• Äldre 6 May 10:54
    681 visningar
    14 svar
    14
    681

    Missfall nr 2

    Hej,

    Förra året 2014 i juni fick jag ett MS i v 5. Tog på mig riktigt hårt, grät i flera månader och mådde psykiskt dåligt.

    Förra veckan i onsdags testade jag mig då min mens var försenad i 5 dagar. Testet visade en solklar plus! Jag blev så glad, kollade olika gravid appar och det visade sig att jag var i v 5+3. Superglad! Men jag vågade inte berätta det för min man. Ville vänta i någon vecka till innan jag berättade.

    Tre dagar efter jag fick veta om plusset fick jag brun flytning. Hade mensvärk och ryggont. Brösten ömmade som attans. Den bruna flytningen höll sig tills igår (tisdag) jag åkte till Gyn måndagen pga smärtorna!

    Inatt grät jag nästan av mensvärken och när jag satte mig på toan i morse kom det blod (inga klumpar). Jag visste direkt att detta var MS 2. Nu sitter jag på jobbet med ömma bröst och blod som kommer med jämna mellan rum.

    Jag mår jätte dåligt, jag vill verkligen ha ett barn, men vågar inte berätta för min man om vad jag går igenom.
    Han vill så gärna ha ett barn, han säger hela tiden att han vill ha ett. Jag kan inte gå och berätta att jag är inne på MS nr 2 inom 1 år. Jag är rädd att såra honom. Känns som det mitt fel och felet ligger hos mig. Jag har tid igen den 11/5 hos Gyn för att se hur det ser ut.

    Jag tar denna MS bättre än sist, men två missfall? Varför? Är jag onormal? Är det fel på mig? Kan jag inte börs på ett kärt barn? :(. Försöker hålla in alla törstar nu och väntar på att " klumpar" ska komma ut.

  • Svar på tråden Missfall nr 2
  • Äldre 6 May 11:01
    #1

    :(

    Tyvär är det många som får MF och ibland mer än fem gånger..

    Det behöver inte alltid bli MF även om man blöder. Håller tummar att allt går vägen!

  • Äldre 6 May 11:02
    #2

    Styrkekram! Slappna av. Det är vanligare med MS än vad man tror. Många vet inte ens om att de varit gravida utan tror det är en försenad mens. Ge din kropp tid. Du kan ju bli gravid! Blir det inte bättre så gå till en barnmorska och prata. De brukar kännas bättre då. Kram

  • Äldre 6 May 11:32
    #3
    GlitterLina skrev 2015-05-06 11:01:15 följande:

    :(

    Tyvär är det många som får MF och ibland mer än fem gånger..

    Det behöver inte alltid bli MF även om man blöder. Håller tummar att allt går vägen!


    Jag tror det är MF. Det sårar så djupt. Speciellt när jag inte kan prata om det med min man. Känns som att jag tar ifrån honom något han önskar sig
  • Äldre 6 May 11:33
    #4
    lillisa skrev 2015-05-06 11:02:17 följande:

    Styrkekram! Slappna av. Det är vanligare med MS än vad man tror. Många vet inte ens om att de varit gravida utan tror det är en försenad mens. Ge din kropp tid. Du kan ju bli gravid! Blir det inte bättre så gå till en barnmorska och prata. De brukar kännas bättre då. Kram


    Är rädd att risken ökar för den 3e. Jag är rädd tänk om felet är på mig? Hur ska jag göra?

    Känns bara så jobbigt :(
  • Äldre 6 May 11:43
    #5

    Förstår att det sårar er båda! Och du gör som du känner men jag tycker du borde åka in till gynakuten nu me en gång. För då får du reda på om det är MF eller utomkved eller om den faktiskt lever :)

  • Äldre 6 May 11:44
    #6

    Var bor du?

    Tyvärr har du ju antagligen inte "rätt" till utredning förrän efter tre missfall (via den vanliga vården) men i Borås (Älvsborgs sjukhus) finns en läkare som heter Lennart Blomqvist -försök komma i kontakt med honom!

    OBS 1: Det måste inte vara ett missfall den här gången!
    OBS 2: Det är INTE ditt fel, såvida du inte druckit hysteriska mängder alkohol eller liknande vilket jag är säker på att du inte gjort.
    OBS 3: Din man borde stötta dig i det här, han är väl angelägen om att du ska må bra - släpp in honom!

    Massa lycka till!


    Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Så gör något!
  • Äldre 6 May 11:49
    #7
    GlitterLina skrev 2015-05-06 11:43:14 följande:

    Förstår att det sårar er båda! Och du gör som du känner men jag tycker du borde åka in till gynakuten nu me en gång. För då får du reda på om det är MF eller utomkved eller om den faktiskt lever :)


    Tack för ditt stöd.

    Jag känner bara att det tar mer psykiskt än fysiskt på mig
  • Äldre 6 May 11:53
    #8
    Cowgirl skrev 2015-05-06 11:44:02 följande:

    Var bor du?

    Tyvärr har du ju antagligen inte "rätt" till utredning förrän efter tre missfall (via den vanliga vården) men i Borås (Älvsborgs sjukhus) finns en läkare som heter Lennart Blomqvist -försök komma i kontakt med honom!

    OBS 1: Det måste inte vara ett missfall den här gången!
    OBS 2: Det är INTE ditt fel, såvida du inte druckit hysteriska mängder alkohol eller liknande vilket jag är säker på att du inte gjort.
    OBS 3: Din man borde stötta dig i det här, han är väl angelägen om att du ska må bra - släpp in honom!

    Massa lycka till!


    Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Så gör något!
    Jag bor i Stockholm "/. Ska se om jag kan komma i kontakt och prata i telefon med honom.

    Det känns som att det är missfall för att jag har "ren" blod. Jag varken dricker eller röker.

    Jag var så säker på att den här skulle bli vårt barn. Jag tänkte berätta för maken i veckan men sen kom blodet.

    Jag vill tro att det inte är missfall, men min känsla säger att det är. Ger jag mig själv förhoppningar lurar jag bara mig :(.

    Så jobbigt att ha fått två missfall :(
  • Äldre 6 May 11:57
    #9

    På 7 försök blev vi gravida 3 gånger. De första två gångerna slutade i missfall i vecka 6 båda gångerna. Började också undra om det var fel på mig.. Tryckte ner mig själv och vågade knappt prata med min man om det, men när jag gjorde det så stöttade han mig och 2 månader senare blev vi gravida igen. Nu är vi i vecka 21 och allt är bra med bebisen <3


    Vet att det är tungt att gå igenom missfall men det tyder faktiskt på att du kan bli gravid. Allt jag kan säga är att det går till slut! Lycka till <3

  • Äldre 6 May 12:09
    #10
    alexandra94 skrev 2015-05-06 11:57:10 följande:

    På 7 försök blev vi gravida 3 gånger. De första två gångerna slutade i missfall i vecka 6 båda gångerna. Började också undra om det var fel på mig.. Tryckte ner mig själv och vågade knappt prata med min man om det, men när jag gjorde det så stöttade han mig och 2 månader senare blev vi gravida igen. Nu är vi i vecka 21 och allt är bra med bebisen <3


    Vet att det är tungt att gå igenom missfall men det tyder faktiskt på att du kan bli gravid. Allt jag kan säga är att det går till slut! Lycka till <3


    Oh va mysigt, grattis!!! Måste kännas underbart ??.

    Vad kul att det till slut gick bra. Vi har inte direkt försökt, utan det e mer " det kommer när det kommer " men på sistone har det varit att vi försöker . Mina vänner plockar upp med deras mage här och där å jag vill också det. Ingen i familjen har tidigare haft problem med graviditet. Jag är 25 år gammal och vill försöka innan det blir försent :(
  • Äldre 6 May 12:14
    #11

    Du är fortfarande ung & fertil är du :)

    Ge inte upp. Jag va i din ålder när jag försökte bli gravid första gången & det tog närmare 3 1/2 år innan jag blev gravid me sonen som e född dec-2006

    Lycka till. Kram

  • Äldre 6 May 13:39
    #12
    GlitterLina skrev 2015-05-06 12:14:12 följande:

    Du är fortfarande ung & fertil är du :)

    Ge inte upp. Jag va i din ålder när jag försökte bli gravid första gången & det tog närmare 3 1/2 år innan jag blev gravid me sonen som e född dec-2006

    Lycka till. Kram


    Va kul med glädje besked.

    Sitter här med smärtor och försöker bita ihop. Blir bara ledsen för att jag trodde verkligen jag skulle bli gravid denna gång
  • Äldre 6 May 18:25
    #13

    Fick precis Ut en liten klump.. Ush :(

  • Äldre 16 May 19:30
    #14
    Niiia skrev 2015-05-06 18:25:22 följande:

    Fick precis Ut en liten klump.. Ush :(


    Styrkekram till dig! Fick två missfall och på tredje försöket kom vår dotter för tre år sen. Vi började försöka igen efter ett syskon i somras. Två missfall till och nu är jag åter gravid på tredje gången gillt i vecka 16. Så för mig har det varit tredje gången gillt båda gångerna och detta är alltså min 6:e graviditet.

    Det är oerhört tufft men statistiken säger att var tredje graviditet slutar i missfall. Tänk positivt - du blir gravid! Det är en jättestor fördel, tro mig :) det kommer ta sig igen snart och då går allt bra!

    Prata med din man!!!!! Jag och min man separerade efter de två första missfallen pga att jag tyckte att han inte sörjde som jag. Kommunikation är det viktigaste i en relation. Han har rätt att också få veta och bli ledsen. Du ska inte bära på detta själv. Vi hittade ju sen tillbaka till varandra och fick vår underbara dotter och väntar nu 2:an men kommunikation är så viktigt!

    Tänker på dig och hoppas det gör bra för er :)
Svar på tråden Missfall nr 2