• Äldre 6 May 15:20
    603 visningar
    6 svar
    6
    603

    Tätt mellan syskon?

    Jag och maken fick vårt första barn nu i februari i år. Vi är väldigt glada över detta eftersom det tog oss ett tag att få barn och den första graviditeten slutade med missfall i början av förra året. Vår lilla dotter är det finaste vi har och är nu 2,5 månad gammal. Vi har haft det lite struligt från första början med mycket skrik under de här månaderna (troligtvis p g a magen) och amningen fungerade inte från första början.

    MEN...jag vet att den här tiden med skrik, amningsproblem o s v är övergående. Det går över och om ett år eller två kommer man ha glömt en del av det. Då får man börja ta itu med trotsåldrar men det kan jag ta - då kan de oftast iaf tala om vad som är fel när de skriker och är arga.

    Min man är 41 år och jag är 35, vi vill gärna ha ett syskon. Alla säger till oss att vänta 2-3 år innan vi gör det men då vi inte vill komma för högt upp i ålder vid nästa barn så försöker vi redan nu. Folk verkar generellt tycka vi är korkade som vill ha så tätt mellan dem men det struntar vi i för vi är överens och är mer än stora nog att ta ett familjebeslut själva. Vi har dessutom en stabil tillvaro, en bra lägenhet i barnvänligt område och fasta tjänster.

    Ni som har flera barn, hur tätt har ni mellan era? Hur resonerade ni?

  • Svar på tråden Tätt mellan syskon?
  • Äldre 6 May 16:27
    #1

    Vår son kommer vara 1,5 år när lillasyskonet kommer

  • Fronte­n
    Äldre 6 May 18:07
    #2

    Mina söner är fem snart fyra år med 17 månaders skillnad. Det bästa val vi gjorde att försöka tätt inpå ettan. De leker jättebra och är så tight. Visst var det kämpigt första året men sedan har det enbart varit en fördel!!

  • Äldre 6 May 18:15
    #3

    Vet de om att det tog tid för er att få första barnet? Konstigt att folk lägger sig i, varför berättade ni för dem ens att ni försöker? Vi kommer också satsa på syskon tätt trots att jag blev gravid på första försöket och "bara" är 31 och det har folk inte med att göra. Vi vill ha två barn under tiden vi bor i USA så att de båda blir medborgare och vi tycker att det är värt besväret. Jag är införstådd med att jag kanske ändrar mig när första barnet väl är fött men annars är jag beredd på att det kan bli jobbigt men vill göra så ändå.

  • FrauCa­sio
    Äldre 6 May 18:18
    #4

    17 månader mellan och jag var i din ålder när första föddes. Vänta inte för länge. Det tog 6 år att ens bli gravida med första då chansar man inte utan rakt på. Skulle ha blivit ännu tätare, 14 månader, mellan syskonen men fick missfall.

  • Äldre 6 May 18:24
    #5

    Jag vill bara inflika lite med att man absoluuuut inte alltid förstår vad barnet vill när 2 och 3-åringen kommit in i trotsåldern. De kan bli så ledsna och arga att de inte går att prata med alls. ;) Dessutom är många av sakerna helt oförutsägbara så det blir inte lätt att gissa sig till heller.

    Men strunt samma. Lycka till! Hoppas ni lyckas fortare denna gång.

  • Äldre 7 May 01:20
    #6

    Pingvin: det jag menade var att i den åldern kan de iaf kommunicera med ord. Sen har de så klart inte den logik i sin kommunikation som en vuxen så de inte alltid kan sätta rätt ord på saker. Men det är iaf lättare att när barnet kan säga "ont" eller "du dum". Då får man iaf en fingervisning vart felet kan sitta :)

Svar på tråden Tätt mellan syskon?