• aysn

    Barn som börjar förskoleklass/nollan i augusti!

    Ska ditt barn också börja förskoleklass till hösten? Berätta gärna om er skola och om inskolningen Vi var på första inskolningsdagen idag och fastän sonen var mycket blyg och inte sa ett ord, så tyckte han att det var roligt och spännande. Hoppas så att han får en bra skolstart!

  • Svar på tråden Barn som börjar förskoleklass/nollan i augusti!
  • Dasha

    nu fick jag PANIK

    vi fick plats på en förskoleklass. skulle redan inskolningen börjat!!!!!!!????????

  • Flickan och kråkan
    Dasha skrev 2015-05-05 13:37:45 följande:

    nu fick jag PANIK

    vi fick plats på en förskoleklass. skulle redan inskolningen börjat!!!!!!!????????


    Lugnt och fint. Det TS pratar om är att de blivande skolbarnen ofta får besöka skolan eller blivande klasskompisar redan under våren sista året i förskolan. 

    Min mellanson ska börja förskoleklass till hösten. Här är det lite si och så med det hela skulle jag säga. De har haft ett par "skolbarns-träffar", men då finns ingen koppling till skolorna utan 6-åringar från olika förskolor träffas. Vi ska på ett föräldramöte den 11:e maj och sedan ska barnen till skolan för att träffa blivande klasskamrater, lärare etc. den 30:e.
    När min äldsta skulle börja i förskoleklass så bodde vi på annan ort och en helt annan organisation. Under våren sista förskoleåret så träffades de i sina blivande klasser flera gånger. Deras blivande pedagoger gjorde saker med sin blivande klass under ett par timmar ett par gånger. De var och åt i bamba etc.
  • Duckan

    Vi hade ingen sk inskolning så när som på ett besök för att säga hej till klassen och kika på skolan i maj nån gång.
    (Efter detta skett fick vi ett brev om att vår klass inte skulle gå på den skolan över huvud taget utan vi hade blivit placerade i "renoverade kontorslokaler". Så mycket för det besöket på skolan innan.)
    När hösten sen kom var inskolning ungefär som på fsk och det gick bra skulle jag påstå. Fin klass och bra personal.

  • Mrs Green

    Vi hade ingen inskolning i förväg. I augusti började f-klassen två dagar innan övriga klasser så de hade skolan för sig själva, och fick öva lite. Första dagen var bara 1-2 timmar och föräldrarna var kvar i skolan men satt i ett annat rum och fick information och fyllde i blanketter. Andra dagen var utan föräldrar och de fick avsluta dagen med att äta lunch i matsalen. Sen var det full fart från dag tre :)

  • Penida

    Har ett barn som nu går i förskoleklass och ett som har gått och går nu i ettan. Här var det lite som Flickan och kråkan beskriver, sista halvåret på förskolan ägnades delvis åt att besöka skolan för att lära känna miljön, verksamheten, personalen osv. De åt där och hade gympa, lekte på skolgården och var med förskoleklassen som då var på olika aktiviteter och träffade sin klass (båda våra hade med sig bästa vännerna från förskolan) och sina två framtida lärare för olika aktiviteter med mera. Om jag minns rätt tillbringade de några timmar varje vecka där det sista halvåret. Våra barn kände sig hemma när de väl skulle börja och det säkert mycket på grund av det. I maj, tror jag det var, hade vi en möte eller vad man ska kalla det där föräldrar och barn och lärare i respektive klass träffades och gick igenom olika saker inför starten. Någon inskolning likt den i förskolan hade vi alltså inte om det var något liknade du tänkte på, jag vet dock att en del föräldrar stannade med sina barn de första dagarna och det bör väl vara okej överallt om barnet inte känner sig riktigt redo kan jag tycka.


    Avskyr CIO-metoder
  • Duckan

    Penida, låter som att ni gjorde er inskolning via fsk. Mycket smidigt må jag säga. Här är det så många skolor och barnen sprids åt olika håll i nollan så fsk skulle inte klara av att göra detsamma här i stan.

  • Dasha
    Flickan och kråkan skrev 2015-05-05 13:49:13 följande:
    Lugnt och fint.
    tack Glad

    jag har panikmejlat skolan, och de svarade att inskolningen ska börja i augusti. barnen har hittils aldrig varit på skolan.
    Flickan och kråkan skrev 2015-05-05 13:49:13 följande:
     De har haft ett par "skolbarns-träffar", men då finns ingen koppling till skolorna utan 6-åringar från olika förskolor träffas. Vi ska på ett föräldramöte den 11:e maj och sedan ska barnen till skolan för att träffa blivande klasskamrater, lärare etc. den 30:e.
    När min äldsta skulle börja i förskoleklass så bodde vi på annan ort och en helt annan organisation. Under våren sista förskoleåret så träffades de i sina blivande klasser flera gånger. Deras blivande pedagoger gjorde saker med sin blivande klass under ett par timmar ett par gånger. De var och åt i bamba etc.
    väldigt fina inskolningar, långt i förväg.
    Penida skrev 2015-05-05 16:10:47 följande:

    Har ett barn som nu går i förskoleklass och ett som har gått och går nu i ettan. Här var det lite som Flickan och kråkan beskriver, sista halvåret på förskolan ägnades delvis åt att besöka skolan för att lära känna miljön, verksamheten, personalen osv. De åt där och hade gympa, lekte på skolgården och var med förskoleklassen som då var på olika aktiviteter och träffade sin klass (båda våra hade med sig bästa vännerna från förskolan) och sina två framtida lärare för olika aktiviteter med mera. Om jag minns rätt tillbringade de några timmar varje vecka där det sista halvåret. Våra barn kände sig hemma när de väl skulle börja och det säkert mycket på grund av det. I maj, tror jag det var, hade vi en möte eller vad man ska kalla det där föräldrar och barn och lärare i respektive klass träffades och gick igenom olika saker inför starten. Någon inskolning likt den i förskolan hade vi alltså inte om det var något liknade du tänkte på, jag vet dock att en del föräldrar stannade med sina barn de första dagarna och det bör väl vara okej överallt om barnet inte känner sig riktigt redo kan jag tycka.


    vilken fin inskolning!
    Duckan skrev 2015-05-05 16:18:26 följande:

     Här är det så många skolor och barnen sprids åt olika håll i nollan så fsk skulle inte klara av att göra detsamma här i stan.


    ja, "här i stan" är det likadant som hos er, av samma anledningen antagligen.



  • Penida
    Duckan skrev 2015-05-05 16:18:26 följande:

    Penida, låter som att ni gjorde er inskolning via fsk. Mycket smidigt må jag säga. Här är det så många skolor och barnen sprids åt olika håll i nollan så fsk skulle inte klara av att göra detsamma här i stan.


    Ja, det kan man ju säga. Tänkte väl om det var inskolning där föräldrar närvarande som menades, nåt sånt har vi aldrig haft. Inte ens på vårt fritids då det ligger på skolan och ungarna var välbekanta med det också.
    Jag förstår att något liknade inte funkar överallt. Här finns en skola för barn från förskoleklass och upp till trean och 4 förskolor, rätt lätt då antar jag:)

    Avskyr CIO-metoder
  • Minza83
    Minza83 skrev 2015-05-05 23:59:24 följande:

    Här görs inskolningen under två dagar nu i maj :O var föräldramöte idag nämligen..


    De går dit varje tisdag med förskolan nu också sedan en månad tillbaka ska tilläggas :)
  • aysn

    Här har vi tre inskolningsdagar i maj och sedan är föräldrarna med så länge det behövs i augusti. Det känns bra, då min son som sagt är mycket blyg och inte känner något av det andra barnen.

Svar på tråden Barn som börjar förskoleklass/nollan i augusti!