• audio

    Gammal katt

    Min bebis är en tonåring dvs. ganska gammal. Hon hoppar inte längre så bra, ramlar på fel fötter på väg ner, tar sats flera gånger innan hon hoppar upp på sängen och kliver försiktigt från möbel till möbel istället för att ta långa skutt efter att ha misslyckats fatalt ett par gånger. Hon ser sig inte för och går in i dörr, bords- och stolben. Allmänt klumpig och mer försiktig fast går som vanligt.

    Det börjar kanske bli dags att skaffa någonting att sätta bredvid säng och soffa så att hon kan känna sig trygg när hon ska upp i sängen. I övrigt är hon på bra humör och som innan. Möjligen ser hon lite sämre då hon aldrig annars sätter sina tassar på mitt tangentbord.

    Hur annars vet man att katten börjar bli gammal?


    Gå och dö. Ärligt talat jag bryr mig inte (Ta det inte personligt)
  • Svar på tråden Gammal katt
  • Donizetti

    Hej igen, Audio. Ja du har ju redan märkt ålderstecken. Så blir det för både djur och människor. Bra att du tänker på handikapphjälpmedel även för en åldrig katt som underlättar för henne, saker att ställa bredvid soffa och säng. Så länge hon inte har ont har ni några fina år kvar tillsammans och hon känner igen sin hemmiljö och är trygg i den.

  • audio
    Donizetti skrev 2015-05-05 20:54:53 följande:

    Hej igen, Audio. Ja du har ju redan märkt ålderstecken. Så blir det för både djur och människor. Bra att du tänker på handikapphjälpmedel även för en åldrig katt som underlättar för henne, saker att ställa bredvid soffa och säng. Så länge hon inte har ont har ni några fina år kvar tillsammans och hon känner igen sin hemmiljö och är trygg i den.


    Har smått tänkt på det där när det är dags att låta henne somna in. Antar att hon kommer att klaga då hon har ont så att man vet det.
    Gå och dö. Ärligt talat jag bryr mig inte (Ta det inte personligt)
  • Donizetti
    audio skrev 2015-05-05 20:56:47 följande:

    Har smått tänkt på det där när det är dags att låta henne somna in. Antar att hon kommer att klaga då hon har ont så att man vet det.


    Ja eller dra sig undan och sova mer sista tiden, bli mindre kontaktsökande. Men du kommer att veta när det är dags, ingen känner din katt bättre än du.
  • audio
    Donizetti skrev 2015-05-05 21:03:52 följande:
    Ja eller dra sig undan och sova mer sista tiden, bli mindre kontaktsökande. Men du kommer att veta när det är dags, ingen känner din katt bättre än du.
    Förstår att det är lite olika. Än så länge är hon väldigt väldigt kelig.. jisses spinner, trampar med tassarna och dräglar i extas. Skrattande
    Gå och dö. Ärligt talat jag bryr mig inte (Ta det inte personligt)
  • jenny99

    Vår katt blev 20 år.Sista åren hade vi två pallar av gummi som var för småbarn.Den hade vår katt så han lättare kunde komna upp på sängen och fönsterbrädan.Vi underlättade mycket för vår gamla katt så att han skulle må bra och kunna röra sig fritt hemma med enkla hjälpmedel.Vi visste att det var dax när han slutade äta och dricka,det var så smärtsamt men vi lät han somna in då.

  • Batmamba

    Jag blir alldeles varm när jag läser om hur fint ni tar hand om era tanter och farbröder till katter!! <3

    Hälsar kattlös kattälskare

  • audio
    jenny99 skrev 2015-05-06 09:11:52 följande:

    Vår katt blev 20 år.Sista åren hade vi två pallar av gummi som var för småbarn.Den hade vår katt så han lättare kunde komna upp på sängen och fönsterbrädan.Vi underlättade mycket för vår gamla katt så att han skulle må bra och kunna röra sig fritt hemma med enkla hjälpmedel.Vi visste att det var dax när han slutade äta och dricka,det var så smärtsamt men vi lät han somna in då.


    Så pass, ja då har jag några år till med henne. Jag hoppas bara att hon visar tydliga signaler på när det är tid för henne att gå vidare, annars blir man väl velig och försöker ha kvar henne så länge det bara går.
    Batmamba skrev 2015-05-06 09:23:52 följande:

    Jag blir alldeles varm när jag läser om hur fint ni tar hand om era tanter och farbröder till katter!! <3

    Hälsar kattlös kattälskare


    Klart man tar hand om sin livskamrat Glad
    Min katt är som mitt barn.

    Gå och dö. Ärligt talat jag bryr mig inte (Ta det inte personligt)
Svar på tråden Gammal katt