• Anonym (Servicearbetare)

    Jobbar inom service. Slängde ur mig kommentar åt kund idag. Känner ibland att jag borde byta jobb ibland.

    Jobbar i ett serviceyrke. Gjort det i flera år. Känner ibland att jag borde byta jobb. Inte jobba med service. Klarar inte av när folk blir otrevliga ibland. Idag hade jag en kund, som hade ett problem med en sak. Hen kunde inte få sin leverans. Jag hade ringt supporten, men kunde inget mer göra än att vänta på att det skulle fixa sig. Jag hade inte mandat till det. Kunden började bli oförskämd, hen hade varit inne på mitt jobb någon dag innan och bråkat med mig och kollegor. Det hela slutar med att efter att jag ringt supporten och meddelat kunden om att vi inget kan göra, så skriker kunden att vi får betala för frakten. Jag svarar då att vi kan betala för en psykolog åt henne. Det bara kom ur mig. Jag har annars fått mycket beröm från kunder genom åren för mitt trevliga bemötande. Mina chefer har fått höra det från kunder. Är orolig för konsekvenser efter detta. Hänt mycket grejer genom åren, då jag jobbat där. Ibland är det ett under att man har jobbet kvar! Tycker om att expediera kunder och hjälpa dem, men vet med mig att jag har svårt att hantera om någon är otrevlig. Är fortfarande väldigt ung, så kan byta bana i yrkeslivet ytterligare ett par gånger åtminstone. Så är ingen sur gammal gubbe (no offence) som gått kvar på sitt jobb på övertid. Någon i samma situation? Med samma problem? 

  • Svar på tråden Jobbar inom service. Slängde ur mig kommentar åt kund idag. Känner ibland att jag borde byta jobb ibland.
  • Anonym (erfaren)

    Att bemöta knäppa kunder är inte nödvändigtvis någonting man har medfödd talang för.
    Man kan lära sig att hantera konflikter på ett bra sätt, så att både servicemedarbetaren och kundens behov tillgodoses.  Fråga chefen om du inte kan få komma på en kurs.

  • Anonym (Förstår)

    Jag känner igen mig alldeles för väl från tiden jag jobbade på ett större byggvaruhus. Oj vilka stollar med medföljande humör och later och orimliga krav man fick hantera då. Var det fel på en vara var det ofta vi på golvet som fick skulden för det... Jag lyckades hålla mig från att happla ur mig nåt i din stil men visst hände det att jag inte kunde hålla tillbaka ibland och fräste till. Jag förstår dig TS.

  • Anonym (Behärskning)

    Det var ju synnerligen onödigt. Jag skulle i ditt läge gått till chefen och erkänt, och förklarat att du inte vet vad det där kom ifrån men att du är djupt ångerfull.

    Sedan får du hitta en strategi för att hålla god min i fortsättningen. När jag jobbade inom servicyrke så tänkte jag antingen på hur irriterad jag själv hade varit i samma situation. Eller vilken bra historia det skulle bli på nästa rast. Eller på tänkbara orsaker till att personen beter dig dom den gör. "Hon kanske har nageltrång. Eller precis blev uppsagd. Eller kuggade en tenta. Eller glömdes av sin medicin. Eller blev misshandlad av sin man. Eller fick höra att barnet är mobbat i skolan. O.s.v."

  • Petrol

    Jag är ärligt talat förvånad över att fler inom service yrken inte mördar sina kunder rakt upp och ner vid disken ibland.

    Visst, klumpigt sagt och det ser inte bra ut som representant för företaget, men ansvaret är i mina ögon delat då kunden helt uppenbart varit den som provocerat fram det genom att vara otrevlig. Att vara kund ger inte frikort till att vara ett rövhål i min bok.

  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Behärskning) skrev 2015-05-06 13:34:01 följande:

    Det var ju synnerligen onödigt. Jag skulle i ditt läge gått till chefen och erkänt, och förklarat att du inte vet vad det där kom ifrån men att du är djupt ångerfull.

    Sedan får du hitta en strategi för att hålla god min i fortsättningen. När jag jobbade inom servicyrke så tänkte jag antingen på hur irriterad jag själv hade varit i samma situation. Eller vilken bra historia det skulle bli på nästa rast. Eller på tänkbara orsaker till att personen beter dig dom den gör. "Hon kanske har nageltrång. Eller precis blev uppsagd. Eller kuggade en tenta. Eller glömdes av sin medicin. Eller blev misshandlad av sin man. Eller fick höra att barnet är mobbat i skolan. O.s.v."


    Kloka ord men det är fan inte konstigt att man tappar behärskningen ibland. Jag har blivit kallad allt från idiot och dum i huvet till hora av kunder när jag bara försökt sköta mitt jobb.
  • Anonym (Ida)

    Man är inte mer än människa. Har du alltid varit trevlig innan och känner med dig att du gjort fel och gör ditt bästa för att det inte ska hända igen är det ok.

    Hade jag varit du hade jag gått in till chefen och erkänt med en gång, chefer är också människor och de vet nog hur otacksamt det kan vara med service-yrken, vad man kan få stå ut med.

  • Anonym (apan)

    HAHAHA! Alltså förlåt, men det var ju skitroligt. Fast förmodligen hade man inte uppskattat det själv om man varit kunden....

    Vad svarade hen?

    Blir det problem med chefen så borde du ju åtminstone få en chans att rätta upp på det, då kanske du får sträcka dig till att be om ursäkt.

  • Snygg kotlett

    Varför är du orolig? Förneka att du sagt så bara...


    Snygg svärmor föder snygg dotter
  • Snygg kotlett
    Anonym (usch) skrev 2015-05-06 13:25:51 följande:

    Hoppas du får sparken.....


    Tyst. Gå och lägg dig
    Snygg svärmor föder snygg dotter
Svar på tråden Jobbar inom service. Slängde ur mig kommentar åt kund idag. Känner ibland att jag borde byta jobb ibland.