• Anonym (anonym)

    Föräldrapenning sgi

    Hejsan!

    Om min man (som arbetar oregelbundna tider inom omsorg) tar föräldraledigt på heltid när vårt gemensamma barn har fyllt ett år och han tar ut 5 dagar föräldrapenning i veckan för att skydda sin sgi, är min sgi då oxå skyddad om jag väljer att jobba endast 75% på min tjänst, eller vad kan jag göra för att skydda min sgi 100%?

  • Svar på tråden Föräldrapenning sgi
  • Försäkringskassan

    Hej,

    Även du behöver skydda din SGI på 100% om du arbetar 75% för att SGI:n inte ska räknas om till ditt faktiska arbete.

    För att skydda upp till 100% om du arbetar 75% så behöver du ta ut en hel och 1/4 delsdag I veckan. 

    Hälsningar
    Theo, Handläggare

  • Försäkringskassan

    Hej,

    Om den andra föräldern går ifrån ett stadigvarande arbete minst 6 månader utan avbrott i sin tjänst så har föräldern en efterskyddstid på 3 månader vilket innebär att föräldern har sin SGI skyddad i tre månader även om barnet var över ett år.
    Mer om efterskyddstid kan läsas här:
    http://contenta.org/wp-content/uploads/2011/08/vagledning_2004_05_1_-Sjukpenninggrundande-inkomst.pdf

    "Sida.130 och 201"

    Hälsningar
    Theo, Handläggare

  • Anonym (anonym)

    Tack för snabbt svar! Men hur funkar det rent praktiskt? har det någon betydelse vilken dag i veckan jag tar föräldrapenning för? Jobbar ju mån - fredag och tänkte korta ner mina arbetsdagar. Men det krockar väl då med hur min make tar ut sin föräldrapenning. Och man kan väl inte ta ut för samma tid? Eller kan jag ta en föräldrapenningdag valfri dag i veckan och ändå sluta tidigare mån - fredag?

  • Försäkringskassan

    Hej igen!


     


    Din föräldrapenning får inte krocka med din makes föräldrapenning. Dagar med sjukpenningnivå kan tas ut endast när du avstår från arbete. Det går alltså inte ta ut en hel dag med sjukpenningnivå när du arbetar något. Har ni tagit ut 180 dagar med sjukpenningnivå på barnet kan du ansöka om lägsta nivå dagar på helger om din make tar ut måndag ? fredag.


     


    Hälsningar


    My, handläggare

  • Anonym (anonym)

    Hejsan! Ska nu prata med min chef om hur arbetet ska läggas upp. Om jag vill jobba ca 75% räcker det då att jag tar ut 1/4 delsdag 5 dagar i veckan (måndag till fredag) för att skydda sgi? Har ännu inte tagit ut 180 dagar vilket gör att jag inte kan ta lägsta nivå på lördag/söndag.

    Min man som ska vara hemma med vårat barn efter att hen fyllt ett år planerar att även arbeta lite vid sidan.Han planerar att ta ut 3/4 delsdag 5 dagar i veckan samt jobba ca 20%. Han kommer då jobba ungefär var tredje helg. Räcker det för att hans sgi oxå ska vara skyddad? Eller hur ska vi göra?

    När går sgi ner till noll?

  • Försäkringskassan

    Hej igen,


     


    Hur mycket föräldrapenning som du behöver att ta ut beror också på din ordinarie arbetstid. För att SGI:n ska vara skyddad så krävs det att uttaget av föräldrapenning motsvarar minskningen i arbetstid.


     


    Om du förkortar din arbetstid med 25% per dag och ansöker om föräldrapenning med 1/4-del dessa dagar så ska din SGI vara skyddad.


     


     


    De veckor som den andra föräldern är helt föräldraledig krävs det generellt att uttaget av föräldrapenning ska vara 5 hela dagar per vecka för att SGI:n ska vara skyddad. De veckor som han arbetar 2 dagar räcker det att uttaget av föräldrapenning är 3 dagar.


     


    Om ni önskar ett annat upplägg gällande föräldrapenning eller mer konkret information om vad som krävs för att båda era sjukpenninggrundandeinkomster ska vara skyddade så ber jag er vänligen att kontakta vårt kundcenter per telefon.


     


     


    Telefonnummer: 0771- 524 524


     


     


    Hälsningar


    Allan, Handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning sgi