• Anonym (antir­asist)
    Äldre 6 May 08:42
    2307 visningar
    50 svar
    50
    2307

    "Jag har stulit grannens katt" - rasisttråd

    Härom dagen startades en tråd av en person som berättade om att grannfamiljen, som var utländsk, plågade sin katt, och att trådstartaren därför stulit katten för att ge den ett bättre liv. Frågan som skulle diskuteras var, om detta var riktigt gjort.

    Ganska snart började personer i tråden (jag bland andra) ifrågasätta om uppgiften om familjens härkomst verkligen var relevant, varpå trådstartaren agerade väldigt ångerfull och sade sig ha anmält sin egen tråd - det var inte meningen att uttrycka sig rasistiskt.

    Tråden kom framför allt att bestå av en diskussion om huruvida detta var rasistiskt eller ej, och ett flertal inlägg försvarade uppgiften i trådstarten med att det minsann är skillnad på olika kulturers förhållningssätt till djur.

    När ett av mina egna inlägg tydligen anmäldes och plockades bort som "off topic" samtidigt som alla rasistiska inlägg låg kvar (och de flesta övriga off topic-inläggen) anmälde jag hela tråden för dess rasistiska innehåll, varpå den försvann inom en minut eller så. Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att trådstartarens ånger och uppgift om att det "inte var meningen" var fullständig båg, och att själva syftet med tråden var att starta en rasistisk diskussion.

    Hur kommer det sig att familjeliv har blivit ett forum för rasister?? Och när ska alla dessa trådar som handlar om ondskefulla utlänningar upphöra?

  • Svar på tråden "Jag har stulit grannens katt" - rasisttråd
  • Anonym (Stopp­a rasism­en)
    Äldre 6 May 08:54
    #1
    Anonym (antirasist) skrev 2015-05-06 08:42:02 följande:

    Härom dagen startades en tråd av en person som berättade om att grannfamiljen, som var utländsk, plågade sin katt, och att trådstartaren därför stulit katten för att ge den ett bättre liv. Frågan som skulle diskuteras var, om detta var riktigt gjort.

    Ganska snart började personer i tråden (jag bland andra) ifrågasätta om uppgiften om familjens härkomst verkligen var relevant, varpå trådstartaren agerade väldigt ångerfull och sade sig ha anmält sin egen tråd - det var inte meningen att uttrycka sig rasistiskt.

    Tråden kom framför allt att bestå av en diskussion om huruvida detta var rasistiskt eller ej, och ett flertal inlägg försvarade uppgiften i trådstarten med att det minsann är skillnad på olika kulturers förhållningssätt till djur.

    När ett av mina egna inlägg tydligen anmäldes och plockades bort som "off topic" samtidigt som alla rasistiska inlägg låg kvar (och de flesta övriga off topic-inläggen) anmälde jag hela tråden för dess rasistiska innehåll, varpå den försvann inom en minut eller så. Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att trådstartarens ånger och uppgift om att det "inte var meningen" var fullständig båg, och att själva syftet med tråden var att starta en rasistisk diskussion.

    Hur kommer det sig att familjeliv har blivit ett forum för rasister?? Och när ska alla dessa trådar som handlar om ondskefulla utlänningar upphöra?


    Du kan ha rätt i det men jag förstår inte riktigt hur du kommer till den slutsatsen om trådstartarens syfte (annat än att det brukar inte vara så svårt att lista ut i sådana trådar)? Jag har bara läst början av den tråden så jag kanske inte hänger med.

    Jag både gråter och kräks över all rasism som frodas här och det får mig ibland att vilja lämna forumet men att göra det vore att låta rasismen vinna.
  • Anonym (scuk)
    Äldre 6 May 08:54
    #2
    Anonym (antirasist) skrev 2015-05-06 08:42:02 följande:

    Härom dagen startades en tråd av en person som berättade om att grannfamiljen, som var utländsk, plågade sin katt, och att trådstartaren därför stulit katten för att ge den ett bättre liv. Frågan som skulle diskuteras var, om detta var riktigt gjort.

    Ganska snart började personer i tråden (jag bland andra) ifrågasätta om uppgiften om familjens härkomst verkligen var relevant, varpå trådstartaren agerade väldigt ångerfull och sade sig ha anmält sin egen tråd - det var inte meningen att uttrycka sig rasistiskt.

    Tråden kom framför allt att bestå av en diskussion om huruvida detta var rasistiskt eller ej, och ett flertal inlägg försvarade uppgiften i trådstarten med att det minsann är skillnad på olika kulturers förhållningssätt till djur.

    När ett av mina egna inlägg tydligen anmäldes och plockades bort som "off topic" samtidigt som alla rasistiska inlägg låg kvar (och de flesta övriga off topic-inläggen) anmälde jag hela tråden för dess rasistiska innehåll, varpå den försvann inom en minut eller så. Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att trådstartarens ånger och uppgift om att det "inte var meningen" var fullständig båg, och att själva syftet med tråden var att starta en rasistisk diskussion.

    Hur kommer det sig att familjeliv har blivit ett forum för rasister?? Och när ska alla dessa trådar som handlar om ondskefulla utlänningar upphöra?


    Här slår du huvudet på spiken, men kanske inte på det sätt som du tror.

    Jag har upplevt att trådar som handlar om allt annat än rasism, plötsligt har blivit kapade av antirasister, bara för att någon nämnt ett etniskt ursprung, utan att vara rasistisk. Tråden spårar följaktligen ur.

    Moderatorerna på FL är inte särskilt proffsiga, de läser knappast i tråden, men tar bort inlägg som anmäls. Det kan ha rätt så komiska konsekvenser och några gånger motsatt verkan.

    Jag har inte läst den tråd du nämner, men har sett det i andra trådar.
  • Äldre 6 May 09:36
    #3

    Jag blev också sur när flera av mina inlägg plockades bort för att de var "OT" men de inlägg jag svarat på stod kvar (det var väl dessa inlägg som isåfall var skyldiga till OT?) Min slutsats var en annan, nämligen att den som satt och selektivt plockade bort alla inlägg som ifrågasatte rasistiska uttlanden (dvs moderator) är den som är rasist - och tyvärr också den som har makten att förändra (iofs bara en familjelivtråd i detta fall men ändå). 

    Jag tror faktiskt inte att ts i den andra tråden menade att vara rasistisk, hon gjorde bort sig lite men gjorde sedan avbön - bra så. Tycker jag. 

  • Anonym (Under­litt)
    Äldre 6 May 09:43
    #4

    Konstigt vad en del reagerar.. Jag läste den trådstarten och reagerade inte överhuvudtaget på att det stod att det var utländska grannar. O sen att folk börjar att jaga upp sig gör ju att det blir ännu värre. Förstår inte alls att det blev sån grej av det här...

  • Anonym (antir­asist) Trådstartaren
    Äldre 6 May 09:43
    #5
    Anonym (Stoppa rasismen) skrev 2015-05-06 08:54:31 följande:
    Du kan ha rätt i det men jag förstår inte riktigt hur du kommer till den slutsatsen om trådstartarens syfte (annat än att det brukar inte vara så svårt att lista ut i sådana trådar)? Jag har bara läst början av den tråden så jag kanske inte hänger med.

    Jag både gråter och kräks över all rasism som frodas här och det får mig ibland att vilja lämna forumet men att göra det vore att låta rasismen vinna.
    Jo, eftersom trådstartaren var så ångerfull och intygade att hen anmält tråden, men den låg ändå kvar. Det, och att tråden försvann så snabbt efter att jag själv anmält den. Därför menar jag att trådstartaren antagligen inte alls hade anmält sin egen tråd utan bara spelade oskyldig.
  • Anonym (antir­asist) Trådstartaren
    Äldre 6 May 09:46
    #6
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-05-06 09:36:13 följande:

    Jag blev också sur när flera av mina inlägg plockades bort för att de var "OT" men de inlägg jag svarat på stod kvar (det var väl dessa inlägg som isåfall var skyldiga till OT?) Min slutsats var en annan, nämligen att den som satt och selektivt plockade bort alla inlägg som ifrågasatte rasistiska uttlanden (dvs moderator) är den som är rasist - och tyvärr också den som har makten att förändra (iofs bara en familjelivtråd i detta fall men ändå). 

    Jag tror faktiskt inte att ts i den andra tråden menade att vara rasistisk, hon gjorde bort sig lite men gjorde sedan avbön - bra så. Tycker jag. 


    Se mitt svar ovan, jag tror inte att hen gjorde avbön, på riktigt.

    Jag vet inte om fler av mina inlägg blev bortplockade, jag märkte det bara i ett fall, men det vore ju hemskt om det är som du skriver, att moderatorn faktiskt är rasist. Det inlägg som jag svarade på, som var ganska rasistiskt och lika OT som mitt, låg kvar, men jag antog bara att det inte hade blivit anmält och därför inte försvann - för att moderatorerna är slappa och inte läser ordentligt. Men det skulle också kunna vara som du säger...
  • Anonym (Stopp­a rasism­en)
    Äldre 6 May 09:47
    #7
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-05-06 09:36:13 följande:

    Jag blev också sur när flera av mina inlägg plockades bort för att de var "OT" men de inlägg jag svarat på stod kvar (det var väl dessa inlägg som isåfall var skyldiga till OT?) Min slutsats var en annan, nämligen att den som satt och selektivt plockade bort alla inlägg som ifrågasatte rasistiska uttlanden (dvs moderator) är den som är rasist - och tyvärr också den som har makten att förändra (iofs bara en familjelivtråd i detta fall men ändå). 

    Jag tror faktiskt inte att ts i den andra tråden menade att vara rasistisk, hon gjorde bort sig lite men gjorde sedan avbön - bra så. Tycker jag. 


    Nu kommer jag med ett OT-inlägg... jag fick nyligen ett inlägg i en annan tråd bortplockat på ett sätt som jag inte kan tolka på något annat sätt än att moderatorn antingen är homofob eller inte har läst inlägget i sitt sammanhang. Modereringen funkar sådär minst sagt. Ibland ligger rasistiska och på annat sätt hatiska inlägg kvar hur länge som helst samtidigt som ens egna godtyckligt plockas bort. Sånt blir jag riktigt sur på.
  • Anonym (antir­asist) Trådstartaren
    Äldre 6 May 09:49
    #8
    Anonym (scuk) skrev 2015-05-06 08:54:44 följande:
    Här slår du huvudet på spiken, men kanske inte på det sätt som du tror.

    Jag har upplevt att trådar som handlar om allt annat än rasism, plötsligt har blivit kapade av antirasister, bara för att någon nämnt ett etniskt ursprung, utan att vara rasistisk. Tråden spårar följaktligen ur.

    Moderatorerna på FL är inte särskilt proffsiga, de läser knappast i tråden, men tar bort inlägg som anmäls. Det kan ha rätt så komiska konsekvenser och några gånger motsatt verkan.

    Jag har inte läst den tråd du nämner, men har sett det i andra trådar.
    Om man nämner etniskt ursprung utan att det har relevans för frågeställningen är det per definition rasistiskt. Oftast är det så det är fallet, man nämner när någon som gjort något elakt/dumt/allmänt fel är "utländsk" (läs: blatte), men man påpekar aldrig etniciteten när det är en svensk. Jag tycker att det ska påpekas och anser inte att det är att kapa tråden.
  • Anonym (antir­asist) Trådstartaren
    Äldre 6 May 09:51
    #9
    Anonym (Stoppa rasismen) skrev 2015-05-06 09:47:22 följande:
    Nu kommer jag med ett OT-inlägg... jag fick nyligen ett inlägg i en annan tråd bortplockat på ett sätt som jag inte kan tolka på något annat sätt än att moderatorn antingen är homofob eller inte har läst inlägget i sitt sammanhang. Modereringen funkar sådär minst sagt. Ibland ligger rasistiska och på annat sätt hatiska inlägg kvar hur länge som helst samtidigt som ens egna godtyckligt plockas bort. Sånt blir jag riktigt sur på.
    Moderatorerna är väl bara vanliga medlemmar egentligen, som har uppgraderats och fått makt att moderera... och med tanke på nivån på forumet så... Usch, man kanske ska sluta hänga och skriva här?
  • Anonym (boo)
    Äldre 6 May 09:51
    #10

    Man kan inte få yttra sig längre utan att bli kallad rasist, klart man börjar bli mer rasistisk av sig när man får glåpord och skrik mot sig om man bara råkar stöta på en utländsk nuförtiden och bli kallad rasist för princip inget.

    Om familjen va utländsk så va dom väl utländska, hade de vart svenssons så hade de säkert nämnts med. Eller är man automatiskt rasist för man säger ordet Utländsk? För min del anser jag att man är svensk när man är född i Sverige oavsett ursprung, men invandring och sen blir svensk medborgare gör dig inte till svensk. Men då blir man ju kallad rasist. så..yey yttrandefriheten åt helvete

Svar på tråden "Jag har stulit grannens katt" - rasisttråd