• Anonym (jey)
    Äldre 5 May 23:08
    1335 visningar
    12 svar
    12
    1335

    Dåligt samvete för att dottern inte går på förskola

    Det är så mycket snack om hur dåliga föräldrar är som sätter sina barn på förskolan när dom bara är 1 år och överallt pratas det om att barn mår bäst med att va hemma med föräldrarna så länge som möjligt. Min dotter är 16 månader och jag kommer att vara hemma med henne några månader till, det beslutet tog vi eftersom jag som många andra ansåg att förskolan är för lite äldre barn men jag börjar ångra mitt beslut. Många dagar när jag går ut till lekparken här utanför med henne så ser jag barnen på förskolan som också ligger bredvid, hur roligt dom verkar ha det. Massa barn att leka med, nya saker som händer varje dag och olika aktiviteter. Jag känner vissa dagar att hon hade haft det så mycket roligare på förskolan än med mig. Jag försöker hitta på saker med henne även om det bara är en tur till lekparken utanför men orken finns inte varje dag, som idag. Regn hela dagen, ont i huvudet, blev väldigt mycket barnprogram och sånna dagar känner jag att fan hon hade haft det mycket roligare där med andra barn. 

  • Svar på tråden Dåligt samvete för att dottern inte går på förskola
  • Äldre 5 May 23:31
    #1

    Det finns för- och nackdelar med allt. Självklart finns det fördelar med dagis också, och de fördelarna känns stora och tydliga när man själv har en dålig dag. Men du kan ju fundera på en sak: vad tror du din dotter på det stora hela mår bäst av i den ålder hon är nu? En lugn vardag med mycket kärlek och trygghet hos dig, eller en vardag då hon roar sig tillsammans med 15 andra barn?

    Idealet kanske skulle vara dagis 2 timmar då och då när man känner för det och när dottern är extra leksugen, men det funkar liksom inte så. Man måste välja antingen eller ...

  • Anonym (Jösse­s...)
    Äldre 5 May 23:59
    #2

    "Massa barn att leka med, nya saker som händer varje dag och olika aktiviteter." kommer att finnas i hennes liv i måååånga år framöver. Hon går INTE miste om något för att hon inte började på förskolan som 1-åring. Du och ert hem är hennes stora äventyr just nu.

    På förskolan är det de större barnen som har roligt så att det syns på långt håll. De kommer inte springande till grinden när man hämtar på eftermiddagen. Jag har aldrig sett ett större barn stå vid grinden och vänta på mamma. Det gör de mindre ibland. Eller så sitter de ensamma i en gunga och väntar på att någon ska komma och ge fart.

  • Äldre 6 May 00:15
    #3

    Finns det ingen Öppen förskola för er att besöka ibland?

  • Anonym (Sss)
    Äldre 6 May 06:43
    #4

    Har man möjlighet att vara hemma längre med sina barn så tycker jag att det är fantastiskt! Min son började vid 19 månader, endast kortare dagar, och nu ska dottern börja vid 16 månader med korta dagar men det äter upp mig. Känns så tufft att lämna en så liten, men såhär ser våra prioriteringar ut.

  • Äldre 6 May 06:50
    #5
    Anonym (jey) skrev 2015-05-05 23:08:36 följande:

    Det är så mycket snack om hur dåliga föräldrar är som sätter sina barn på förskolan när dom bara är 1 år och överallt pratas det om att barn mår bäst med att va hemma med föräldrarna så länge som möjligt. Min dotter är 16 månader och jag kommer att vara hemma med henne några månader till, det beslutet tog vi eftersom jag som många andra ansåg att förskolan är för lite äldre barn men jag börjar ångra mitt beslut. Många dagar när jag går ut till lekparken här utanför med henne så ser jag barnen på förskolan som också ligger bredvid, hur roligt dom verkar ha det. Massa barn att leka med, nya saker som händer varje dag och olika aktiviteter. Jag känner vissa dagar att hon hade haft det så mycket roligare på förskolan än med mig. Jag försöker hitta på saker med henne även om det bara är en tur till lekparken utanför men orken finns inte varje dag, som idag. Regn hela dagen, ont i huvudet, blev väldigt mycket barnprogram och sånna dagar känner jag att fan hon hade haft det mycket roligare där med andra barn. 


    Dottern började på dagis i januari, då var hon 1 år och 3 månader. Hon har älskat det från första stund kan jag säga. Andra barn och andra leksaker. Vi leker mycket hemma, men det är nåt med dagis ändå.
    Vera 130923 | Bebis 151023 | Läs tinastandar.blogg.se
  • Anonym (Tat lugnt.­)
    Äldre 6 May 07:10
    #6

    Små barn behöver inte ha så himla roligt hela tiden och aktiveras. De behöver känslomässig trygghet och närhet till sina föräldrar. Kvantitetstid är bättre än kvalitetstid. Njut av samvaron med barnet så länge du kan. Förskola kommer sen.

  • Anonym (somma­r)
    Äldre 6 May 07:16
    #7

    Nu kommer ju sommaren och dagis är ofta stängt en period. Finns ju massor att göra ute då istället. Se det som en fin möjlighet istället.

  • Äldre 6 May 07:18
    #8

    Jag tyckte inte något av mina barn hade det minsta behov av dagis vid 16 månader. De har inte så stora behov. Dagis MED dig som förälder vore säkert toppen för henne men eftersom det innebär att lämnas där skulle hon alla gånger välja dig.

    Finns det ingen öppna förskola nära? De tyckte jag var bästa grejen och var där jättemycket.

  • Anonym (jey) Trådstartaren
    Äldre 6 May 08:57
    #9
    Alexi skrev 2015-05-06 07:18:12 följande:

    Jag tyckte inte något av mina barn hade det minsta behov av dagis vid 16 månader. De har inte så stora behov. Dagis MED dig som förälder vore säkert toppen för henne men eftersom det innebär att lämnas där skulle hon alla gånger välja dig.

    Finns det ingen öppna förskola nära? De tyckte jag var bästa grejen och var där jättemycket.


    Jo men alla från vår grupp har börjat förskolan och slutat gå medan dom små bebisarna har blivit flyttade upp, så dom flesta är 8-9 månader och det är ju inte så roligt för henne. Fram till ca 2 månader sen gick vi varje vecka och det var hur bra som helst. 
  • Anonym (jey) Trådstartaren
    Äldre 6 May 09:00
    #10

    Tack för era svar! :) Precis som någon skrev så är det ju sommar snart, semester och förhoppningsvis fint väder så man kan va ute och hitta på massa. Man dömer ju sig själv alldeles för lätt som förälder tyvärr, vi människor har ju inte heller roligt dygnet runt så egentligen borde jag ju känna mig nöjd om vi kommer iväg till badhus,lekland, lekpark några gånger i veckan vilket vi faktiskt gör men ändå ska man alltid ha dåligt samvete över nått. typiskt..istället för att klappa sig på axeln för dom otroligt många saker man gör bra för sitt barn. 

  • jenny9­9
    Äldre 6 May 09:04
    #11

    Du har gjort ett mycket bra val och ditt barn går inte miste om något alls.

  • Anonym (pedag­og)
    Äldre 11 May 15:17
    #12

    Ett barn som endast är 16 månader leker inte med andra barn.

    Det idealiska vore att barnen börjar förskolan vid tre års ålder och har lite lagom lagom många timmar.

    Det är nog alla s jag jobbat med överens om men det är ju bara något vi pratar om internt.

    Så se det som en förmån för ditt barn ts,att få vara hemma vara med föräldern

Svar på tråden Dåligt samvete för att dottern inte går på förskola