• Anonym (TS)

    Det här med otrohet, vad är det för fel på mig??

    Hej forumet!

    Jag undanber mig moralpredikningar, jag vet att det som händer är fel. Jag vet att jag är sämst, värdelös och att jag borde göra slut innan jag inleder något nytt. Men detta handlar inte om det. Det handlar om funderingar som gäller mig.

    Jag börjar tro att jag har ett självskadebeteende, inte så att jag skär mig, men jag utsätter mig gång på gång för saker som gör ont i själen.

    Jag träffade för tre år sedan världens underbaraste man. Vi har båda barn på varsitt håll, vi vill inte ha fler. Jag har varit extremt kär i honom under dessa år. Har aldrig känt en sådan kärlek.

    Till problemet hör dock att jag egentligen aldrig har litat på honom. Jag har aldrig litat på att jag duger men jag har varit så själaglad att han vill vara med MIG att jag faktiskt valt att inte tänka på dessa känslor. Jag har stoppat undan dem, ibland grinat för dem ifred men aldrig tagit bladet från munnen och pratat. Tills nu.

    Allt bubblade upp för ett tag sedan. De fick liksom inte plats längre. Och summarum är att jag faktiskt på riktigt förstår att det inte är HAN som har varit opålitlig, det är jag som har svårt att tro på att jag duger. Jag som byggt upp scenarior som gör lite ont och jag som också har tagit "tecken" för otrohet från luften egentligen.

    Han har efter detta varit helt fantastisk, tagit till sig allting, bekräftat, älskat, arbetat. Och vad händer då? Jo det är som att någon börjar klicka av knappar inom mig. Klick klick. Knapp för knapp. Känslor svalnar. Jag börjar må dåligt. Jag tvivlar på mina känslor osv.

    Rent logiskt FÖRSTÅR jag att känslor så starka inte bara dör inom loppet av ett par månader. Jag FÖRSTÅR men jag kan inte göra någonting åt dem. Jag tappar lusten att vara med honom. Vill inte ha sex. Stänger in mig. Har saker att göra, till en början, nu bara jobbar jag och går sedan och lägger mig i min säng. Och där ligger jag tills det är kväll och dags att sova. Förutsatt att det är min barnfria vecka. Barnveckor gör jag såklart allt jag måste men energin är låg även för barnen.

    Nu till sak. Dessutom börjar jag vara otrogen. Men en 20 åring. Jag är alltså 35. Vem gör så?????? Jag mår skit efter. Verkligen skit. Men det blir som en drog den här flykten. Och jag tänker att min kille ändå kommer att göra slut med mig, nu när han upptäckt hur svag jag är. Att jag inte är den han trodde och blev kär.

    Att må skit är bättre än att må ingenting alls och känna sig känslolös. Lite så. Jag uppfyller känslorna om att jag är värdelös genom att bli värdelös. Bete mig värdelöst.

    Min självkänsla är SÅ låg. Jag vet inte vad som händer.

    Ett litet rop på hjälp. Hjälp.

  • Svar på tråden Det här med otrohet, vad är det för fel på mig??
  • Fjäril kär

    jag tror helt enkelt att när du valde att vara ärlig mot din sambo så hände det en massa saker inom dig. En massa känslor och tankar som du skjutit undan så länge. Nu när han motbevisar dig att du ÄR värdefull, att du ÄR värd att älskas och att du ÄR den han vill ha osv så får du ett rus i din kropp.  En aha-upplevelse , ljuset tänds, det går upp ett ljus för dig ... kalla det vad du vill..   Du har helt enkelt fattat att det är hos dig allting har legat.  

    Och nu med den nyvunna känslan av att du faktiskt är någon att ha , att du är värd så mycket mer... ja den känslan har gjort att du kanske omedvetet har börjat testa dig för, känna efter vem som vill ha dig. Du testar din attraktionsförmåga och vilka du kan locka till dig med den nya insikten. 

    Det är inte fel givetvis, men du bör vara ärlig med det här mot din sambo.  Ligg runt om du vill det och testa din sexualitet och din kvinnlighet med det nya du lärt dig om dig själv, men gör det som singel!  

  • Anonym (TS)

    Tyvärr stämmer det inte alls. Detta är ett upprepande mönster jag gjort i alla mina förhållande och flinger. När de kommer för nära eller visat kärlek har jag stuckit. Har dessförinnan varit otrogen i alla mina förhållanden, som en väg ut. Men denna gång vill jag ju inte det. Jag vill inte ha en väg ut. Jag vill älska och bli älskad. Men det går inte.

    Träffade jag HONOM och blev så sjukt kär. Trodde på riktigt att jag aldrig skulle vara otrogen igen. Aldrig varit sugen. Aldrig. Så när han väl visar att han verkligen älskar mig. DÅ är jag det??? Vad håller jag på med???

    Jag har krossat så många hjärtan att det är larvigt. Fina bra killar som gjort allt för mig. Jag förstår inte.

  • Fjäril kär
    Anonym (TS) skrev 2015-05-05 19:17:36 följande:

    Tyvärr stämmer det inte alls. Detta är ett upprepande mönster jag gjort i alla mina förhållande och flinger. När de kommer för nära eller visat kärlek har jag stuckit. Har dessförinnan varit otrogen i alla mina förhållanden, som en väg ut. Men denna gång vill jag ju inte det. Jag vill inte ha en väg ut. Jag vill älska och bli älskad. Men det går inte.

    Träffade jag HONOM och blev så sjukt kär. Trodde på riktigt att jag aldrig skulle vara otrogen igen. Aldrig varit sugen. Aldrig. Så när han väl visar att han verkligen älskar mig. DÅ är jag det??? Vad håller jag på med???

    Jag har krossat så många hjärtan att det är larvigt. Fina bra killar som gjort allt för mig. Jag förstår inte.


    har du varit otrogen som en väg ut ur dina förhållanden?  

    Är du måhända rädd för att bli sviken att du liksom i förväg bestämmer dig för att det här ändå inte kommer att gå vägen och så blir det otrohet och vips har du uppfyllt din egen profetia. 

    Allting ligger ju fortfarande hos dig själv. Du måste jobba med dig själv och allt som rör sig inom dig. Du får inte lägga locket på och fly. Som du själv upptäckt så hjälper det inte att fly ifrån det som egentligen är problemet.  Du biter dig bara i svansen i ett moment 22. Du är tillbaka på ruta 1 om och om igen. 

    Du måste helt enkelt fundera på varför du inte tycker om dig själv. För egentligen handlar det ju om att du försöker fly från dig själv...  

    När en man visar att han verkligen ÄR den du kan lita på och är den du verkligen vill ha, då får du av nån anledning kalla fötter och drar...  Du måste våga ställa frågan varför?  Varför tycker du itne att du är värd hans kärlek utan istället måste sabotera den och fly? 
  • Anonym (TS)

    Jag vet inte. Jag vet verkligen inte. 

    Bra uppväxt. Bra vänner. Utbildning och bra jobb. Uppskattad överallt. Ser bra ut, har en personlighet folk dras till. Utåt har jag "allt".

    Jag vet inte var detta kommer ifrån.

    Jag vet inte hur jag ska gå vidare nu.

  • Anonym (Känner igen mig)

    Ojojoj TS det kunde lika gärna varit jag som skrev det där. Jag lyckades dock hitta en väg ut och mår nu bra, om än att jag ibland faller tillbaka i tankemönstret. Men nu för tiden kan jag hitta ut igen och kan hålla mig ifrån att förstöra det jag har.  


    Mitt beteende bottnade i en uppväxt med en svag mor och hennes galna, alkoholiserade och extremt kontrollerande man. Under hela min uppväxt mättes hela mitt värde i hur jag presterade. Dåligt betyg på provet = dum i huvudet, värdelös, bestraffad, hånad. 


    När jag blev utkastad och tvingades bo själv i mycket ung ålder så spårade jag fullständigt eftersom jag inte längre hade någon som kunde kontrollera varje litet andetag jag tog. Sedan mötte jag en man som under flera år misshandlade mig, försökte döda mig och däremellan våldförde sig på mig sexuellt. Behöver jag säga att mitt självdestruktiva beteende blev ännu värre när jag tog mig ur den relationen och pågick i flera år. Då gjorde jag precis som du gjort. Så fort något verkade bra så gjorde jag mitt yttersta för att sabba detta för mig själv. På ett nästan maniskt sätt sökte jag kaos och förödelse. 


    Jag läkte genom att våga skriva och berätta om det inträffade. Likaså genom att våga vara svag när jag inte orkade. Jag skrev och skrev och skrev. En massa brev blev det till de som gjort mig illa. (tanken är inte att de ska se breven utan att du ska få ur dig och analysera dina känslor). Samt övade mig tillsammans med en terapeut på att säga nej. Först i arbetslivet (där min självkontroll och bristande självkänsla tvingade mig att göra allt som alla bad mig om, och perfekt skulle det vara) för att sedan ta det med mig ut i vardagslivet. 


     


     

  • Fjäril kär
    Anonym (TS) skrev 2015-05-05 19:35:05 följande:

    Jag vet inte. Jag vet verkligen inte. 

    Bra uppväxt. Bra vänner. Utbildning och bra jobb. Uppskattad överallt. Ser bra ut, har en personlighet folk dras till. Utåt har jag "allt".

    Jag vet inte var detta kommer ifrån.

    Jag vet inte hur jag ska gå vidare nu.


    men vem är DU i allt det här?

    Känner du att du har det liv du verkligen vill ha eller försöker du leva upp till andras förväntningar? Har du höga krav på dig från något håll? 

    DINA behov? DINA tankar? DINA känslor?  Vart finns dom i det här som är du? 
Svar på tråden Det här med otrohet, vad är det för fel på mig??