• Lindiz89

    PCO-s och dåliga spermier

    Hej på er!
    Vi har precis startat utredning då vi länge vetat att jag har PCO-s, vi har trots detta försökt över ett år på egen hand då vi egentligen inte har någon "stress", jag är 26 och min sambo 28.
    Men såklart så visar det sig nu att min sambo hade riktigt dåligt resultat på sitt prov och det var lite som att springa in en vägg :/ Vi har ju alltid trott att felet legat bara hos mig då han gjort en tjej gravid innan, men nu känns det som att våra chanser är minimala :(
    Han kommer få lämna ett nytt test om ett par veckor.

    Min fråga är egentligen om det är någon som fått dåligt resultat på första testet men bättre på andra?
    Eller om det finns någon i liknande sits som vill ventilera och prata under resans gång? 
    Vi är tyvärr för många som på ett eller annat vis har problem och vi behöver alla lite pepp ibland tror jag :)

  • Svar på tråden PCO-s och dåliga spermier
  • FrauCasio

    Man kan få bättre resultat på sperman. Speciellt om din man börjar äta zink och folsyra i tablettform. Du kan googla för att hitta den undersökningen.

  • Lindiz89

    Ja, jag har läst om det men inte blivit riktigt klok på om det faktiskt funkar eller inte.
    Finns det några vetenskapliga belägg för att det skulle funka? Jag har googlat mycket på det men inte hittat något om att det är forskat på liksom.

  • FrauCasio
    Lindiz89 skrev 2015-05-05 12:27:51 följande:

    Ja, jag har läst om det men inte blivit riktigt klok på om det faktiskt funkar eller inte.

    Finns det några vetenskapliga belägg för att det skulle funka? Jag har googlat mycket på det men inte hittat något om att det är forskat på liksom.


    Skadar ju inte att testa. Min väns man fick bättre spermier utav att äta den rekommenderade dosen.
  • dumdummast

    Era problem är precis samma som våra. Vi försökte i nästa fyra år hemma innan vi sökte hjälp. Trodde bara att det berodde på mig för jag visste att jag har pcos sen ett tag tillbaka samt att maken gjort en tjej gravid sen innnan. Men när maken gjorde spermaprov så visade det sig att det var lågt antal där. Samt dom som fanns var vissa i dåligt skick medans en del var precis som dom skulle.

    Han fick göra om det efter två månader typ. Visade en liten förbättring men inte mycket.

    Vi fick landstingfinasierad ivf. Första försöket vart avbrutet för att min kropp inte svarade ordentligt på medicineringen. Men andra försökte resulterade i en insättning och är nu i v.24

  • Jag är bara jag

    Folsyra och zink i stora doser kan absolut hjälpa-det finns det studieer som visar. Men inte preparaten var för sig och inte i låga doser. Dessutom kan både antal och kvalitet variera helt naturligt hos män också. Viktrnedgång,helt sluta med alkohol,självklart inte röka,inte ha för varmt runt pungen kan också hjälpa. Ge honom astaxantin också-det kan aldrig skada.

  • FrauCasio
    Jag är bara jag skrev 2015-05-05 15:14:18 följande:

    Folsyra och zink i stora doser kan absolut hjälpa-det finns det studieer som visar. Men inte preparaten var för sig och inte i låga doser. Dessutom kan både antal och kvalitet variera helt naturligt hos män också. Viktrnedgång,helt sluta med alkohol,självklart inte röka,inte ha för varmt runt pungen kan också hjälpa. Ge honom astaxantin också-det kan aldrig skada.


    Precis! Därför skrev jag också att preparaten ska tas enligt rekommendationerna annars är det lönlöst. Hans spermier blev ganska så mycket bättre och då hade han ätit dem i några månader.
  • Gina43

    Du skriver att din kille fått dåligt resultat på spermatestet, men du nämner inte vad det dåliga resultatet bestod i. Låg kvalitet på spermierna generellt, dåliga simmare eller få till antalet? Det kan ju vara något av dem eller olika kombinationer.

    Om det är lågt spermieantal eller dålig rörlighet, kan ni tänka er att gå vidare med IVF med ICSI (mikroinjektion i ägget)? Då är det inte så farligt! Det ordnar kliniken lätt!

    Att zink är bra för spermiekvaliteten är nog allmänt vedertaget. Det tar dock ca 3 mån för nyproduktion av spermier (om jag nu minns rätt) så det tar tid innan man kan se någon förbättring.

    Min man har få spermier. Det var riktigt lågt på första testet, något bättre på det andra testet, men långt ifrån "tillräckligt" många. Vi har fått en son via IVF/ICSI

  • Lindiz89

    Läkaren sa att det var både få och slöa sen sa hon inte så mycket mer än att han ska lämna nytt på kemlab istället. Så vi har inte fått några "siffror" eller liknande.

    Då ska vi absolut prova men zink och folsyra, som ni säger det skadar ju inte iallafall :)

    Ja ivf är ju det som gäller som det ser ut nu, och det är inget vi har problem med alls. Men jag har läst en massa om det och får lite panik över det ändå till och från, långt att åka, en viss känsla av oduglighet smyger sig på både mig och sambon och vi är inte alls överens om hur mycket man ska berätta för nära och kära. Han vill inte berätta för någon men jag vill. Så lite av den anledningen jag vände mig hit också, att få ventilera det hela lite.

  • dumdummast
    Lindiz89 skrev 2015-05-05 15:37:47 följande:

    Läkaren sa att det var både få och slöa sen sa hon inte så mycket mer än att han ska lämna nytt på kemlab istället. Så vi har inte fått några "siffror" eller liknande.

    Då ska vi absolut prova men zink och folsyra, som ni säger det skadar ju inte iallafall :)

    Ja ivf är ju det som gäller som det ser ut nu, och det är inget vi har problem med alls. Men jag har läst en massa om det och får lite panik över det ändå till och från, långt att åka, en viss känsla av oduglighet smyger sig på både mig och sambon och vi är inte alls överens om hur mycket man ska berätta för nära och kära. Han vill inte berätta för någon men jag vill. Så lite av den anledningen jag vände mig hit också, att få ventilera det hela lite.


    Vi var precis likadana till en början. Sen blev vi så leds på alla frågor. Så då var vi öppna med det till allt och alla. Fråga någon mig när är det att skaffa barn, så fick dom svarat vi försöker men det går inte så nu ska vi få hjälp. Medans familjen och alla nära vänner vetat om det. Familjen har följt oss i hela processen från sprutstart. En enorm lättnad tycker jag. Vi är I eran ålder vi också jag 26 och maken är 30.
  • Jag är bara jag

    Jag avråder bestämt från att berätta! Gjorde vi och fy så mycket elaka och dumma kommentarer! Men kan ni ta det så berätta om ni vill. Har man inte själv varit infertil fattar man ingenting och kläcker lätt ur sig att det bara är att slappna av... Dessutom-är ni beredd på alla frågor som oundvikligen kommer?

    Själva IVF:en i sig är inget att vara nervös för! Har gjort 13 behandlingar av olika varianter,man vänjer sig snabbt.

Svar på tråden PCO-s och dåliga spermier