• Anonym (signe)

    gifta sig bara en gång

    Finns det någon annan som känner som jag - att man bara ska gifta sig en gång? Jag vet inte varför jag tänker o känner så, är annars inte alls konservativ av mig men denna tanke har alltid funnits hos mig. Gifte mig vid 23, skilde mig vid 30. Året därpå träffade jag min nya karl och är ännu efter över tio år ogift, vi är bara sambo. Det gjorde jag klart för honom i början att jag anser så.... Idag känns det som om få är av samma åsikt....???

  • Svar på tråden gifta sig bara en gång
  • Anonym (Helen)
    Anonym (signe) skrev 2015-05-05 08:49:11 följande:

    Finns det någon annan som känner som jag - att man bara ska gifta sig en gång? Jag vet inte varför jag tänker o känner så, är annars inte alls konservativ av mig men denna tanke har alltid funnits hos mig. Gifte mig vid 23, skilde mig vid 30. Året därpå träffade jag min nya karl och är ännu efter över tio år ogift, vi är bara sambo. Det gjorde jag klart för honom i början att jag anser så.... Idag känns det som om få är av samma åsikt....???


    Jag känner flera som tänker som du faktiskt. I och för sig är deras skäl att de äktenskap de skilde sig från var hemska och de verkar tro att om de gifter sig igen kommer nästa äktenskap också bli hemskt, men det kan ju deras samboskap också bli.

    Själv gifte jag mig inte förrän kring 40 så jag hinner förhoppningsvis bara med en partner.
  • Anonym (Jag)

    Jag känner likadant . Har inget emot om andra gifter sig 10gånger. Men för mig personligen så är äktenskapet stort och viktigt.

    Denna inställning gjorde att jag väntade länge på rätt man. Jag tackade nej till 2 frierier för att de männen inte kändes 110% rätt. Sedan hittade jag mannen som hade allt ;) Jag var 32 när jag gifte mig med min perfekta make.

  • En PantherTant
    Anonym (signe) skrev 2015-05-05 09:49:11 följande:

    Finns det någon annan som känner som jag - att man bara ska gifta sig en gång? Jag vet inte varför jag tänker o känner så, är annars inte alls konservativ av mig men denna tanke har alltid funnits hos mig. Gifte mig vid 23, skilde mig vid 30. Året därpå träffade jag min nya karl och är ännu efter över tio år ogift, vi är bara sambo. Det gjorde jag klart för honom i början att jag anser så.... Idag känns det som om få är av samma åsikt....???


    Jag anser också man bara gifter sig en gång. Men jag lägger lite annan innebörd i det. För mig betyder det också att man inte skiljer sig, det vill säga att man väntar så länge att man till hundra procent vet det är någon man kan leva med resten av livet och känner varandra till fullo.
  • Abbe83

    Både jag och min fästman känner likadant. Vi har varit tillsammans i 7 år och har börjat planera inför vårt bröllop. 

  • EnGladPingvin

    Som jag känner det just nu blir det bara en gång, även om det skulle bli slut med min man. I vilket fall skulle det krävas mkt och lång tid innan ett nytt äktenskap vore aktuellt. Precis som förlovning för mig är något stort som innebär förestående giftermål tar jag äktenskap på stort allvar. Vi förlovade oss med intentionen att gifta oss och gifte oss med intentionen att det ska vara för livet. Om det inte blir så skulle det kännas konstigt att lova samma sak med någon annan. Det skulle kännas urvattnat . Då hade jag istället velat göra något helt annat. Gifta sig på pappret kan man dock göra av juridiska skäl.

  • Pentagram

    Att gifta sig bara en gång är något jag ser som en rimligt FÖRHOPPNING att ha, inte ett rättesnöre. Visar det sig att första äktenskapet inte fungerat och du ändå skilt dig så ser jag inte riktigt varför du skall hålla kvar vid idén att bara gifta dig en gång.

  • LaFontaine

    Så kände jag också. Tills jag skilde mig och träffade mannen jag lever med nu. Jag har absolut ingen brådska med att gifta mig eller så, men jag har inte längre något emot det.

  • Jennie med ie
    Anonym (signe) skrev 2015-05-05 08:49:11 följande:

    Finns det någon annan som känner som jag - att man bara ska gifta sig en gång? Jag vet inte varför jag tänker o känner så, är annars inte alls konservativ av mig men denna tanke har alltid funnits hos mig. Gifte mig vid 23, skilde mig vid 30. Året därpå träffade jag min nya karl och är ännu efter över tio år ogift, vi är bara sambo. Det gjorde jag klart för honom i början att jag anser så.... Idag känns det som om få är av samma åsikt....???


    Nädå det är många som tänker så. Många som känner så. Många som bara gifter sig en gång.

    Är det viktigt om få eller många delar din syn på det?
  • Fiona M

    för mig, som inte är religiös, ser jag inte vad den stora grejen är.
    man har haft en seriös relation och kommer förhoppningsvis ha fler efteråt om den spricker, vad man sen vill sätta för etikett på den spelar mindre roll.

Svar på tråden gifta sig bara en gång