• Anonym (orolig)

    Förlorar man aktivitetsstödet om man tackar nej?

    Hej! Är så att jag precis gått över från a-kassa till aktivitetsstöd så vet inte alls hur det funkar.

    Tyvärr är min handläggare på af ledig tills på måndag.

    Är i alla fall så att jag fått jobb i sommar och blir då tillfälligt utskriven från aktivitetsstödet.

    Men nu har min handledare satt mig på att läsa teori på Lernia from 1/5 tills Augusti. Trots han visste om sommarjobbet och vi var överend jag skullr söka jobb som innan och jobba timmar.

    Läsa teorin kommer inte ge nått då jag om 3 mån måste göra teoriprov på körskola samt klara uppkörningen inom 2 mån, så dom vill jag skriver in mig på körskola nu och dom pengarna har jag inte.

    Men största problemet är att sommarjobb redan var ordnat, barnens ledighet till skola/dagis inlämnat.

    Och min son med Autism som går 1 år på förskola och ska börja särskola i höst from juni inte längre tillhör förskolan och pga hans känslighet för förändringar var vi överens om inte skola in han på fritids förrän i höst, då det är ihopslagning och okänd personal.

    Jag vill dock läsa teorin men inte förrän i Augusti. Blir jag avstängd om jag tackar nej?

    Känns som allt vänts upp och ner nu och sitter med stor klump i magen.

    Kan få läkarintyg på sonen som styrker det.

  • Svar på tråden Förlorar man aktivitetsstödet om man tackar nej?
  • Anonym (orolig)

    Dom vill jag ska gå 8-16 varje dag. Vilket innebär ca 7-17 för sonen vilket han inte klarar och barnvaktshjälp finns inte i sommar pga semestrar och så

  • Anonym (orolig)

    Åh vilken lättnad hoppas verkligen du har rätt.

    Men borde vara så tycker man går ju där för att få ett arbete då borde det ju vara bättre jobba än läsa körkortsteori när jag ändå inte har råd med körskola just nu, så bara bortkastad tid som man kan lägga på jobb istället.

    Teori klarar jag ju av läsa hemma själv ändå så länge.

  • Anonym (123)

    Jag har aktivitetsstöd och tackade nej till jobb nyligen. Det blev bara en varning första gången. Annars kan du så klart få läkarintyg för sonen, det är nog inga problem.

  • Anonym (orolig)

    Tack för ditt svar.

    Jag ska träffa min handledare på af på måndag.

    Vill ju gå utbildningen men vänta tills augusti.

    Aja får se vad han säger.

    Tack för era svar :)

  • Anonym (lernia)

    Gör allt för att slippa lernia.
    Skit är det.

Svar på tråden Förlorar man aktivitetsstödet om man tackar nej?