• Maliineeaa

    Sönder blekt hår..ORANGE..hur går jag tillväga???

    Hallå! har färgat mitt hår svart sedan 7 år tillbaka ungefär! Ville nu ha lite förändring inför sommaren och vill bli askblond/ljusbrun ungefär...då min plånbok ej är den fetaste just nu så startade jag med en blekning hemma, det blev då jätte orange upptill ovh mörkare orange nertill. Tog då i en till blekning dagen efter och åter igen en till och blev knappt förändring lite ljusare orange bara. Så j*vla osmart av mig då mitt hår blev huuuuuuur slitet som helst. Köpt hem hårinpackningar och oljor osv om hopp att håret ska reparera sig en del...för jag vill helst inte gå runt så här länge till....TIPS Tack till en desperat och ledsen tjej ;*


    Hår & blekning
  • Svar på tråden Sönder blekt hår..ORANGE..hur går jag tillväga???
  • audio

    Klipp av eller färga över, finns inte så många alternativ. Blond blir du inte.


    Gå och dö. Ärligt talat jag bryr mig inte (Ta det inte personligt)
  • lillagullan

    Finns något nytt medel ute på marknaden som kan laga trasigt hår till viss del, men då måste du nog vara beredd på att gå till frissan.

  • Anonym (Smart..)

    Det tar ca 6-12 månader att gå från färgat svart hår till blont utan att allvarligt skada håret.

    Du kanske inte tycker du har råd med frisör men du ser vad som händer när man försöker ta den "enkla" vägen. Jag rekommenderar dig att gå till frisören, innan du skadar ditt hår till den grad att det går av. Färgning eller blekning tvivlar jag på är alternativ. En toning kanske skulle funka. Men ännu igen, det behöver frisören göra. Speciellt när det är orange och har olika skiftningar, utan ett proffs kommerdet vara lika ojämt efter toningen.

  • Maliineeaa

    Tack för svar! Så pass slitet att jag ska behöva klippa av är det ej. Blev slitet nu idag sista gången jag blekte och det blev som gummi i topparna. Har nu haft i hårinpackning och topparna känns ok igen..men kan ju luras av det Lena i hårinpackningen..hade helt enkelt för bråttom och kanske är smartast att vänta och sköta om håret någon vecka och sedan bege sig till frisören då!

  • fredsduvan
    Maliineeaa skrev 2015-05-05 21:39:56 följande:

    Tack för svar! Så pass slitet att jag ska behöva klippa av är det ej. Blev slitet nu idag sista gången jag blekte och det blev som gummi i topparna. Har nu haft i hårinpackning och topparna känns ok igen..men kan ju luras av det Lena i hårinpackningen..hade helt enkelt för bråttom och kanske är smartast att vänta och sköta om håret någon vecka och sedan bege sig till frisören då!


    Prova silver shampo och sen ska det finnas en mild blond toning poly color som ska dämpa gul orange men bäst är nog frisören...
  • Anonym (av me elendet.)

    Du har förgiftat ditt hår med så mycket kemikalier att det har lagt av, snagga dig och få ditt naturliga hår tilkbaka. Enda sättet.

  • Anonym (av me elendet.)

    Du har förgiftat ditt hår med så mycket kemikalier att det har lagt av, snagga dig och få ditt naturliga hår tilkbaka. Enda sättet.

  • Anonym (av me elendet.)

    Du har förgiftat ditt hår med så mycket kemikalier att det har lagt av, snagga dig och få ditt naturliga hår tilkbaka. Enda sättet.

  • Sossatina

    Men gud vad negativa ni är! Det finns ju bra saker man kan göra själv, från en som gjort dem alla.

    För det första; bra att du köpt inpackningar! Bra märken ÄR bättre än billiga, försök undvika ingredienser som paraffinum liquidum och siliconer och parabener. Kör inpackningar nattetid, hela natten, utan att skölja ur inpackningen efter duschen, sov med duschmössa eller plastpåse på huvudet.

    För det andra: köp hem en skumtoning som heter Schwartzkopf Blonde Anti-Orange Refresher Mousse! Skumtoningen finns i två varianter som går att köpa på Ica Maxi; en som motverkar gula nyanser (T1), och en som motverkar oranga (T2?), köp den som är mot oranga, anti-yellow kommer inte räcka för att dämpa de mörkare oranga tonerna. Jag har själv använt anti-yellow-varianten, men då har heller inte mitt hår varit orange från början eftersom jag använt rätt produkter hemma när jag blekt, så som värst har det blivit kyckling-gult)
    Anti-yellow får jag dubbla verkningstiden för (det kräver mitt hår i stort sett alltid, det gäller att känna sitt hår) det kanske du oxå får göra om ditt hår är mycket orange. Men det fina är att skumtoningen inte sliter på håret, inte det minsta! Så du kan lugnt prova dig fram!

    När det gäller silverschampo; not a fan. Det gör ytterst lite skillnad, till största del beroende på att man ju sköljer ur det ur håret. Silverschampot tvättar bara bort beläggningar som kan göra håret gult, och det är ju inte det som det är frågan om här, du har ju blekt håret, luckrat upp ytan. Inget som går att tvätta bort. Visserligen är det blåfärgat, vilket är vad som ger den lilla effekten det ändå har, men som sagt; du sköljer ju ur det, så... Silverbalsam, däremot, is the shit! Det kan man oxå köpa på ica maxi, och även det går att använda som inpackning om du har några minuter extra i duschen (men jag hade inte sovit med det - det är väääldigt blått och färgar textilier blålila permanent - har en förstörd resväska som bevis) och silverbalsamet behöver du inte skölja ur helt och hållet. Jag köpte till en början silverschampo av de dyra märkena hos min frisör, men när jag inte blev imponerad så övergick jag till de billiga märkena man hittar i dagligvaruhandeln, och när jag hittade silverbalsamen blev jag frälst.

    Lycka till!

  • Sossatina

    Kan oxå lägga till att jag har blekt håret hos frisören mååånga gånger - och alltid blivit missnöjd. De ser en blond liten ljus späd tjej och utgår från att hennes hår är jättekänsligt, trots att jag talar om för dem att det tål hur mycket som helst, och att de KOMMER att få använda skarpare kemikalier än de tror - men nej då, de använder nåt milt och blir sedan irriterade PÅ MIG (!) när de får göra om det, vilket tar mycket längre tid än de räknade med så att de blir försenade i sitt schema.
    Jag har även gått till frisör för att få hjälp med nyansering efter en misslyckad hemmablekning - men med samma icke-resultat. Det blev inte bättre nyans på håret, förmodligen av samma anledning. Jag såg faktiskt ingen skillnad alls, men flera hundra kronor fattigare blev jag. Och samtliga av de här incidenterna skedde hos utbildade frisörer, anknutna till Sveriges Frisörföretagare, eller vaffan organisationen heter.

    Ska det ändå misslyckas, så lägger jag hellre ut 500% mindre och skyller hellre på mig själv än på en professionell som borde kunnat bättre. Och tröstar mig med att håret ändå växer, på mig rätt fort dessutom.

  • Anonym (Smart..)
    Maliineeaa skrev 2015-05-05 21:48:19 följande:

    Silvershampoo då? Sliter det på håret? Kan jag köra lite med det innan jag drar till frissan?


    Det gör håret torrt och har egentligen bara effekt på ljust hår mer få gula skiftningar. Ser inte att det skulle skada om du vill försöka men det vore nog bortkastade pengar. Investera i en riktigt fin hårinpackning i kvalite som du precis som sossatina skrev har i hela natten med en handduk runt.

    Det hjälper såklart bara med hårkvaliten inte oranga toner. Det finns massor med saker att hjälpa motverka gula/oranga toner men på dig låter det som att du har rejäla skiftningar och då är det frisör som gäller.

    En jättebra produkt för att få en kall ton och motverka gula skiftningar är Goldwells skumtoning. Finns hos många frisörer. Den är inte speciellt dyr heller.
  • fredsduvan
    Anonym (Smart..) skrev 2015-05-05 23:50:09 följande:

    Det gör håret torrt och har egentligen bara effekt på ljust hår mer få gula skiftningar. Ser inte att det skulle skada om du vill försöka men det vore nog bortkastade pengar. Investera i en riktigt fin hårinpackning i kvalite som du precis som sossatina skrev har i hela natten med en handduk runt.

    Det hjälper såklart bara med hårkvaliten inte oranga toner. Det finns massor med saker att hjälpa motverka gula/oranga toner men på dig låter det som att du har rejäla skiftningar och då är det frisör som gäller.

    En jättebra produkt för att få en kall ton och motverka gula skiftningar är Goldwells skumtoning. Finns hos många frisörer. Den är inte speciellt dyr heller.


    Lät bra vilken färg på toningen då?
  • Hummeldummel

    Du ska behandla håret med Opalex!

    Sök upp närmsta frisör. Min tar 400kr för det. Och det är nytt i Sverige. Det är din räddning. Jag lovar

  • ankan9

    Åh, tack, äntligen någon som har samma uppfattning som mig. Går jag till en frisör så är det som om de sätter ett plåster på ett köttsår, eller sprayar ett hus med en hobbysprayfärg. Varvade platinablond-svart i 15 år utan att håret fick sönder. 6 blekingar med 3 förpackningar i varje på tre dagar var rekordet.

    Nu är jag Dock allergisk mot hårfärg så färgar ej mer, men håret är superfint.

    Graviditet var värre för håret än hårfärg/blekmedel.


    Sossatina skrev 2015-05-05 23:33:45 följande:

    Kan oxå lägga till att jag har blekt håret hos frisören mååånga gånger - och alltid blivit missnöjd. De ser en blond liten ljus späd tjej och utgår från att hennes hår är jättekänsligt, trots att jag talar om för dem att det tål hur mycket som helst, och att de KOMMER att få använda skarpare kemikalier än de tror - men nej då, de använder nåt milt och blir sedan irriterade PÅ MIG (!) när de får göra om det, vilket tar mycket längre tid än de räknade med så att de blir försenade i sitt schema.

    Jag har även gått till frisör för att få hjälp med nyansering efter en misslyckad hemmablekning - men med samma icke-resultat. Det blev inte bättre nyans på håret, förmodligen av samma anledning. Jag såg faktiskt ingen skillnad alls, men flera hundra kronor fattigare blev jag. Och samtliga av de här incidenterna skedde hos utbildade frisörer, anknutna till Sveriges Frisörföretagare, eller vaffan organisationen heter.

    Ska det ändå misslyckas, så lägger jag hellre ut 500% mindre och skyller hellre på mig själv än på en professionell som borde kunnat bättre. Och tröstar mig med att håret ändå växer, på mig rätt fort dessutom.


  • Zarch

    Självklart kan du inte raka sv dig håret eller gå runt med orange hår a la clownen Manne, lyssna inte på sånt.

    Vill du vara lite försiktig så lägg i någon ljusbrun toning som du sedan låter mattas av innan du kör vidare till blond? Fast är du av den våghalsiga sorten så slinga hela håret med starkaste blekmedlet, möjligtvis måste du göra detta två gånger. Iallafall tills håret blir gult, sedan kör du en pärlblond på det gula. Sedan skulle jag låta håret vara ett tag om jag vore du, men lider med dig....been there done that. Numera står jag ut med att köra blont, bara.

  • Lucy Cat

    Är håret orange nu, kan du jämna ut färgen genom att färga det askblont. Ta dig sen till en frisör som hjälper dig ljusa det till den färg du vill ha :)


    Ordet -väl- stavas med ett L och inte två.
  • alla har olika åsikter
    Maliineeaa skrev 2015-05-05 21:21:45 följande:

    Hallå! har färgat mitt hår svart sedan 7 år tillbaka ungefär! Ville nu ha lite förändring inför sommaren och vill bli askblond/ljusbrun ungefär...då min plånbok ej är den fetaste just nu så startade jag med en blekning hemma, det blev då jätte orange upptill ovh mörkare orange nertill. Tog då i en till blekning dagen efter och åter igen en till och blev knappt förändring lite ljusare orange bara. Så j*vla osmart av mig då mitt hår blev huuuuuuur slitet som helst. Köpt hem hårinpackningar och oljor osv om hopp att håret ska reparera sig en del...för jag vill helst inte gå runt så här länge till....TIPS Tack till en desperat och ledsen tjej ;*


    Jag har nyligen gjort precis samma sak . Använde moods blekning med diamant på . Blev självklart ljusorange , och använde sedan permanent "ljus askblond" så det orangea försvinner. Därefter har jsg börjat slinga håret . ( detta skedde under en 6 månaders period .
Svar på tråden Sönder blekt hår..ORANGE..hur går jag tillväga???