• Anonym (Japp)

    Vet en psykisk misshandlare om att han/hon gör fel?

    Jag träffade en kille ett par månader och blev utsatt för psykisk misshandel. Det började redan efter en månad. Jag lämnade nyss. Nu har jag funderingar.

    Hela vår tid ihop har han försäkrat mig om att han vill ha mig, att han vill ha oss. Att han saknar mig när jag inte är där och att jag betyder så mycket mer för honom än vad jag tror. Allt har känts äkta, alla kramar och alla ord. Samtidigt har detta varvats med nedvärderande och kränkande ord som slampa, bitch och så vidare om mig men också om mina kompisar. Vi kunde bråka så jag storgrät medan han såg ut att njuta. Han pratar konstant med andra tjejer på ett flertal forum men hävdar att det är jag som "förmodligen gjort något med någon annan annars hade du aldrig startat bråk såhär" när jag vill förklara att jag blivit ledsen. Detta och mycket mer om att jag inte duger. Det hela slutade med ett indirekt hotfullt sms från hans sida för några dagar sen och att jag då avslutade det hela mellan oss väldigt kort.

    Det tråkiga är att jag verkligen inte vet om allt bara var en lek eller om han verkligen tyckt om mig. Jag vet att inget ursäktar hans beteende men jag är nyfiken.

    Är en psykisk misshandlare kapabel till kärlek eller vill de bara skada? Vet en psykisk misshandlare OM att han gör fel? Vet mitt "ex" om att han gjort fel men väntar på att se om jag hör av mig och "ger" mig? (Vilket inte kommer hända) Han har nämligen inte hört av sig än, och jag undrar vad jag har att vänta. Det har gått några dagar.

    Vad tror ni?

  • Svar på tråden Vet en psykisk misshandlare om att han/hon gör fel?
  • DickRex

    Den avgörande frågan angående en person som din fd pojkvän är nog inte om han är medveten eller ej om att han skadar, utan om en sådan person har möjlighet att känna empati, samhörighet och att älska? Jag tror att ditt ex visste att han gjorde dig illa, men han rättfärdigade det på något barnsligt vis, och istället för dialog så valde han att såra dig.


    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Anonym (Japp)
    DickRex skrev 2015-05-06 08:25:00 följande:

    Den avgörande frågan angående en person som din fd pojkvän är nog inte om han är medveten eller ej om att han skadar, utan om en sådan person har möjlighet att känna empati, samhörighet och att älska? Jag tror att ditt ex visste att han gjorde dig illa, men han rättfärdigade det på något barnsligt vis, och istället för dialog så valde han att såra dig.


    Det är frågan. Eller om det har hänt honom något i livet som gjort att han blivit sådan. Det är såklart ingen ursäkt..

    Ja precis. Så kan det vara. Jag undrar dock hur processen "göra slut" kan te sig med en psykisk misshandlare.. Man vill ju veta lite vad man har att göra med :(
  • Anonym (Intressant fråga!)

    Jag undrar också över detta ibland. Människor som misshandlar andra, psykiskt eller fysiskt, de måste ju rättfärdiga det för sig själva på något sätt?

    Uppenbarligen så anser de att de har rätt att behandla sin partner illa. Ibland för påhittade oförrätter och ibland över struntsaker som de förstorar upp till mycket allvarliga svek och straffar sin partner med grov psykisk och/eller fysisk misshandel som aldrig tar slut.

    Visst det kan ha hänt dem tråkiga saker och de är "trasiga" på något sätt men aldrig att jag kan acceptera en sådan människa i min närhet. Du gjorde helt rätt som gjorde slut. Var bara konsekvent med att han inte är välkommen tillbaka, så att han fattar att han ska hålla sig borta för all framtid.

    Om han älskade dig eller inte vet jag inte. Jag tror inte att misshandlare har samma sorts känslor för andra människor som friska personer. Allt utgår ifrån dem själva enbart. De har inte samma förmåga till empati som friska personer, annars skulle de inte kunna misshandla någon så som de gör. Riktig kärlek och empati hör ihop och jag tror inte att någon som har brist på empati kan älska som en frisk person.

  • Anonym (johanna)

    Ibland kan man undra. Har hört mycket då jag varit i förhållanden där jag inte blivit bra behandlad.

    Av killen jag blev misshandlad och våldtagen av fick jag ständigt höra att det var mitt eget fel då jag var en slampa, hora osv. Av en annan kille fick jag höra att det var för min skull han var otrogen han sa även saker som att jag sårat honom då jag tog avstånd från en tjej som gjorde något olagligt som även rörde honom och mig

  • Sisterhoods

    Hej
    Någon kommenterade: Frågan är om han är kapabel att känna empati osv.
    I många fall av psykisk misshandel så är det ofta så det är. Personen saknar förmåga till empati och samhörighet. Har själv levt i ett förhållande med psykisk misshandel och det visade sig att mannen led av en allvarlig psykisk ohälsa. Det är inget försvar emot honom. Det enda jag kan säga är att jag hoppas du håller dig borta från honom. 
    I förhållanden med psykisk eller fysisk våld så upplever men ju inte bara det dåliga utan partnern ger ju också något som man behöver. Därför kan det ibland vara svårt att ta sig hur ett förhållande även om det destruktivt.
    Det du ska fokusera på är att du är värd något mycket högre bättre och mycket finare än det du varit med om. Sträck på dig! Ta tillbaka din värdighet. Det finns något mycket bättre för dig!
    Stor Kram

  • imadreamer

    Tror inte dem är medvetna. De brukar vara själva trasiga och lägger över sina egna känslor till någon annan. Är inte lätt för anhöriga att förstå va är det som pågar särskilt om det finns inte fysiskt misshandel. Skyller sin partner för allt pga det är deras verkligheten å gör sin partner att känna skyldig å må dåligt .De kan inte ta sina ansvar å inte heller kan ha en konstruktiv diskussion. Har haft själv en destruktivt förhållande å det tog flera månader för att förstå va är det som pågar å va nära att förlora mig själv. Fortfarande saknar henne och är orolig men just nu jag vet att det är meningslöst att försöka fixa saker igen. Det är hennes verkligheten och hur hon har upplevat vara förhållande. För henne det är jag som är en psykopat pga jag hittade alla pusselbitar som saknades och berättade det. Jag var tillräckligt naiv tro att saker mellan oss kan ändras. Det går inte att ändras. Bara om du förlora dig själv och då kommer frågan, är du förberedd att göra det? Är det värde?

    Förlåt om det är lite rörigt men svensk språket är inte min starka sidan så hoppas ni alla förstår, hur jag menar.

  • Anonym (Hatar mitt ex)

    När mitt ex bråkade med mig (jag bråkade aldrig med honom, då skrik och fula ord inte ligger i min natur) så försökte han alltid vrida det så att det var mitt fel. De flesta bråken såg ut så här:
    1. Han gjorde något som fick mig på dåligt humör, så jag var tyst och inte vidare kärvänlig mot honom, utan visade att jag var på dåligt humör men utan att överdriva. Var mer åt "lämna mig ifred ett tag"-hållet.
    2. Han börjar skrika om hur kall och bitchig jag är.
    3. Jag svarade lugnt och sansat, i normal ton, vad han har gjort och varför det sårade mig.
    4. Han blev tyst i några sekunder, tänkte till och började skrika "Men kommer du ihåg den gången när du gjorde så där!?" och bytte ämne till något helt annat. (Det kunde dessutom handla om helt sjuka, irrelevanta grejer, som att jag för 10 år sedan lagt upp en bild på en snygg kille på min blogg, och då blev han sur för att han inte såg ut som killen på bilden. Vi hade känt varandra i 2 år när det hände. Han gav mig alltså skit för saker jag gjort när jag var tonåring, flera år innan vi träffades. En annan gång bytte han ämne till att jag var lesbisk, för jag hade berättat att jag hade hånglat med en tjej på fyllan i min ungdom. Det efter att han visste att jag bara haft förhållanden med killar...)

    Allt var alltid mitt fel, så jag tror att han visste om att han gjorde fel och när han insåg det försökte han bråka om något annat så att det skulle bli mitt fel istället. Men han var å andra sidan inte riktigt lika hemsk som du beskriver ditt ex. Om ditt ex är 100% misshandlare var mitt typ 50%. Jag vet inte om det beror på att han bara var 50% av naturen eller om det var för att han förstod att jag ALDRIG skulle vara med någon som var 100%, han skulle bli dumpad innan han hunnit säga "dumpad".

    (Ibland försökte han provocera fram bråk också. En gång hade han gillat facebooksidor som handlade om enorma bröst och rumpor, och jag är rätt smal och liten överlag, så han försökte provocera mig till att bli sur över att han satt och tittade på andra tjejers stora bröst och rumpor. Dock nappade jag inte på det, då jag visste att han försöka gillra en fälla så han kunde ge mig skit för vad som helst, så jag sa inget om det alls.)

    Så, jag tror kort och gott att en person som utövar psykisk misshandel kan veta att den gör fel, beroende på hur störd personen är. De som är riktigt störda vet inte, för de är störda, de har ingen empati och bryr sig bara om sina egna känslor. Är självklart för dom att kalla sina partners för hora, för hon är ju en hora, annars hade hon aldrig haft en barndomskompis som var kille, hallå!

    Nej usch, undvik den där snubben för evigt alltså.

Svar på tråden Vet en psykisk misshandlare om att han/hon gör fel?