
    Kjell2 skrev 2015-05-05 09:46:58 följande:
    Vill farmor vara 100% säker på var smycket hamnar bör hon lämna över det redan nu. Gärna med ett gåvobrev.
  • En PantherTant
    tilde72 skrev 2015-05-05 10:34:10 följande:
    Ska till att höra med farmor hur hon vill göra.
    Farmor har inget bankfack men vi har ett så frågan är om vi kan förvara det där?
    Hon har ett inbördes testamente som hon har hemma nu och vill att vi ska förvara i vårat bankfack. Jag måste kolla upp om det verkligen går att göra...? Någon som vet?
    Lever hennes make än? Ja, när hon har inbördestestamente menar jag?

    Med tanke på tjafsen du skrev om i ett annat inlägg så rekommenderar jag nog henne att anlita en juridisk byrå att skriva testamente / gåvobrev. Barbarn är ju inte huvudarvingar i ert fall, och om smycket därtill är värt mycket kan det anses som förskott på arv om det ges nu och det inte i gåvobrevet uttryckligen står att det inte är det. Och lever hennes make så blir det ju knappast arvskifte innan han också dött.
Svar på tråden Gåva som ska delas ut efter bortgång