• Anonym (Obest­ämd)
    Äldre 5 May 19:38
    1068 visningar
    9 svar
    9
    1068

    Att ge upplevelser i present istället för en pryl...?

    Är det något nytt att man ger upplevelser i present istället för prylar? Sist jag fyllde år så fick jag knappt några saker alls utan upplevelser istället. Jag är inte otacksam och det var trevliga upplevelser jag fick men jag är lite obestämd på hur jag känner inför det. En pryl har man ju kvar för evigt men upplevelsen är borta så fort den är klar men i minnet lever den ju kvar ett tag, tills man får Alzheimers, haha. Är det lättare och visar på mindre engagemang att ge en upplevelse eller är det den nya tidens anda att ge det istället för prylar? Hur upplever du det jag skriver om?

  • Svar på tråden Att ge upplevelser i present istället för en pryl...?
  • audio
    Äldre 5 May 19:41
    #1

    Presentkort till happy massage och sånt också eller?


    Gå och dö. Ärligt talat jag bryr mig inte (Ta det inte personligt)
  • Anonym (Klm)
    Äldre 5 May 19:47
    #2

    Jag tänker tvärtom, att en upplevelse ofta är en mer genomtänkt gåva.

    Prylhetsen är för stor i samhället, fler borde satsa på upplevelser istället.

  • Anonym (Obest­ämd) Trådstartaren
    Äldre 5 May 19:52
    #3
    Anonym (Klm) skrev 2015-05-05 19:47:43 följande:
    Jag tänker tvärtom, att en upplevelse ofta är en mer genomtänkt gåva.
    Prylhetsen är för stor i samhället, fler borde satsa på upplevelser istället.
    Det har du rätt i att prylhetsen är stor i samhället. Men bara för sakens skull så frågar jag så här: Vad hade du hellre valt av din partner i present på en jämn födelsedag; en natt på ett spa-hotell i ett fint rum eller ett guldhalsband t ex? Ponera att ni har för vana att åka på spa några gånger per år så det är inte första och enda gången ni kommer att göra det. Det är alltså inget "speciellt" på så vis för dig att åka på spa.


  • Äldre 5 May 19:53
    #4
    Anonym (Klm) skrev 2015-05-05 19:47:43 följande:

    Jag tänker tvärtom, att en upplevelse ofta är en mer genomtänkt gåva.

    Prylhetsen är för stor i samhället, fler borde satsa på upplevelser istället.


    Jag håller med, och det är även ett bra sätt att få folk att "unna sig " sådana saker. Farmor, 73, har redan allt, men kanske inte varit på teater på 30 år eller mer, för det är "en onödig lyxutgift", och stressade studenten, 24 kanske ALDRIG varit på en teater och ätit god middag på finare restaurang, fast studenten EGENTLIGEN vill. Exempelvis.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • alexs mamma
    Äldre 5 May 19:54
    #5

    Som mamma till två grabbar 10 och 6 år gamla som Aldrig önskat sig leksaker (de de fått ligger bara och samlar damm) blir vi jätteglade för upplevelser. Ofta upplever jag på barnkalas etc att man har köpt något lite mer eller mindre skräp för att ge bort något. Det är inte rikitgt min melodi. Vi brukar i stället ge en glalss check, en biobiljett, presentkort till lokala cafet, tur till simhallen osv just för att det brukar uppskattas så mycket mer än alla dessa grejer...

  • Anonym (testa­)
    Äldre 5 May 19:55
    #6
    Anonym (Obestämd) skrev 2015-05-05 19:52:17 följande:

    Det har du rätt i att prylhetsen är stor i samhället. Men bara för sakens skull så frågar jag så här: Vad hade du hellre valt av din partner i present på en jämn födelsedag; en natt på ett spa-hotell i ett fint rum eller ett guldhalsband t ex? Ponera att ni har för vana att åka på spa några gånger per år så det är inte första och enda gången ni kommer att göra det. Det är alltså inget "speciellt" på så vis för dig att åka på spa.


    Nu frågade du inte mig men jag hade absolut valt spa vistelsen!

    Föredrar upplevelser före prylar alla gånger
  • Äldre 5 May 20:10
    #7
    +1

    Jag har inte uppskattat upplevelser. Jag har uppfattat dessa som påtvingade aktiviteter och jag välja själv vad jag ska göra. Presentkort eller prylar är bättre om du frågar mig.

  • Anonym (Inte upplev­else)
    Äldre 5 May 20:28
    #8

    Jag har en hobby som är väldigt givande, så jag hade hellre önskat mig bidrag till den. Jag håller med om att upplevelser känns lite påtvingat. Jag har pengar, jag behöver inte ha andra som väljer ut saker för mig att göra. Och det är nästan lite nedlåtande också, som att jag inte är tillräcklig äventyrlig själv utan att andra måste köpa ballongfärder och ferrari-körning till mig

    Jag känner i stället att om man inte vill ge prylar så varför inte en korg med godsaker (ostar, vin mm), eller ingenting. Jag har inget behov av presenter när jag fyller år, det är bara en fin bonus.

  • Anonym (Obest­ämd) Trådstartaren
    Äldre 6 May 15:22
    #9

    Tack för åsikter. Fler som vill säga något?

Svar på tråden Att ge upplevelser i present istället för en pryl...?