• Anonym (Ja)
    Äldre 4 May 22:31
    933 visningar
    7 svar
    7
    933

    vårdnadsbidrag

    jag har vårdnadsbidrag nu men ska snart börja ta ut föräldrapenning.

    Vad behöver ni ha in för papper från mig?

    Jag har höjd lön, vilken blankett kan jag och min arbetsgivare skriva på?

    En annan fråga. Jag ska ta ut 5 dagar/vecka för att skydda min sgi. Om det är en vecka när det är ett par röda dagar, måste man ändå ta ut 5 dagar då?

  • Svar på tråden vårdnadsbidrag
  • Äldre 5 May 09:28
    #1

    Hej!


     


    Ja, du behöver skicka in papper på att du har haft vårdnadsbidrag. Ny årsinkomst tar du upp i din ansökan om föräldrapenning. Om vi behöver få den bekräftad kontaktar vi din arbetsgivare i så fall.  Du kan naturligtvis skicka med en kopia på din lönepec som styrker.


     


    Även om det är en röd dag som infaller en vardag behöver man ändå ta ut föräldrapenning 5 dagar/v. Det går bra att lägga lägstanivådagar på röda dagar om det är förbrukat 180 dagar enligt sjukpenningnivå på barnet. Har ni fler barn och har föräldradagar kvar på det barnet kan man blanda föräldradagar från olika barn/v så man får ihop till 5 hela.


     


     


     


    Hälsningar Asta, handläggare

  • Anonym (Ja) Trådstartaren
    Äldre 6 May 08:42
    #2

    Går det bra om jag och arbetsgivaren fyller i blankett 5033?

  • Äldre 6 May 10:00
    #3

    Hej igen!

    Ja det går bra att använda den blanketten också.

    Hälsningar


    Lina, handläggare

  • Anonym (Ja) Trådstartaren
    Äldre 11 May 14:09
    #4

    Hej igen!

    Min arbetsgivare har fyllt i blanketten 5033. Jag har Vårdnadsbidrag hela juni så från den 1 juli ska jag börja ta ut föräldrapenning igen. Hur gör jag för att sätta igång det? Kan jag anmäla på mina sidor på hemsidan och skriva i datum?

    (Vill inte riskera att det startas igång Redan nu så vi inte får vårdnadsbidrag i juni då man inte får ta ut båda) Samtidigt som jag vet att ni har en månads handläggningstid.

    Kan jag skicka in blankett 5033 redan nu?

    Tacksam för svar!

  • Äldre 12 May 08:37
    #5

    Hej!


     


    För att du ska få föräldrapenning från den 1 juli behöver du skicka in en ansökan om föräldrapenning och den gör du via via ?mina sidor?. I ansökan fyller du i start datum och i ditt fall är det då 1 juli efter vårdnadsbidraget.  DU behöver också skicka in inkomstblanketten 5033.


     


    Hälsningar


    Tella, handläggare

  • Anonym (Ja) Trådstartaren
    Äldre 15 May 15:36
    #6

    Ska blanketten skickas in i original eller kopia?

  • Äldre 15 May 16:35
    #7

    Hej,

    Kopia går bra att skicka in.

    Hälsningar
    Theo, Handläggare

Svar på tråden vårdnadsbidrag