• Anonym (plugghästen)

    Hur få lägenhet som student med barn?

    Hej!

    Jag är "hemmafru" i utlandet, men vill nu satsa på min egen karriär genom att utbilda mig i Sverige. Vi har dessutom velat flytta till Sverige i flera år, så vi vill verkligen inte stanna här. Vår familj består av mig (svensk), min sambo (icke-svensk EU-medborgare, kan dock svenska) och vår dotter på 1 år. Hur kan vi enklast få tag på boende i Sverige? Har tyvärr inga släktingar som bor tillräckligt stort för att ta in oss och bostadsköerna är långa i den regionen jag kommer ifrån. Står i bostadskö i ett flertal städer, men problemet är ju att man behöver ha minst 3* hyran i inkomst. De alternativ jag funderar över är:

    - Studentlägenhet. Finns det studentlägenheter som man får bo i med partner och barn? Var i så fall? 

    - Hitta en väldigt billig lägenhet och välja en utbildning som mestadels är på distans (eftersom den lär ligga väldigt långt ifrån stan...). Enklast eftersom vi borde klara 3 gånger hyran med bara mitt CSN och barnbidrag, men svårt för min sambo att få jobb om vi bor långt ifrån stan och inte har bil. 

    - Officiellt flytta bara jag och dottern i förväg så att jag kan få bostadsbidrag och därmed klara 3* hyran. Sen när jag har kontrakt flyttar min sambo över, vi blir av med bostadsbidraget, men blir väl inte vräkta så länge vi betalar hyran? Och hur räknar man ens bostadsbidrag som inkomst när man ska hyra lägenhet eftersom man väl inte kan få besked om bidrag förrän man faktiskt har lägenheten? Visar man en kalkyl från FK? Eller måste man redan bo i en annan lägenhet där man får bostadsbidrag?

    - Sparasparaspara så att vi kan erbjuda några månaders förskottshyra till en privat hyresvärd. Eller kommer de bara tro att vi planerar att starta haschodling i bostaden då? Plus lite tråkigt att behöva skjuta upp flytten för att spara pengar och att leva på linser under tiden.

    Vilket alternativ av dessa verkar mest realistiskt? Eller finns det andra alternativ jag inte har tänkt på?

    Självklart hoppas vi ju att min sambo ska få jobb rätt omgående så att han kan skriva sig i Sverige, men det är ju just i början det kommer att bli svårt hur vi än gör. Var i Sverige spelar inte någon större roll, men kanske inte i nordligaste Norrland av logistiska skäl, plus att det självklart måste finnas ett universitet där. De program det står emellan finns i princip på alla universitet :)

  • Svar på tråden Hur få lägenhet som student med barn?
  • Anonym (plugghästen)
    Lena skrev 2015-05-06 16:30:09 följande:

    Han kan inte söka jobb nu och så flyttar ni när han får jobb?


    Vi har redan testat det i en vända, men eftersom han inte direkt har någon spetskompetens är det klart att de som redan bor på orten (eller i alla fall vet när de ska flytta dit) har en fördel. De arbetsgivare som hörde av sig sa nej tack när han bara kunde säga ungefärlig plats och datum för inflytt. Andra nackdelar med den metoden är att det blir väldigt dyrt att åka på diverse intervjuresor, speciellt om det ändå inte blir något. Plus att jag verkligen vill plugga, såklart. Självklart kommer han att söka jobb när jag har sökt utbildning eftersom han då kan säga att "den xx/xx flyttar jag till Karlstad/Skövde/var det nu blir.
  • Anonym (Iris)

    Jag hade stannat kvar i det land ni bor i och pluggat på distans, för ni har väl någonstans att bo nu?

    Annars hade jag sparat så mycket jag kunnat, satt ut en egen annons på blocket och hoppats på det bästa.

    Men hur ska ni försörja er när ni kommer till Sverige om din man inte får jobb. Det blir väldigt snålt att leva på runt 10.000 i månaden för tre personer.

  • Anonym (plugghästen)
    Anonym (Iris) skrev 2015-05-08 09:45:57 följande:

    Jag hade stannat kvar i det land ni bor i och pluggat på distans, för ni har väl någonstans att bo nu?

    Annars hade jag sparat så mycket jag kunnat, satt ut en egen annons på blocket och hoppats på det bästa.

    Men hur ska ni försörja er när ni kommer till Sverige om din man inte får jobb. Det blir väldigt snålt att leva på runt 10.000 i månaden för tre personer.


    Pluggar enstaka kurser på distans redan nu, men de program jag är intresserad av har alla VFU, så det funkar inte att bo kvar här. Plus att det som sagt är vår stora dröm att bo i Sverige.

    Ekonomiskt vet jag att det kommer att bli tufft, men faktiskt bättre än vad vi har det nu (eftersom vi sparar till flytten). Många av de kostnader vi har nu, t ex. bil och uppvärmning av bostad, kommer att försvinna. Jag är dessutom en hejare på måltidsplanering och har kollat att matbudgeten funkar med svenska priser. Sen är ju den stora skillnaden hur våra framtidsutsikter ser ut om vi stannar vs. om vi flyttar.

    Har kollat runt på studentbostäder och i en FAQ nämndes ett barnvagnsförråd. Då är det kanske inte omöjligt att hitta studentlägenheter där hela familjen kan bo? Någon som vet något om detta?
  • Annelie 76

    I många fall är studentlägenheter vanliga lägenheter som studenter har förtur till. Men du får inte ens söka förrän du kommit in på utbildningen. Kolla med studentkåren på orten du tänkt plugga i, de har koll på regler och tillgång. Väljer du en mindre ort kan det vara lättare att hitta lägenhet.

  • Anonym (plugghästen)
    Annelie 76 skrev 2015-05-08 10:40:37 följande:

    I många fall är studentlägenheter vanliga lägenheter som studenter har förtur till. Men du får inte ens söka förrän du kommit in på utbildningen. Kolla med studentkåren på orten du tänkt plugga i, de har koll på regler och tillgång. Väljer du en mindre ort kan det vara lättare att hitta lägenhet.


    Tack! Har lyxen att på förhand veta att jag kommer att komma in, så kan ju gå "all in" i sökandet även om det inte går att skriva kontrakt förrän jag har antagningsbeskedet. Storstadsområdena överväger vi inte ens pga bostadsfrågan. Kollar på mindre städer där det också finns billiga bostäder inom pendlingsavstånd. Just nu är de främsta kandidaterna Växjö och Falun. Någon som vet hur läget ser ut där eller har andra tips på orter?
  • Anonym (Iris)
    Anonym (plugghästen) skrev 2015-05-08 10:33:51 följande:
    Pluggar enstaka kurser på distans redan nu, men de program jag är intresserad av har alla VFU, så det funkar inte att bo kvar här. Plus att det som sagt är vår stora dröm att bo i Sverige.

    Ekonomiskt vet jag att det kommer att bli tufft, men faktiskt bättre än vad vi har det nu (eftersom vi sparar till flytten). Många av de kostnader vi har nu, t ex. bil och uppvärmning av bostad, kommer att försvinna. Jag är dessutom en hejare på måltidsplanering och har kollat att matbudgeten funkar med svenska priser. Sen är ju den stora skillnaden hur våra framtidsutsikter ser ut om vi stannar vs. om vi flyttar.

    Har kollat runt på studentbostäder och i en FAQ nämndes ett barnvagnsförråd. Då är det kanske inte omöjligt att hitta studentlägenheter där hela familjen kan bo? Någon som vet något om detta?
    Jag har själv flyttat hem igen efter många år utomlands, med en man som är akademiker (ingenjör) och med ett barn.

    Jag jobbar heltid och hade ändå svårt att få ihop ekonomin när jag skulle försöja oss och bo i en lite dyrare andrahandslägenhet (vilket var det jag fick tag på). Min man är idag, 2 år senare, fortfarande arbetslös men vi har fått ett förstahandskontrakt så ekonomin är bättre.

    Jag säger bara, tänk igenom detta otroligt noga. Det är inte alltid grönare gräs på andra sidan och att försörja 3 personer med ett studielån är i princip omöjligt. Hyrorna på studentlägenheter ligger i vår stad (ej stockholm) på ca 5000-7000 kr i månaden. Studentrum med delat kök på ca 3000 kr. Då ingår inte hemförsäkring, el eller bredband i den kostnaden.

    Utöver det kommer ju alla andra räkningar (försäkringar mm), mat och kläder samt transport. Jag ser inte att det är görligt om ni inte får bidrag. Men jag hoppas ni inte tänker söka socialbidrag för din man när ni kommer för det vore direkt oetiskt.
  • Anonym (plugghästen)
    Anonym (Iris) skrev 2015-05-08 11:14:47 följande:
    Jag har själv flyttat hem igen efter många år utomlands, med en man som är akademiker (ingenjör) och med ett barn.

    Jag jobbar heltid och hade ändå svårt att få ihop ekonomin när jag skulle försöja oss och bo i en lite dyrare andrahandslägenhet (vilket var det jag fick tag på). Min man är idag, 2 år senare, fortfarande arbetslös men vi har fått ett förstahandskontrakt så ekonomin är bättre.

    Jag säger bara, tänk igenom detta otroligt noga. Det är inte alltid grönare gräs på andra sidan och att försörja 3 personer med ett studielån är i princip omöjligt. Hyrorna på studentlägenheter ligger i vår stad (ej stockholm) på ca 5000-7000 kr i månaden. Studentrum med delat kök på ca 3000 kr. Då ingår inte hemförsäkring, el eller bredband i den kostnaden.

    Utöver det kommer ju alla andra räkningar (försäkringar mm), mat och kläder samt transport. Jag ser inte att det är görligt om ni inte får bidrag. Men jag hoppas ni inte tänker söka socialbidrag för din man när ni kommer för det vore direkt oetiskt.
    Självklart är det viktigt att tänka efter före, men det har vi verkligen gjort. Det blir tufft, men vi har i alla fall en framtid jämfört med här, så för oss är det värt det.

    Sen tror jag nog att upplevelsen kan skilja sig lite beroende på vilken standard man är van vid sedan innan. Vi har i nuläget ca 2500 kr kvar varje månad efter att alla fasta kostnader + sparande är borta. Detta räcker för oss till mat, bensin och nöjen utan problem. Lite dyrare blir det såklart i Sverige, men jag har som sagt kollat upp matpriser m.m. så att jag vet vad som är realistiskt. Vi är så inne i budgettänket redan att vi nog inte kommer att uppleva det som särskilt tufft.

    Den viktigaste faktorn är självklart boendet, så därför kommer jag att välja universitet efter var det blir billigast att bo. I min hemstad (inte heller Stockholm) skulle det inte gå, men på andra orter finns billigare alternativ. Har te x. hittat lägenheter på landet med bra bussförbindelser för ca 2500, så även med busskort skulle det gå runt. Annars studentlägenheter för ca 3500 kr på vissa håll. Det svåra som jag ser det är inte att få det att gå runt utan att få själva lägenheten.

    Har kollat upp allt om uppehållsrätt för EU-medborgare så vet självklart att han inte kan få några bidrag. Jag antar att jag heller inte kommer att kunna få bostadsbidrag eftersom jag bor med någon som inte finns i systemet. Kunde din man svenska när ni flyttade till Sverige?  
  • Anonym (Extrajobb)

    Nu var det ju inte ekonomin som oroade dig iofs, men du borde ju kunna ta något enklare extrajobb om det behövs för att tjäna lite extra?

  • Anonym (plugghästen)
    Anonym (Extrajobb) skrev 2015-05-08 14:51:02 följande:

    Nu var det ju inte ekonomin som oroade dig iofs, men du borde ju kunna ta något enklare extrajobb om det behövs för att tjäna lite extra?


    Jo, det har jag ju tänkt göra :) I absoluta nödfall tror jag att jag ska kunna ta ut FP de dagar jag inte är på campus och på sikt ska min sambo kunna få CSN om han inte får jobb och känner för att utbilda sig till något med bättre chanser. Men som sagt, problemet är att få det där första hyreskontraktet och just då kommer jag ju bara ha CSN och barnbidrag att deklarera som inkomst. 

    Vet någon hur vanligt det är att det ges undantag till 3* hyran-regeln? Går det att hyra en lägenhet som är något dyrare än så på andrahandsmarknaden?
Svar på tråden Hur få lägenhet som student med barn?