• kma

    Hur kan man egentligen ligga på rygg vid ett kejsarsnitt?? Detta har inte slagit mig för ens nu!

    Hej

    Jag är gravid i vecka 22 och har haft lite komplikationer i min graviditet. Hotande missfall nu i vecka 20 och framåt men än så länge lever lilla bebisen.

    Jag satt och tänkte på om man kommer få vara med om kejsarsnitt sen. Hur fasiken går det till egentligen!? Jag kan inte ligga på rygg nu och då är jag bara i vecka 22. Känns jätteobehagligt med trycket och att det är tungt. Och sen har man ju hört att när man är fullgången så ska man ju inte belasta stora kroppspulsådern med att ligga på rygg så hur fasiken går det då till med kejsarsnitt där man ju måste ligga på rygg???

  • Svar på tråden Hur kan man egentligen ligga på rygg vid ett kejsarsnitt?? Detta har inte slagit mig för ens nu!
  • Donizetti

    Det funkar fint, ett snitt går fort. Tänk dig oss som haft tvillingar i magen och snittat. Tv1 ute 11.27 och Tv2 ute 11.28. Så fort går det. Lägger de epidural sitter du upp medan de lägger den, du ligger bara när det är dags för entré så att säga.

  • Dr to be

    Man ligger inte plant vid kejsarsnitt. Hela op-britsen lutar lätt ät vänster för att undvika att just de stora blodkärlen kläms åt.

  • modsey

    Operationsbordet du kommer ligga på vickas åt vänster samt att du får en kilkudde under höger sida.
    Har snittats tre gånger och det är inget man märker alls att det är jobbigt att ligga plant.
    Jobbar även som narkossjuksköterska och är med på många snitt, minns inte att någon tyckt det momentet varit jobbigt just för att man vickar bordet :)

  • kma

    Åh tack för era svar! :) nu känns det mycket bättre. Jag var på ultraljud igår och då låg jag först på rygg och började må illa blev yr och höll på svimma. Totalt omöjligt för mig att ligga på rygg. Men så fort jag la mig lite på sidan så gick det över. Och då får man alltså ligga på sidan vid snitt också :) då vet man det om det skulle bli aktuellt. Tack!

Svar på tråden Hur kan man egentligen ligga på rygg vid ett kejsarsnitt?? Detta har inte slagit mig för ens nu!