• Anonym (Macen­)
    Äldre 5 May 12:35
    4661 visningar
    15 svar
    15
    4661

    Bildprogram till Mac

    Jag har precis köpt en ny Mac-dator och inser att de tagit bort iPhoto. Katastrof! Jag älskar det programmet och nu finns det inte tillgängligt. I stället kommer programmet "bilder" som är totalt värdelöst. Fult. Inte ett dugg användarvänligt.

    Så nu undrar jag om ni har något bra tips på bildprogram som liknar iPhoto eller som kanske är ännu bättre än det?

    Jag fotar mycket, en hel del i RAW. 

    (Och innan någon frågar så är detta känsligt och pinsamt för mig, därför är jag anonym. Jag brukar ha koll och nu är jag helt vilse i pannkakan)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-05 12:43
    Nu märker jag att jag var otydlig i min TS:

    Jag menar alltså programmet man laddar ner bilderna i från kameran, inte där man bearbetar bilderna. Det gör jag i PS och det programmet funkar fortfarande såklart!

    När jag kopplar in kameran kickade iPhoto igång och la bilderna i tydliga, fina mappar. Därifrån rensade jag och lyfte de jag ville bearbeta i PS.

    Det är alltså programmet där bilderna lagras och katalogiseras jag vill ha, typ iPhoto!

  • Svar på tråden Bildprogram till Mac
  • Äldre 5 May 12:39
    #1

    Photoshop?


    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Äldre 5 May 12:40
    #2

    Eller gratisversionen därav; GIMP


    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anonym (Macen­) Trådstartaren
    Äldre 5 May 12:42
    #3
    Aniiee skrev 2015-05-05 12:39:50 följande:
    Photoshop?
    Nu märker jag att jag var otydlig i min TS, jag ska uppdatera den.

    Jag menar alltså programmet man laddar ner bilderna i från kameran, inte där man bearbetar bilderna. Det gör jag i PS och det programmet funkar fortfarande såklart!

    När jag kopplar in kameran kickade iPhoto igång och la bilderna i tydliga, fina mappar. Därifrån rensade jag och lyfte de jag ville bearbeta i PS.

    Det är alltså programmet där bilderna lagras och katalogiseras jag vill ha, typ iPhoto!
  • Anonym (Macen­) Trådstartaren
    Äldre 5 May 15:45
    #4

    .-.-.-

  • Anonym (Mactj­ejen)
    Äldre 5 May 15:50
    #5

    Har två relativt nya macs (under 1.5 år), båda har iPhoto. Har du provat att söka efter programmet i datorn alternativt app store?

  • Anonym (Macen­) Trådstartaren
    Äldre 5 May 15:59
    #6
    Anonym (Mactjejen) skrev 2015-05-05 15:50:19 följande:
    Har två relativt nya macs (under 1.5 år), båda har iPhoto. Har du provat att söka efter programmet i datorn alternativt app store?
    Det finns i datorn men funkar inte med senaste uppdateringen. Hade jag vetat det innan hade jag inte uppdaterat :(

    Funkar fint i mina gamla macs alltså, denna är en ny av de som kom för några veckor sedan. Jäkla skit :(
  • Äldre 5 May 16:56
    #7
    Anonym (Macen) skrev 2015-05-05 12:42:49 följande:
    Nu märker jag att jag var otydlig i min TS, jag ska uppdatera den.

    Jag menar alltså programmet man laddar ner bilderna i från kameran, inte där man bearbetar bilderna. Det gör jag i PS och det programmet funkar fortfarande såklart!

    När jag kopplar in kameran kickade iPhoto igång och la bilderna i tydliga, fina mappar. Därifrån rensade jag och lyfte de jag ville bearbeta i PS.

    Det är alltså programmet där bilderna lagras och katalogiseras jag vill ha, typ iPhoto!
    Det gör jag i PS. Jag får förstås sortera de själv..... Alternativt gör jag det i Picasa, då sorteras de datumvis.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anonym (Macen­) Trådstartaren
    Äldre 5 May 17:06
    #8

    Men jag vill ha som iphoto. Rent, snyggt, enkelt. 




    Hur kan man byta det ovan mot det nedan?!


  • Äldre 5 May 17:42
    #9
    Anonym (Macen) skrev 2015-05-05 17:06:04 följande:

    Men jag vill ha som iphoto. Rent, snyggt, enkelt. 


    Hur kan man byta det ovan mot det nedan?!


     


    Det är ju en smaksak. Jag föredrar den nedan.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anonym (Macen­) Trådstartaren
    Äldre 5 May 18:06
    #10
    Aniiee skrev 2015-05-05 17:42:02 följande:
    Det är ju en smaksak. Jag föredrar den nedan.
    Ja det är en smaksak. Jag föredrar att samla bilderna i tydliga mappar sorterade efter datum eftersom dom går att hitta lätt då. Inte som i en gammal PC från 1990 där alla bilder bara hamnar efter varandra utan mapp-sortering eller någon annan logik än bildens nummer.
  • Äldre 5 May 18:18
    #11
    Anonym (Macen) skrev 2015-05-05 18:06:17 följande:
    Ja det är en smaksak. Jag föredrar att samla bilderna i tydliga mappar sorterade efter datum eftersom dom går att hitta lätt då. Inte som i en gammal PC från 1990 där alla bilder bara hamnar efter varandra utan mapp-sortering eller någon annan logik än bildens nummer.
    Ouch, bitch-slap! Jag föredrar överblicken som många bilder på samma ställe ger. Men som sagt. Testa att ladda in bilderna i Picasa, det kanske funkar för dig.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anonym (Macen­) Trådstartaren
    Äldre 5 May 21:14
    #12
    Aniiee skrev 2015-05-05 18:18:07 följande:
    Ouch, bitch-slap! Jag föredrar överblicken som många bilder på samma ställe ger. Men som sagt. Testa att ladda in bilderna i Picasa, det kanske funkar för dig.
    Nej det var inte meningen som kritik eller så, jag tycker bara det liknar PC-varianten. Jag ber verkligen om ursäkt om jag var otrevlig.

    Jag fotar väldigt mycket, 5-600 bilder åt gången flera gånger i veckan och jag måste ha ett bättre system för sortering än vad nya "bilder" kan erbjuda. Fattar inte att det försämrats, det är inte likt Apple :(
  • Äldre 5 May 21:22
    #13
    Anonym (Macen) skrev 2015-05-05 21:14:48 följande:
    Nej det var inte meningen som kritik eller så, jag tycker bara det liknar PC-varianten. Jag ber verkligen om ursäkt om jag var otrevlig.

    Jag fotar väldigt mycket, 5-600 bilder åt gången flera gånger i veckan och jag måste ha ett bättre system för sortering än vad nya "bilder" kan erbjuda. Fattar inte att det försämrats, det är inte likt Apple :(
    Nädå, ingen fara! Jag skämtade mest =)

    Men, efter att ha funderat lite och pratat med mitt ex så håller reda på typ en halv miljard bilder om dagen så rekommenderade han PhotoDirector 5 Ultra (som du måste köpa) eller följande gratisprogram: Picasa, DigiBook, PictoMio. Han kunde dock inte säga vilka av dessa som funkar med mac, men du kan ju kolla in de.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anonym (Macen­) Trådstartaren
    Äldre 5 May 22:00
    #14
    Aniiee skrev 2015-05-05 21:22:57 följande:
    Nädå, ingen fara! Jag skämtade mest =)

    Men, efter att ha funderat lite och pratat med mitt ex så håller reda på typ en halv miljard bilder om dagen så rekommenderade han PhotoDirector 5 Ultra (som du måste köpa) eller följande gratisprogram: Picasa, DigiBook, PictoMio. Han kunde dock inte säga vilka av dessa som funkar med mac, men du kan ju kolla in de.
    Tack :) Ska kolla de programmen.

    Lightroom är också en variant men det är för olikt iPhoto och lite för "proffsigt". Jag vill ha det enkelt. Och som vanligt.
  • Äldre 5 May 22:10
    #15
    Anonym (Macen) skrev 2015-05-05 22:00:53 följande:
    Tack :) Ska kolla de programmen.

    Lightroom är också en variant men det är för olikt iPhoto och lite för "proffsigt". Jag vill ha det enkelt. Och som vanligt.
    Förändringar gör ont Solig
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
Svar på tråden Bildprogram till Mac