• Anonym (TS)
    Äldre 5 May 04:05
    621 visningar
    6 svar
    6
    621

    Hur mycket låta dottern träffa sin missbrukande pappa?

    Hej kloka FL! Jag slits ständigt fram och tillbaka mellan alla känslor, så det vore skönt att få lite input. Ska försöka förklara vår situation lite kort:

    Jag flyttade utomlands och träffade mina drömmars man. Vi var inte tillsammans så länge innan vi började prata om att skaffa barn, han är äldre än mig så han ville gärna börja så snart som möjligt. Och så blev det. När jag blev gravid fick han som panik ("jag har nio månader på mig att leva livet!") och började gå ut och festa mer, och bruka droger. Långsamt och lite i taget blev han fast i ett drogmissbruk. Upp och ner, behandligshem osv senare tog det ändå slut. Han betedde sig jätteilla efter uppbrottet, något som dottern inte kände av då hon var knappt två. Anyhow lyckades han bli ren, var ren i några månader och betedde sig som en ängel, som mannen jag en gång föll för, och jag föll igen. Det gick jättebra ett par månader, men runt dotterns treårsdag fick han återfall, inte bara en gång utan började med samma rutin som förut (försvinnanden, lögner, sälja/panta sker från hemmet för att få pengar osv) och nu pallade jag inte längre utan lämnade.

    Problemet är nu att dottern var mer fäst vid sin pappa än förut, och saknar honom. Hon pratar också med de andra barnen på förskolan till exempel och har en mycket tydligare bild av att hon HAR en pappa, alla har mamma och pappa, men att hon aldrig ser honom.

    Pappan har under de nu två månader vi varit separerade inte hört av sig en enda gång till mig eller henne. Jag har regelbundet kontakt med hans familj men även de har knappt sett honom. Han bor inte kvar på samma adress, ingen (vad jag vet) vet var han bor. Han har sålt sin telefon.

    Häromdagen var det exets födelsedag. Runt fem ringde hans mamma och frågade om jag kunde lämna dottern hos henne, så att hon kunde ta med sig tjejen till systern, där han skulle vara. För sent, för oplanerat, funkade inte.

    Å ena sidan vill jag att de ska ha en relation, såklart, och jag vill att hon ska få se sin pappa så mycket som möjligt. Han är ju ändå pappa.
    Å andra sidan är jag så arg att han kan välja drogerna framför henne, och vill skydda henne från den här hemska mannen han har blivit. Jag vill inte att de ska ses nånsin igen så att hon bara kan glömma bort honom. Jag vill ta ifrån honom vårdnaden och ta med henne till Sverige.

    Drogen han missbrukar kallas "base" och är lik crack.

    Det blev rätt långt men uppskattar om nån läst ända hit och kanske har någon kommentar...

  • Svar på tråden Hur mycket låta dottern träffa sin missbrukande pappa?
  • Äldre 5 May 06:19
    #1

    Hade det varit mitt barn så hade jag aldrig utsatt henne för honom så länge han missbrukar. Han hade fått bli ren först. Aldrig att jag lämnat mitt barn till någon annan, eller låtit de två varit ens i närheten av ensamma.

  • Anonym (Nej)
    Äldre 5 May 08:09
    #2

    Befann mig i en liknande sits för några år sedan när dottern ännu var minderårig. Men det var inte pappan själv som missbrukade utan han hade folk hemma hos sig som missbrukade illegala droger. Soc, familjerätten, var mycket tydliga med att dottern fick över huvud taget inte vistas där det förekom missbruk. Skulle jag ha tillåtit det hade min roll som vårdnadshavare ifrågasatts allvarligt och jag hade kunnat riskera att förlora vårdnaden och det hade gått över till att samhället fått vårdnaden om henne istället, ett LVU. En korrekt bedömning av soc tycker jag.

  • Anonym (varit där)
    Äldre 5 May 08:32
    #3

    Någon sorts relation med sin pappa är det kanske ändå bra att dottern har. Tycker dock inte att han ska få träffa henne när han är påverkad. Låt dottern rita teckningar till sin pappa så kanske hon känner att han finns. Träffar hon sina farföräldrar? Förklara för henne att han har en sjukdom som gör att han inte är sig själv och att det är därför hon inte kan träffa honom.

  • Anonym (Nej)
    Äldre 5 May 09:24
    #4
    Anonym (varit där) skrev 2015-05-05 08:32:50 följande:

    Någon sorts relation med sin pappa är det kanske ändå bra att dottern har. Tycker dock inte att han ska få träffa henne när han är påverkad. Låt dottern rita teckningar till sin pappa så kanske hon känner att han finns. Träffar hon sina farföräldrar? Förklara för henne att han har en sjukdom som gör att han inte är sig själv och att det är därför hon inte kan träffa honom.


    Jättebra råd!
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Wed 24 Jul 2019 22:45
    #5

    Hej! Jag har inte varit inne på FL på läääänge, men plötsligt kom jag ihåg den här tråden, så jag kan ju passa på att uppdatera: Dottern och jag har det hur bra som helst nu, har inte träffat pappan på flera år.

    Jag gick INTE tillbaka igen (trots att han blev ren igen och bönade och bad - och hotade och krävde...) - yaay me!!! Han var fram och tillbaka i missbruk fram tills senast jag hörde något om honom, men insisterade aldrig på umgänge. Har inte betalat nåt underhåll heller, nånsin, men men....

    Om det är någon som läser och är i liknande situation - stå på er, skydda er själva  och era barn först framför allt annat. Mental frid är GULD.

  • Anonym (A)
    Thu 25 Jul 2019 10:15
    #6
    The TARDIS skrev 2015-05-05 06:19:42 följande:
    Hade det varit mitt barn så hade jag aldrig utsatt henne för honom så länge han missbrukar. Han hade fått bli ren först. Aldrig att jag lämnat mitt barn till någon annan, eller låtit de två varit ens i närheten av ensamma.
    Samma här
Svar på tråden Hur mycket låta dottern träffa sin missbrukande pappa?