• Anonym (trött)

    Hur får jag ungen att sluta peta?

    Hur får jag min femåring att sluta peta sig i näsan? Det går i perioder hur mycket det är, men oftast har hon fingret mer i näsan än utanför. Vi har pratat om bakterier och kladd och smittor och att det är äckligt, men hon kan bara inte sluta.

    Alla tips välkomna!!!

  • Svar på tråden Hur får jag ungen att sluta peta?
  • Långbenopluto

    Har hon mycket snorkusar?

    Köp koksaltlösning och spraya i näsan så den känns renare för henne.

    Ge belöningar när hon lägger av.

  • Anonym (trött)

    Nej. Ibland kommer det givetvis ut saker, men oftast inte. Tror att det har blivit som en tic.

  • Erizajo

    Min sjuåring petar fortfarande i näsan, är äckligt som attan men jag försöker att inte hetsa upp mig, förhoppningsvis inser hon själv snart hur vidrigt det är, alla barn petar ju näsan

  • Anonym (trött)

    Ja, alla barn petar näsan - men inte jämt och ständigt. Sorry - inte meningen att låta otrevlig, men jag är så trött på att säga "ta ut fingret ur näsan" i snitt åtta gånger i timmen. Jag tror knappt ens att hon är medveten om det själv...

  • Fia 28
    Anonym (trött) skrev 2015-05-05 14:57:16 följande:

    Ja, alla barn petar näsan - men inte jämt och ständigt. Sorry - inte meningen att låta otrevlig, men jag är så trött på att säga "ta ut fingret ur näsan" i snitt åtta gånger i timmen. Jag tror knappt ens att hon är medveten om det själv...


    Sätt på ett par vantar?
  • Lilla JJ

    Har samma problem med min kille. Han petar hela tiden. Säger åt honom att gå in på toa och peta samt tvätta händerna efteråt. Men det går inte in. Suck.


    Le-det kan smitta!
  • Anonym (usch)

    Smörj in fingrarna i stark senap...... då svider det ordentligt i näsan!

  • Anonym (hm)

    Ju mer TS säger ifrån....ju roligare blir det för barnet

Svar på tråden Hur får jag ungen att sluta peta?