• Anonym (Ellen)

    Dåligt förhållande. Skriver av mig.

    Jag har varit tillsammans med min sambo i ca 8 år nu, vi är båda i 20-års åldern.
    Jag känner att jag bara vill skriva av mig, allting gnager hål i bröstet på mig känns det som. Senaste tiden har jag känt att kärleken inte finns där men vissa korta stunder kan jag känna den. Jag har blivit så sårad genom åren, otrohet, sen blivit lovad bättring men det upprepas gång på gång i olika former. Nu senast hade han skrivit till en tjej här i våran stad att han ville ha sex med henne, hennes syster kontaktade mig och sa det till mig för att han är "obehaglig". Först förnekade han det, precis som alla andra gånger och sa att dom vill bara förstöra, sen kryper en bråkdel av sanningen fram, som alla andra gånger. Hans förklaring var att det känns som jag inte är kärleksfull, alla andra gånger har svaret varit "jag vet inte" eller "har agerat på impuls utan att tänka"

    Han kan inte heller hantera alkohol, dricker alldeles för mycket och beter sig på ett sätt som gör andra i sällskapet irriterade eller arga, barnsligt, ska bråka eller bara hålla på, springer efter andra tjejer. Hotar ibland med självmord på fyllan.

    Jag jobbar heltid, medans han just nu är arbetslös, han lyckas aldrig behålla ett jobb mer än max ett par månader och när han väl har ett sjukanmäler han sig ganska ofta, näst senaste arbetet var han sjuk 1-2 dagar i veckan. Han söker inte heller nya jobb aktivt, jag får tjata på han om det, inga pengar kommer in nu, han har inte ens anmält sig på arbetsförmedlingen. Han försökte studera en yrkesutbildning men misskötte sig och gick inte dit mer tillslut....Jag kommer hem sur och irriterad för att han hela dagen suttit vid sin dator, hela hemmet ser ut som ett bombnedslag, ingenting är fixat eller undanplockat så det är det jag brukar få göra efter 8 timmar på jobbet.

    Går jag ut med kollegor och ska ha en rolig kväll, kan han hålla på och ringa och smsa jättemycket om när jag kommer hem, vilken tid jag tänkte dra, vilka jag är med, vad jag gör osv. Råkar jag inte svara för att jag har telefonen i fickan och inte hör blir det typ kaos, ringer nonstop och skickar massa sms såsom "Men skit i det då" eller frågan om jag är otrogen.

    Försökte göra slut efter senaste när han skrev till denna tjej, men allting blir bara så fel. Jag blir indirekt hotad, "skaffar du en ny kille och jag ser kommer jag slå ner honom" helt svart i blicken stod han där, med knytna nävar och stirrade på mig. Sen hotade han med att nu skulle han gå och ta självmord och att det i stort sett var mitt fel, för han klarar inte att vara utan mig. Så jag fick ta tillbaka allting.....

    Jag orkar inte bry mig om nånting längre typ, skiter i att han smusslar med telefonen, orkar inte engagera mig, längtar till jobbet när jag är hemma ibland. Önskar han kunde tröttna och dumpa mig, så jag slapp med drama. Men visst ibland har vi våra ljusa och bra stunder.

    Som grädden på moset har jag gått och fått en crush på en 11 år äldre kollega som är totalt motsatt min sambo, trygg, lugn, stabil osv.Det är de ingen som vet, förutom en nära kvinnlig kollega som vet problemen hemma och sett hur jag kollar på kollegan, där avslöjade jag mig tydligen.

    Så nu fick jag skriva av mig lite. Hoppas det blir en sån tråd att jag kan hämta styrka ifrån när det känns svårt, kanske får jag mod till en förändring så småningom!

  • Svar på tråden Dåligt förhållande. Skriver av mig.
  • Anonym (vad)

    Vad är det som gör att du stannar hos denne man?

    Har själv hotat med självmord om min partner lämnar mig men jag överlevde separationen. Så det gör din kille också.

    Du förtjänar bättre.

  • Anonym (hm)

    Killen låter inte som en dröm utan mer som en mardröm. Lämna honom så vips blir din ekonomi bättre, du slipper en slapp hotellgäst med stort kontrollbehov. Han verkar ha något psykiskt övertag över dig eftersom du ännu inte lämnat honom. Jag skulle se hans hot som noll och inget alls. Du vet tomma tunnor skramlar mest.
    Separera och bo själv en tid. Vet inte om din crush är "äkta" på kollegan eller om det bara är en reaktion på det urdåliga du har hemma. Bo själv en tid och se hur det känns och klipp med parasiten. Han har ingen ljus framtid.

  • Anonym (?)

    Vem av er står på lägenhetskontraktet (eller huset)?

  • Anonym (Ellen)
    Anonym (vad) skrev 2015-05-05 17:25:15 följande:

    Vad är det som gör att du stannar hos denne man?

    Har själv hotat med självmord om min partner lämnar mig men jag överlevde separationen. Så det gör din kille också.

    Du förtjänar bättre.


    På något sjukt sätt känner jag mig inte värdig något bättre. Vem skulle ens bli intresserad av mig lixom? (Så går tankarna ibland)

    Har en ganska taskig självkänsla, kommer från en dysfunktionell och jobbig barndom/uppväxt. 

    När jag försökte göra slut fick jag höra att jag är en hora som säkert kommer gå och sära på benen nu för nån annan, att jag är knäpp och ingen skulle stå ut med mig. Ömsom andra gånger jag får höra så fina ord om hur bra jag är, vid andra tillfällen.
    Anonym (hm) skrev 2015-05-05 17:28:04 följande:

    Killen låter inte som en dröm utan mer som en mardröm. Lämna honom så vips blir din ekonomi bättre, du slipper en slapp hotellgäst med stort kontrollbehov. Han verkar ha något psykiskt övertag över dig eftersom du ännu inte lämnat honom. Jag skulle se hans hot som noll och inget alls. Du vet tomma tunnor skramlar mest.
    Separera och bo själv en tid. Vet inte om din crush är "äkta" på kollegan eller om det bara är en reaktion på det urdåliga du har hemma. Bo själv en tid och se hur det känns och klipp med parasiten. Han har ingen ljus framtid.


    Jo jag vet det innerst inne, samtidigt skulle jag verkligen gå sönder att ha nånting sånt på mitt samvete. Han har försökt ta självmord på fyllan för ett gäng år sen, fick ringa polis och han blev inlagd på psyk...

    Vet inte heller om min crush är äkta, har tänkt precis som du skriver att det kanske bara är ett symtom på allt det som är jobbigt privat just nu. Tankarna på min crush blir nån slags verklighetsflykt, en flykt från vardagen och allt det jobbiga där jag bara får drömma fritt. Det känns äkta, men samtidigt är hjärnan bra på att spela en spratt.

    Samtidigt får jag dåligt samvete, tycker synd om min sambo. Vart ska han ta vägen om jag kastar ut honom.

    Anonym (?) skrev 2015-05-05 17:33:12 följande:

    Vem av er står på lägenhetskontraktet (eller huset)?



    Lägenheten, står jag på.
  • Anonym (hm)

    Killens vidare liv är inte ditt ansvar. Vidare om han tar livet av sig själv är detta dennes val och har inget med dig att skaffa. Det är ett klassiskt hot från killar med stort kontrollbehov att hota med självmord.
    Du är inte skyldig att försörja honom och ge denne otacksamme fan tak över huvudet.
    Dags att prioritera dig själv!
    För din skull gör slut och flytta, inte för att direkt ta in någon ny utan få tid att reflektera.

  • Anonym (Lämna!)

    Lämna honom så snart du kan!! Du är värd nån mycket bättre. Tänk på dig själv och gör vad du mår bäst av. Om han kommer med hot är det säkert bara för att han vet att du har svårt att lämna honom då, och antagligen ligger det inte så mycket i dem. Klart du kommer hitta nån ny, nån som behandlar dig väl.

  • Liten ekorre

    Min pappa begick faktiskt självmord efter att mamma (äntligen!) lämnat honom. Han gjorde det för att han var sjuk och hade hon inte lämnat honom skulle han antagligen gjort det vid någon annan motgång senare.

    Känn dig inte som hans livlina! Även om han skulle göra allvar i sitt hot är det inte ditt fel! Precis lika lite som det är min mammas fel att pappa dog.

  • Anonym (?)

    Om man tänker logiskt:  du klarar av att försörja 2 personer o ta hand om ett hem, är i 20-årsåldern o är öht bra på att ta ansvar.  Massor av killar skulle tycka du är attraktiv! Dessutom har du en egen lägenhet o jobb, har makten att slänga ut honom, det vet han o hans enda "motvapen" han har är sitt humör o sina hot. Han skall vara värd DEJ, men det är han inte!

    Du kan ge nåt skriftligt på att han måste vara utflyttad ett visst datum, var han ska ta vägen sen får vara hans eget problem o ansvar. Hem till mamma?

  • Anonym (U)

    Lämna och börja ta hand om enbart dig själv. Är det så här du vill ha det resten av livet? Nej, trodde inte det heller.

    Han är inte ditt ansvar. Han får ta ansvar över sig själv och sina handlingar. Så gör vuxna kloka människor.

    Hoppa inte in i ett nytt förhållande. Finn dig själv och välmående.

  • Anonym (apan)

    Herregud vilken loser. Dumpa illa kvickt, säger jag. Inser förstås att det är lättare sagt än gjort, men han låter verkligen inte som något kap. Du förtjänar definitivt bättre! 

  • Anonym (Ellen)

    Jag har nu gjort slut. Sa för ca 2 veckor sen att jag ville ha en paus. Blev ohållbart nu i helgen, var ute med vänner och det blev sura miner och tjafs så jag gjorde slut och sa att nu får du flytta ut....

    Känns ju väldigt konstigt på ett sätt, aldrig har jag bott ensam förut, vad händer hädanefter! Samtidigt känns det ganska skönt och vara själv och ha sitt space....

  • Anonym (?)

    Mycket bra gjort TS! Du är värd att ha det bra, o verkar stark.

  • Sheldore
    Anonym (Ellen) skrev 2015-06-03 22:45:05 följande:

    Jag har nu gjort slut. Sa för ca 2 veckor sen att jag ville ha en paus. Blev ohållbart nu i helgen, var ute med vänner och det blev sura miner och tjafs så jag gjorde slut och sa att nu får du flytta ut....

    Känns ju väldigt konstigt på ett sätt, aldrig har jag bott ensam förut, vad händer hädanefter! Samtidigt känns det ganska skönt och vara själv och ha sitt space....


    Starkt jobbat, det trodde jag inte när jag läste din Ts.

    Kramar till dig
  • Cgm
    Dysfunktionella relationer; 

    "Det var en gång en man som en kall vinterdag gick i skogen. Framför honom på stigen låg en giftorm, stelfrusen som en pinne. Mannen tog med sig ormen hem och lade den framför öppna spisen så att den skulle tina upp. Sedan värmde han lite mjölk så att ormen skulle ha lite och dricka när den vaknade. När mannen ställde mjölkskålen framför ormen, högg den plötsligt honom i armen och sprutade in en dödlig dos gift.
    - Hur kan du göra så mot mig, hur kan du döda mig efter allt vad jag har gjort för dig, utbrast mannen. 
    - Sluta gnälla, väste ormen. Du visste att jag var en giftig orm när du plockade upp mig. Vad hade du förväntat dig?
    " (Tuva Forum)

    Dysfunktionella relationer är som ormar, hanterliga till en början med dödliga i slutändan.
  • Sheldore
    Cgm skrev 2015-06-04 00:26:23 följande:
    Dysfunktionella relationer; 

    "Det var en gång en man som en kall vinterdag gick i skogen. Framför honom på stigen låg en giftorm, stelfrusen som en pinne. Mannen tog med sig ormen hem och lade den framför öppna spisen så att den skulle tina upp. Sedan värmde han lite mjölk så att ormen skulle ha lite och dricka när den vaknade. När mannen ställde mjölkskålen framför ormen, högg den plötsligt honom i armen och sprutade in en dödlig dos gift.
    - Hur kan du göra så mot mig, hur kan du döda mig efter allt vad jag har gjort för dig, utbrast mannen. 
    - Sluta gnälla, väste ormen. Du visste att jag var en giftig orm när du plockade upp mig. Vad hade du förväntat dig?" (Tuva Forum)

    Dysfunktionella relationer är som ormar, hanterliga till en början med dödliga i slutändan.
    Skål bra story Glad
Svar på tråden Dåligt förhållande. Skriver av mig.