• Anonym (Greta)

    Utomlands?

    Jag är för tillfället sjukskriven från mitt jobb pga hjärtsjukdom. Jag undrar om det är okej med försäkringskassan att man åker utomlands under tiden om min läkare anser att jag kan åka utan att utsätta mig för risk?

  • Svar på tråden Utomlands?
  • Försäkringskassan

    Hej!

    Ja, du kan åka utomlands om inte resan påverkar din rehabilitering eller ditt tillfrisknande negativt.

    Om du reser till ett EU/EES-land eller Schweiz behöver du inte göra något. Men om du åker till ett land som inte tillhör EU/EES eller Schweiz ska du ansöka innan du reser för att behålla sjukpenningen under utlandsvistelsen.

    Du ansöker enklast på Mina sidor, eller på blankett FK 7430 "Begäran om medgivande att behålla ersättning vid utlandsvistelse" som finns på Försäkringskassans webbplats.

    Hälsningar
    Stig, handläggare

  • Anonym (Greta)

    Så bra! Så då behöver man inte va rädd att ni drar in sjukpenningen för en eller så? Behöver jag nåt intyg från min läkare?

  • Försäkringskassan

    Hej!

    Så länge du reser till ett EU/EES-land eller Schweiz behöver du inte göra något alls, du behöver alltså inte skicka in något intyg från din läkare eller liknande.

    Om du däremot reser till ett land som inte tillhör EU/EES eller Schweiz ska du
    fylla i en blankett för medgivande vid utlandsvistelse, detta för att handläggaren ska bedöma din rätt till att få behålla din ersättning under tiden du är utomlands. Om du inte gör detta riskerar du att gå miste om sjukpenningen under tiden du är på din resa.

    Om du ska fylla i en blankett för medgivande är det också viktigt att det finns läkarintyg för perioden som du kommer att befinna dig utomlands, detta för att handläggaren ska kunna göra bedömningen.

    Hälsningar
    Kenneth, handläggare

Svar på tråden Utomlands?